Anmäla vanvård anonymt, hur?

Equilina

Trådstartare
Ja helt enkel, hur går man till väga för att göra en anmälan om vanvård anonymt, helst via mail så bilder kan bifogas?
Jag är tydligen värdelös på att leta för jag hittar inga mailadresser...
 
Sv: Anmäla vanvård anonymt, hur?

tror det är enklare om du ringer , du kan vara anonym då oxå , så får du förmodligen direkt mail till den personen som ska ha det, faran med är att maila är det kanske inte hamnar rätt


Tesora
 
Sv: Anmäla vanvård anonymt, hur?

Gå in på aktuell Länsstyrelses hemsida, där finns alla kontaktuppgifter du behöver.
 
Sv: Anmäla vanvård anonymt, hur?

Är det privatperson?

Ring till kommunen och fråga efter namn/ mail till den som är miljöinspektör och har ansvar för djurskydd :)

Kan kolla med min mamma annars, hon jobbar inte med de frågorna, men dock på kommunen, och är vän med tjejen som jobbar med de frågorna på den orten!
 
Sv: Anmäla vanvård anonymt, hur?

Kommunen har inte längre hand om djurskydd utan det är Länsstyrelsen man ska vända sig till.
 
Sv: Anmäla vanvård anonymt, hur?

Om du vill vara anonym ska du inte maila för då är du ju inte anonym längre i och med att de har din mailadress. Bättre att ringa och bara börja samtalet med att du vill vara anonym.
 
Sv: Anmäla vanvård anonymt, hur?

Men det är väldigt enkelt att fixa en anonym hotmail-adress. Tar kanske 20 sekunder ;).
 
Sv: Anmäla vanvård anonymt, hur?

Nu är det jag som har brådis här ...

De på kommunen är miljöinspektörer, bland annat så kom en ut och kollade så vår gödselplatta var ok, denna person, kan även koppla in länsstyrelsen på djurvårdsgrejer, och i så fall, är det miljöinspektören som är anmälare till länsstyrelsen, och Equilina blir nästintill helt anonym.
 
Sv: Anmäla vanvård anonymt, hur?

Eftersom du bor i Skåne kan du ringa på länsstyrelsens jourtelefon 044-25 23 50 under kontorstid. Mailar du så kan din mailadress lämnas ut om någon begär ut den, annars är mailadressen skane@lansstyrelsen.se här finns all kontaktinformation + öppettider http://www.lansstyrelsen.se/skane/Kontakta_oss/

Beskriv vad vanvården består i så detaljerat du kan och lämna adressen, gärna med GPS koordinater. Ta gärna reda på vad djurhållaren heter om du inte vet det. Väljer du att maila så är det jättebra med bilder.
 
Sv: Anmäla vanvård anonymt, hur?

Nu är det jag som har brådis här ...

De på kommunen är miljöinspektörer, bland annat så kom en ut och kollade så vår gödselplatta var ok, denna person, kan även koppla in länsstyrelsen på djurvårdsgrejer, och i så fall, är det miljöinspektören som är anmälare till länsstyrelsen, och Equilina blir nästintill helt anonym.
Länsstyrelsen vill inte få anmälningar som andrahandsuppgifter. Det finns en hel del som kan utredas betydligt bättre om den som sett något är den som anmäler. Så ts bör ringa alternativt maila från en tillfällig e-postadress.
 
Sv: Anmäla vanvård anonymt, hur?

Tackar alla för svar, hoppas de kan göra något åt det nu också :)
 
Sv: Anmäla vanvård anonymt, hur?

Ring till länsstyrelsen, be att få prata med rätt person och säg vad du vill säga utan att säga ditt namn. Jag anmälde anonymt och hon sa till mig direkt att "säger du ditt namn så kan jag inte göra anmälan anonym, men om du inte säger vad du heter så blir den anonym". Det gick bra.
 
Sv: Anmäla vanvård anonymt, hur?

Jag ringde till Länstyrelsen i länet hästen stod. Jag sa mitt namn (svarar alltid "Hej det är xxx") men tror faktiskt inte de tog någon notis om just namnet, verkade rätt rörigt :angel: Och de frågade inte mer heller. Jag hade dock varken avsikten att vara anonym eller att prompt berätta.

Ett tips är att följa upp ärendet. Jag ringde en vecka senare när jag såg hästen igen och då hade de inte hunnit titta på den. Men då fick jag ett nummer på ärendet och jag fick gärna ringa senare och om jag uppgav det så kunde vem som kolla upp vad som hänt, denna andra gången jag ringde så letade de upp personen som tagit emot anmälan.

Så jag ringde längre fram igen och de tyckte det var "roligt" eller vad man nu ska säga att jag var så engagerad. Tyvärr så var det en "speciell" vet som kollat hästen och såklart tyckt den var i ok skick. Men man kan ju inte riktigt göra så mycket mer :(
 
Sv: Anmäla vanvård anonymt, hur?

Du kan ringa och bara säga att du vill vara anonym.

Hit kom de via anonymt tips, men den de gällde hade flyttat så då gjorde de inspektionen hos mig istället :D eftersom det bara var jag som hade hästar här.
Det tog ett tag mellan anmälan och besöket och det berodde nog på att det var ganska löjliga saker som anmäldes.

Om det är akut så ska du nog uppge det i din anmälan.
 
Sv: Anmäla vanvård anonymt, hur?

I stället för till länsstyrelsen , kan man ju alltid ringa svenska hästars värn.Googla . för hemsida. Om dom kollar upp , kan dom antagligen anmäla också.
 
Sv: Anmäla vanvård anonymt, hur?

Fast det verkar onödigt omständigt, bättre att anmäla till rätt instans direkt så hästarna får hjälp så snabbt som möjligt!
 
Sv: Anmäla vanvård anonymt, hur?

I mitt fall var det liknande. Hästägaren valde själv en veterinär hon kände. Inspektören tyckte dock inte det räckte. Ägaren fick en viss tid på sig och sen var inspektören ute igen för att kontrollera att det blivit skillnad. Det hade det inte och då fick ägaren ta bort hästen.
 
Sv: Anmäla vanvård anonymt, hur?

I mitt fall så var hästen vaccinerad tidigare på året och den vetten hade tyckt hästen var ok och hästen "såg ut så", "var gammal", "skulle tas bort" osv och då kunde inspektörerna tydligen inte göra mer. Men jag kommer ringa igen om jag ser hästen i liv till våren, det är inte första gången den sett så illa ut :(
 

Liknande trådar

Samhälle Jag blev utsatt för en våldtäkt för två år sedan, anmälde det inte efteråt då jag mådde för dåligt. Men nu har jag bearbetat det mycket...
Svar
3
· Visningar
949
Senast: DenDär
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 058
Senast: Jeps
·
  • Artikel
Hem
Dagbok Jag längtar hem. Jag vill hem. Jag behöver åka hem. Jag måste åka hem. Jag lever i ett tillstånd som äter upp mig inifrån. Vart jag än...
Svar
7
· Visningar
1 100
Senast: manda
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 316

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp