Anmäla misstänkt vanvård

Fundersam_

Trådstartare
Jag har valt att posta den här tråden anonymt, då det är känsliga saker, och det kommer dessutom förmodligen bli långt, men jag behöver ventilera med någon som inte är direkt inblandad i situationen. Jag har två hästar inackorderade i ett stall där sommarbete ingår i vår överenskommelse. Det finns två sommarhagar, en liten precis i närheten av stallet (som brukar fungera tidigt på sommaren och i slutet, precis innan de stallas in), och en stor som ligger en bit därifrån. I stallet finns förutom mina två hästar till, som ägs av stallägaren. Allt som allt är det alltså fyra ponnyer, tre D-ponnyer och en C-ponny.

Inför årets sommarbete visste vi att min ena inte skulle kunna gå på bete alls p.g.a. fång, och därför var stallägaren intresserad av att få dit ytterligare en häst. En bekant till mig nappade på förslaget. Hon har häst en liten bit bort, där betesmöjligheterna är dåliga. I det stallet stod förutom hennes häst två hästar till, som ägdes av hennes mamma, en shetlandsponny och ett äldre kallblodsto. I slutet på maj kommer tjejen till stallet för att prata med både mig och stallägaren samtidigt. Då har stallägarens båda ponnyer också fått fång, och stallägaren vill gärna att tjejen kommer med sin häst så fort som möjligt. Tanken är att våra två hästar ska beta av den lilla hagen först, sen ska de ner på det stora betet och fånghästarna upp i det lilla. Då berättar tjejen att mamman har sålt shettisen, och ska avliva den andra hästen, eftersom den har varit kroniskt halt i flera år.

För att göra en lång historia kort: Strax efter midsommar kommer mamman dit med sin halta, skadade häst. Shettisen är såld, men hon vägrar avliva den andra. Stallägaren går med på att hästen är där, MEN då ska den gå tillsammans med de andra fånghästarna. Det vägrar kvinnan gå med på, så alla hästarna släpps ihop i vinterhagen nära stallägarens hus, där det är bättre om utrymme. Det blir lite gruff, men inget allvarligt. När vi åker hem är allt lugnt, stallägaren ska vara hemma hela kvällen och lovar gå ut och titta till hästarna några gånger. Jag hör inget från henne, men halv tolv på natten ringer kvinnan, gråter, skriker att min tvååring har sparkat hennes häst och att hon tänker flytta sin och dotterns häst till den andra hagen direkt. Min får inte följa med. Nästa dag säger stallägaren att hon var ute senaste gången vid elva, då var allt hur lugnt som helst. Vi gör ett försök till på stallägarens inrådan ett par dar senare, att släppa ihop min häst med deras. Om bara hästarna hade fått sköta det själva hade det förmodligen gått bra, men kvinnan sprang hela tiden emellan och slog efter min häst det första hon bara tittade på hennes. Till slut lyckas hennes häst få in en fullträff på min så hon börjar halta, då skriker kvinnan rätt ut "TÄNK OM HON SKADADE XXX", vilket alltså är hennes egna. Då tröttnar jag rejält och flyttar med stallägarens tillstånd upp min till den andra hagen. Efter det ringer kvinnan x antal gånger/dag för att kontrollera om jag har varit i stallet och om hennes häst mår bra (det gör den inte), om jag inte vill rida på hennes häst (nej tack, hästen är i det närmaste blockhalt) eller kommer med förmaningar (nu när du ska ta ut veterinären för att vaccinera dina hästar får du inte visa dem XXX, för då kommer de avliva henne). Till slut vägrar jag svara.

Nu till problemet. Hästen är alltså 20 år gammal och kan i princip inte gå framåt, så halt är hon. Hon går ute hela nätterna, hade det varit min häst hade jag ställt henne på boxvila dygnet runt till att börja med. Kvinnan RIDER på hästen flera gånger i veckan. Hon har ingen hovslagare, utan karvar i hovarna själv minst en gång i veckan. Hon har varit halt så länge jag har känt dem, alltså minst två år. Att det här absolut inte kan fortgå är jag väl medveten om. Visst är det länsstyrelsen man ska kontakta om man vill anmäla en misstänkt vanvård? Kan man göra det anonymt, följderna om hon får veta att det är jag vågar jag inte överblicka? Om två veckor flyttar hon tillbaka till sitt gamla stall, ska jag vänta tills det har hänt? Hur hade ni resonerat? Att jag måste göra NÅGONTING är jag väl medveten om, frågan är bara vad och hur?
 
Sv: Anmäla misstänkt vanvård

Jag anmälde en kvinna för vanvård av två hästar för ca ett år sedan.

Länsstyrelsen var mkt tillmötesgående. Man kunde lämna anmälan anonymt men jag lämnade mitt namn och telefonnr då det var "obygd" dit inspektören skulle åka. (Det fick gärna ringa mig om de behövde vägbeskrivning). :grin:

Du kan ringa anonymt och höra med Länsstyrelsen, Ni kan resonera om åtgärd är nödvändig. :)
 
Sv: Anmäla misstänkt vanvård

Ring länsstyrelsen direkt. Det går alldeles utmärkt att anmäla anonymt.
Har du försökt prata med kvinnan? Det verkar ju uppenbart som att hon vet om vilket tillstånd hennes häst befinner sig i men fortsätter ändå att rida :eek: den? INTE OK!
 
Sv: Anmäla misstänkt vanvård

En del djurägare kan vara så själviska!!! ja uppenbarligen vet hon om att häten mår dåligt och har ont om hom nu säger "visa inte veterinären min häst" :(

Jag har anmält engång till länstyrelsen. Det var ett föl vi brukade rida förbi för många år sedan, den haltade rejält och ägaren kom och sa att vi inte fick rida förbi mer för vi skrämde deras. Ja vi tänkte att fölet kanske stod på behandling och den var tvungen att hållas lugn så vi red alldrig mer där. Ca 5 år senare var jag och min syste ute och fottade lite. Går förbi deras hage och där ser vi sama föl som nu var häst. Åh tänkte vi, den klarade sig :) men när vi sen såg hur den började hoppa fram på 3 ben och ena frambenet var vritt i en jätte konstig vinkel blev vi paffa! Det kunde ju inte vara samma skada! Efte att ha kollat länge på hästen hur den rörde sig fattade vi beslutet om att ringa och anmäla (de har inte samma djursyn som andra - vi vet bäst)

Jag ringd igen dagen efte för att fråga hur det gått med ärendet och de hade aldrig sätt något liknande sa de.
De förklarade att Hästen hade antagligen haft av benet för längesen och inte fått vård, sedan hade benet växt helt fel och kunde inte gå på det öht. Och de andra benen var inte heller ok pga hur den gick. Hästen avlivades.
 
Sv: Anmäla misstänkt vanvård

Men shit! Stackars häst som fått gå med det så länge :(

Det finns verkligen folk till allt men bra att ni anmälde!
 
Sv: Anmäla misstänkt vanvård

kl

säger som alla andra: anmäl

Tycker dock det är ganska illa av stallägaren att ta in kvinnans häst med tanke på dess skick.
Man har ju som stallägare ett visst ansvar över hästarna som står där
 
Sv: Anmäla misstänkt vanvård

Jag vände mig till länsstyrelsen och de hänvisade mig då att ringa till kommunen istället. Vilket jag senare gjorde. Jag ringde först kommunens växel och frågade vem jag skulle vända mig till i djurskyddsfrågor och valde sen att maila till den avdelningen. Snart fick jag bra respons i form av motmail med information om att ärendet skickats vidare och behandlades.

Tyvärr kan de inte alltid skicka inspektörer till varje enskillt fall. De väljer troligen de mest trovärdiga och uppenbara fallen i första hand. Som sagt kan du vara annonym.

DESSUTOM ska du absolut visa hästen för veterinär nästa gång denne kommer ut. En veterinär har anmälningsplikt och är dessutom mer trovärdig än en hästägare.
 
Sv: Anmäla misstänkt vanvård

Fast nuförtiden är det Länsstyrelsen som är ansvarig för djurskyddet, kommunen ansvarar bara för rena miljöärenden, som klagomål på gödselhantering och liknande.

TS: anmäl genast! Som de andra sagt så är det länsstyrelsen som gäller, brukar finnas nummer på hemsidan, annars kan du maila.
 
Sv: Anmäla misstänkt vanvård

Jag har bara frågat om det verkligen är så klokt att rida på hästen (fick svaret att hon mådde bra av ridning), om de inte borde ta ut en riktig hovslagare (det hade de inte råd med) och om hästen inte borde stå inne (nej, för det är bara idioter som har sina hästar på box). Men en kompis till mig har varit på dem riktigt rejält innan, alltså långt innan jag kände dem, och de hade bara blivit arga och tyckt att hon var en besserwisser. Även folk som inte kan någonting om hästar ser att den här hästen inte mår bra, men inför folk förnekar ägarna att den är dålig.

Angående stallägaren tog hon upp problemet och fick till svar att hennes häst minsann också haltade, så hon skulle inget säga. Den hästen står dock under behandling, och är inne dygnet runt.

Idag har jag ventilerat problemet lite med min hovslagare, som tyckte det lät sinnesjukt hela historian, och det lär bli en anmälan fortast möjligt.
 
Sv: Anmäla misstänkt vanvård

Okej. Jag gjorde senaste anmälan för 1,5 år sen. Så det kan absolut ha ändrats sen dess.
 
Sv: Anmäla misstänkt vanvård

Okej. Jag gjorde senaste anmälan för 1,5 år sen. Så det kan absolut ha ändrats sen dess.
Djurskyddet gick över till Länsstyrelsen 1 Januari 2009, så ditt ärende ansågs antagligen inte röra djurskydd utan kanske störande katter eller annat inom det sk hälsoskyddsområdet alternativt vilda djur som kunde tas om hand av kommunjägaren?
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 974
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 370
Senast: Skye
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 960
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 932
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp