Anmäla felaktig behandling i vården?!

OutOfService

Trådstartare
Startar en ny tråd och förklarar hela händelseförloppet igen.. Jag har precis genomgått en medicinsk abort och anser nog att det sjukhuset gjorde bort sig lite, så vill ha lite mer tankar och reaktioner innan jag ringer dom i morgon och ifrågasätter.


Jag var in på läkarbesök i måndags för undersökning och läkarsamtal inför abort som jag hade bestämt mig för. Var då i vecka 8(7+5-6) jag ville göra kirurgisk, men dom övertalade mig till medicinskt för att det är så mycket bättre och säkrare. Så jag fick komma tillbaks dagen efter(tisdag) för att ta det första pillret och sedan fick jag tid i torsdags kl 07.45.. mådde skitdåligt efter första pillret, fick inte behålla någon mat och hade ont.. Men började inte blöda eller något innan.. så kl 07.50 i torsdags morse fick jag två tabletter att lägga under tungan.. kl 08.05 hade jag såna vidriga smärtor att jag låg dubbelvikt på golvet och kräktes som en gris.. men dom tyckte att eftersom jag ändå hade haft tabletterna under tungan 15 minuter så var det lugnt.. det tog ända fram till kl 10.45 innan jag började blöda och då kom det en del blod och klumpar, vid 12.30 tyckte dom att det var igång så jag fick åka hem när jag ville, så vid 13.30 åkte vi hem. Blödde nästan ingenting från torsdag eftermiddag tillf fredag eftermiddag, hade klarat mig med trosskydd/liten binda och hade bara lite mensvärk.

På fredag eftermiddag började dock smärtorna att stegra och närmare kvällen var dom helt olidliga igen, blödde fortfarande inte jätte mycket. Hade dessutom lite temp, så vid kl 19 på kvällen gav jag upp och mamma fick köra in mig till gynakuten. Där läkaren gjorde ultraljud och konstaterade att det satt en hel del kvar. Han sa att det antagligen inte kommit ut alls mycket på torsdagen för han plockade ut en hel del(fostret/embryot tex), sedan fick jag fler cytotek under tungan och fick jätte ont igen så dom bestämde att jag fick stanna kvar under natten för en eventuell skrapning under narkos. Men idag på förmiddagen gjordes ett nytt ultraljud och dom tyckte inte att skrapning behövdes, för läkaren verkade ha fått ut det mesta på fredagkvällen, så jag fick två cytotek till under tungan och fick sedan åka hem i eftermiddags me smärtstillande och penicillin för att jag tydligen hade urinvägsinfektion dessutom.


När jag var in för aborten i torsdags fick jag inte träffa någon läkare och dom kollade ingenting innan jag åkte hem, gav knappt någon information.. utan sa bara att jag kunde blöda ett par veckor och ha lite mensvärk.

Läkaren på gynakuten tyckte det var konstigt att dom inte gjort något ultraljud eller någon undersökning alls innan jag åkte hem.
Och idag innan jag åkte hem pratade jag med sköterskan på avdelning och hon fann det mycket märkligt att jag bara hade fått två tabletter och dessutom bara under tungan.. och inga fler trots att jag kräktes.

För tydligen så är deras rutin så att dom började med två vaginala tabletter just för att vara säkra på att kroppen tar upp det ordentligt och sedan ger dom två tabletter var tredje timme tills dom är säkra på att det mesta har kommit ut och kollar även med undersökning innan man åker hem att det inte sitter massor kvar.
Hon skulle skriva en avvikelse på sjukhuset där jag var in för aborten från början.
Det som gör mig mest arg är att dom vägrade mig kirurgisk för att medicinsk var sååå mycket bättre och ändå vart det såhär.


Vad har ni för erfarenheter av medicinsk abort?
 
Sv: Anmäla felaktig behandling i vården?!

När jag gjorde medicinsk abort så var jag först in på sjukhuset för samtal med barnmorska +vul för att tidsbestämma, sedan blev jag erbjuden kuratorkontakt före och efter aborten. Fick komma tillbaks en vecka senare för att ta första tabletten, hemma en dag och sedan tillbaks på morgonen. Då fick jag en "cocktail" att svälja med bland annat smärtstillande och sedan fick jag fyra vaginaltabletter som en bm la in.
Hade eget rum på sjukhuset där sköterskan tittade in med jämna mellanrum + att jag fick "komma och gå" som jag ville bara jag sade till om jag ville göra något som tog lite längre tid, tex gå till cafeterian. Skulle jag bara gå ut o röka så räckte det om jag satte upp en lapp. Var kvar fram till em (15-16). Fick med mig lite smärtstillande hem samt ett papper med telefonnummer dit jag kunde ringa om det var något jag funderade på.
 
Sv: Anmäla felaktig behandling i vården?!

Fick första tabletten på gyn efter samtal med läkare.
Behövde ingen kurator ansåg de då jag var 30 + och hade koll.
Sen fick jag med de resterande tabletterna att ta på fredagen två dar senare.
Gjorde medicinsk abort hemma.
Fick citodon som smärtlindring en karta.
Hade ont hela helgen men själva aborten klarades av på fredagen.
Ensam hemma, men hade en syster som ringde varje halvtimme för att höra så allt var ok med order om att ringa 112 om hon inte fick svar.
 
Sv: Anmäla felaktig behandling i vården?!

Om du tar tabletter sublingualt (som löser upp sig i munnen) så har det ingen betydelse om du kräks 15 min senare eftersom medicinen tas upp i slemhinnorna och går direkt i blodet. Det är samma som med stolpiller eller vagitorier. De bör med andra ord ha fungerat som de skall trots att du kräktes.

Ingen egen erfarenhet tack och lov, men vet om en del fall där de gjort medicinsk abort och ändå fått göra en skrapning efteråt så det är tydligen inte helt ovanligt.
 
Sv: Anmäla felaktig behandling i vården?!

Det är ett missfall man framkallar så det är klart att det kan göra ont. Rent olidligt ont till och med. Det är då man säger till om mer smärtstillande, om man gör det på sjukhuset.

Själv har jag gjort både kirugisk och medicinsk. Den medicinska var helt klart ett helvete under det dygn aborten pågick, men efter mådde jag mycket bättre än vad jag gjorde med den kirugiska. Jag var psykiskt påverkad av hormoner och annat under längre tid efter den kirurgiska.

Jag skulle dock inte välja medicinsk igen eftersom jag får sammandragningar i veckor efteråt och forsande blödningar samt att citodon, ketogan och alla annan smärtlindring fungerar mycket dåligt på mig. Jag kan dock förstå sjukvården och läkarna att de vill att man väljer det alternativet i första hand. Kroppen verkar som sagt ta det bättre.
 
Sv: Anmäla felaktig behandling i vården?!

När min kompis skulle göra medicinsk abort var hon lovad ett rum på sjukhuset de första timmarna (som jag förstått att man brukar bli).

Dagen innan ringer läkaren och säger att de inte har plats på sjukhuset, hon får gå till apoteket och hämta ut all medicin själv och utföra aborten på egen hand, ensam hemma i sin lägenhet. Ska tilläggas att min kompis var knäckt och rädd över aborten redan innan och det blev inte bättre när hon blev tvungen att handskas med den helt ensam.

Sjukvården när den är som bäst.
 
Sv: Anmäla felaktig behandling i vården?!

Kommer inte ihåg exakt hur min gick till men fick nån tablett hos ssk på sjukhuset och några tabletter med mig hem. Efter två dagar tog jag tabletterna enligt instruktion, gjorde det hemma, en sköterska ringde mitt på dagen. Det var all kontakt dom hade med mig.
Blödde ett par dagar och mådde allmänt skit.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 541
Senast: tott
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 160
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 189
Senast: Nominous
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 105
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hur få stilla händer?

Omröstningar

Tillbaka
Upp