Anlägga skogsträdgård och ha ångest

Jag sitter och kollar var jag kan få tag i växter till min skogsträdgård. Det finns ställen lite här och där. Den stora haken är att man måste hämta växterna själv på rätt många ställen. Där kör det ihop sig för mig p.g.a. min jävla ångest. Hur sjutton ska jag få tag i växter jag vill ha när jag inte kan åka land och rike runt för att köpa dem? Jag kan ju alltid prova med min lokala handelsträdgård och se vad de kan ta hem. Annars är närmaste plantskola i Stjärnsund. Dit kan jag åka över dagen om jag lyckas få någon med mig. Jag åker inte dit själv eftersom det är för långt. Men annars står mitt hopp till dem som kan skicka. Tyvärr är det inte många som gör det.

Jävla skitångest som sätter käppar i hjulet för mig hela jävla tiden.
 

Jeppa S verkar starta webbshop med hemkörning i södra Sverige upp till Mälardalen. Undrar också om du har köravstånd (enligt ångesten) till Svartbäckens norr om Enköping också?

Men tänk om du kunde ge lokala plantskolan ett heads-up för skogsträdgårdstrenden och be dem köpa in från dina för långt bort liggande favoriter? Win-win.
 
Jeppa S verkar starta webbshop med hemkörning i södra Sverige upp till Mälardalen. Undrar också om du har köravstånd (enligt ångesten) till Svartbäckens norr om Enköping också?

Men tänk om du kunde ge lokala plantskolan ett heads-up för skogsträdgårdstrenden och be dem köpa in från dina för långt bort liggande favoriter? Win-win.
Ja, jag har sett det. Men om jag förstått saken rätt så kör de till Stockholm, Göteborg och Värmland (osäker på ort där).

Tyvärr fixar jag inte att åka till Enköping heller. Men får jag sällskap så kan det gå.

Men jag ska snacka med han som äger lokala handelsträdgården här. (Finns egentligen en till, men de är dyra och har dåligt sortiment generellt.)
 
Ja, jag har sett det. Men om jag förstått saken rätt så kör de till Stockholm, Göteborg och Värmland (osäker på ort där).

Tyvärr fixar jag inte att åka till Enköping heller. Men får jag sällskap så kan det gå.

Men jag ska snacka med han som äger lokala handelsträdgården här. (Finns egentligen en till, men de är dyra och har dåligt sortiment generellt.)
Synd❣️

En till grej som du säkert vet men är värt att nämna ändå (om någon annan intresserad läser) är att fb-profilen Skogsträdgårdens växter följer frö till roliga perenns grönsaker. Det går åtminstone lätt att frakta fröer.

Undrar också om inte räveboda plantskola skickar? Eller om jag fått det om bakfoten.

Vad heter den där plantskolan utanför Eskilstuna-ish som skickar och har stort sortiment av perenna grönsaker och skogsträdgårdsväxter? Återkommer om jag kommer på.

Gissar att du skulle kunna köpa utsädesnötter via grupp eller plantskola. Har du sett Agroforestry Swedens filmer. Tänker på den om nötodling. De pratar om att dela utsäde, så de borde kunna vara intresserade av att skicka.

Och vintern är så härlig för planerna för nästa säsong kan ibland få likna drömmar.

Hoppas det blir ett givande samarbete med hemmaplantskolan!
 
Synd❣️

En till grej som du säkert vet men är värt att nämna ändå (om någon annan intresserad läser) är att fb-profilen Skogsträdgårdens växter följer frö till roliga perenns grönsaker. Det går åtminstone lätt att frakta fröer.

Undrar också om inte räveboda plantskola skickar? Eller om jag fått det om bakfoten.

Vad heter den där plantskolan utanför Eskilstuna-ish som skickar och har stort sortiment av perenna grönsaker och skogsträdgårdsväxter? Återkommer om jag kommer på.

Gissar att du skulle kunna köpa utsädesnötter via grupp eller plantskola. Har du sett Agroforestry Swedens filmer. Tänker på den om nötodling. De pratar om att dela utsäde, så de borde kunna vara intresserade av att skicka.

Och vintern är så härlig för planerna för nästa säsong kan ibland få likna drömmar.

Hoppas det blir ett givande samarbete med hemmaplantskolan!
Ja, jag följer Skogsträdgårdens växter på fb men lyckas inte få upp senaste växtlistan på datorn utan det funkar bara på mobilen. Frustrerande. Men ja, i nödfall går det att kolla på mobilen också.

Räveboda har jag inte koll på. Ska kolla dem.

Agroforestry Sweden har helt gått mig förbi. Ska kolla upp det.
 
Ja, jag följer Skogsträdgårdens växter på fb men lyckas inte få upp senaste växtlistan på datorn utan det funkar bara på mobilen. Frustrerande. Men ja, i nödfall går det att kolla på mobilen också.

Räveboda har jag inte koll på. Ska kolla dem.

Agroforestry Sweden har helt gått mig förbi. Ska kolla upp det.
Kul att kunna ge några nya tips!

Det var Odlarglädjens plantskola jag tänkte på. Utanför Eskilstuna. Skickar.
 
Synd❣️

En till grej som du säkert vet men är värt att nämna ändå (om någon annan intresserad läser) är att fb-profilen Skogsträdgårdens växter följer frö till roliga perenns grönsaker. Det går åtminstone lätt att frakta fröer.

Undrar också om inte räveboda plantskola skickar? Eller om jag fått det om bakfoten.

Vad heter den där plantskolan utanför Eskilstuna-ish som skickar och har stort sortiment av perenna grönsaker och skogsträdgårdsväxter? Återkommer om jag kommer på.

Gissar att du skulle kunna köpa utsädesnötter via grupp eller plantskola. Har du sett Agroforestry Swedens filmer. Tänker på den om nötodling. De pratar om att dela utsäde, så de borde kunna vara intresserade av att skicka.

Och vintern är så härlig för planerna för nästa säsong kan ibland få likna drömmar.

Hoppas det blir ett givande samarbete med hemmaplantskolan!
Räveboda säljer endast på plats tyvärr.
 
Åfallet ligger någon mil söder om Örebro. Inbillar mig det kan vara inom räckhåll för dig även om jag inte vet exakt var du bor. De har haft stängt 2023 men med möjligt till besök efter kontakt. Jag vet inte planerna för nästa år.
 
Åfallet ligger någon mil söder om Örebro. Inbillar mig det kan vara inom räckhåll för dig även om jag inte vet exakt var du bor. De har haft stängt 2023 men med möjligt till besök efter kontakt. Jag vet inte planerna för nästa år.
Ja, där har jag handlat tidigare några gånger. Det är lite för långt att åka själv men jag har haft sällskap med mig när jag åkt dit.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 081
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 281
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
723
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 712
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp