Anlita barnvakt?

mian1

Trådstartare
Precis som i en annan tråd jag just läste så har jag mycket sällan möjlighet att få barnvakt till mina barn. Mina föräldrar jobbar och har hobbys, flera barnbarn och bara pappa har körkort. Min svärmor bor i ett annat land. Vi kan få hjälp när det är akut, men inte för "nöjespassning".

Funderar över främmande barnvakter. Vågar man? Känner ingen i närheten som har tonårigt barn som man skulle kunna be. Vi bor dessutom i urskogen dit ingen kollektivtrafik går och det finns inte något samhälle på cykelavstånd. Mao borde barnvakten vara stor nog att ha körkort, men inte vill man vara barnvakt om man är vuxen? Alltså för en stund. Så att jag och maken kunde gå på bio tillsammans, äta ute utan barn eller ta en tur i skogen.

Vad säger ni andra om främmande barnvakter typ lapp på ICA? Vågar ni lämna era barn med en främmande tonåring ensamma hemma? Mina små är 6 och 2 år - är det kanske för litet?

Sv: Anlita barnvakt?

Jag hade valt att anlita grannar, gärna med jämnåriga barn (som leker bra ihop) och sedan återgäldat tjänsten. Det hade känts som ett vågspel med en tonåring man inte känner.

Vi har inga sådana som vi kan anlita heller. Och det känns konstigt att be någon av dagiskompisarnas föräldrar också.

En av mammorna på mitt dagis frågade mig - hon sa typ att våra barn leker ju så fint ihop, kanske kan min följa med er ibland och er med oss? Låter jättebra tycker jag! Blev glad över frågan också :)

Min stora flicka leker ofta hos kompisar eller de hos oss. Då har jag "barnvakt" eller vaktar barn i flera timmar och det funkar jättefint. Men vi har två och även om den stora leker fint hos sin kompis kan jag ju inte sticka iväg utan finns hemmavid utifall något händer och hon vill hem.
Lillebrorsan är för liten för att leka borta utan föräldrar även om han är arg när hans syster är hos kompisar för han vill också! :-)

Det finns ju seriösa tonåringar med och visst kan man vilja vara barnvakt fast man har körkort! Min dotter, 18 år säger inte nej om någon ber henne. Det blir ju lite extra pengar när man bara har studiebidraget för man går ju fortfarande på gymnasiet då. Annars kan man ju hämta/lämna barnvakten själv också.

Det viktiga är ju att man lär känna barnvakten och att barn+barnvakt får träffas några gånger när man är hemma så att barnen och ni känner er trygga med barnvakten. Att ta referenser är ju inte heller fel och med lite människokännedom så märker man ju om det är någon som kommer bry sig om barnen eller om denne kommer sitta och sms´a eller prata i telefon hela kvällen istället.

Man kanske ska prova att åka och handla eller liknande första gången så att man snabbt kan komma hem om det skulle vara något och en sexåring kan man ju lära att ringa föräldrarna själv om det skulle behövas. En sexåring berättar ju dessutom gärna vad som har hänt så skulle det inte vara bra så lär ni få veta det så fort ni kommer hem.

Liknande trådar

Småbarn Tja, som frågan lyder; finns det fler som tycker att iden ióm att lämna sin 1-3- åring över natten känns ljusår bort? Vår kille är ju... 2
Svar
22
· Visningar
4 204
Senast: Javan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II