Anmäla vanvård?

Sv: Anmäla vanvård?

För att vara så dåligt påläst av lagen så anser jag dig som jävligt envis...

Säg mig,, tror du att Svensk djurskyddslag är olika från kommun till kommun???

Om vi ser det som det är skrivet,Svensk djurskyddslag,, blir det lite lättare då att tolka lagen.

Snälla söta det är du som blandar in våra grundlagar inte jag. Du skrev att det var en grundlagsskuddat rätt att anmäla anonymt.
Djurskyddslagen är inte solklar för den är väldigt allmänt skriven för att kunna täcka upp så mycket som möjligt. Att anmäla anonymt eller inte finns inte med i lagstiftningen bara skyldigheter att se till så att djur inte far illa.
Att lagen är så allmän gör att man kan tolka från fall till fall och även att kommuner kan göra egna tolkningar.
 
Sv: Anmäla vanvård?

Snälla söta det är du som blandar in våra grundlagar inte jag. Du skrev att det var en grundlagsskuddat rätt att anmäla anonymt.
Djurskyddslagen är inte solklar för den är väldigt allmänt skriven för att kunna täcka upp så mycket som möjligt. Att anmäla anonymt eller inte finns inte med i lagstiftningen bara skyldigheter att se till så att djur inte far illa.
Att lagen är så allmän gör att man kan tolka från fall till fall och även att kommuner kan göra egna tolkningar.

Du är kvinna om jag förstår dig rätt i skrift. Du har rätt så till vida att anmäla anonymt eller inte finns inte med i lagstiftningen bara skyldigheter att se till så att djur inte far illa så av den anledningen så kan man faktiskt göra en anonym anmälan.
 
Sv: Anmäla vanvård?

Det enda jag haft att anmärka på i dina svar är att du hävdade att det fanns i grundlagen och det gör det inte. Däremot t ex offentlighets principen finns i grundlagen och det är bl a den som ger en rätt att få reda på vem som gjort en anmälan.
 
Sv: Anmäla vanvård?

Det enda jag haft att anmärka på i dina svar är att du hävdade att det fanns i grundlagen och det gör det inte. Däremot t ex offentlighets principen finns i grundlagen och det är bl a den som ger en rätt att få reda på vem som gjort en anmälan.

Offentlighetsprincipen har inte med djurskyddslagen att göra, det är 2 helt skilda saker! Därav kan man även vittna anonymt, ha hemliga telefonnummer etc etc....
 
Sv: Anmäla vanvård?

KL
Nu har jag ringt!
Jag fick vara hur anonym som helst, inga problem.
Bara för mig att ge en vägbeskrivning och namn, hur lätt som helst.
Spännande, nu ska jag spana lite för att se om det händer något i veckan.
Jag vet att de kommer att bli ålagda att sköta hovarna och erbjuda vindskydd, undrar om man kan ringa upp hälsovård senare för att höra hur det gått?
 
Sv: Anmäla vanvård?

Ser här att vissa kan och andra kan inte anmäla anonymt - FÅR det verkligen skilja mellan kommuner och beroende på vilken inspektör som handhar ärendet??
 
Sv: Anmäla vanvård?

Du kan vara anonym, jag har anmält anonymt en gång, vid ett annat tillfälle hitta jag på ett namn! Be att få prata med en annan djurvårdsinsp och polisanmäl samt anmäl till en hästveterinär. Bra att du agerar och hoppas att det hjälper!
 
Sv: Anmäla vanvård?

Kan man inte gå ett steg högre upp? Finns det inte ett steg högre gällande miljö och hälsoskyddsverksamheten? Vart går det om det blir tvist?
 
Sv: Anmäla vanvård?

Är det länsstyrelsen tro? Är inte säker men tror att någon här på forumet menade att man kunde gå förbi kommunen om de inte agerade och att det då är Länsstyrelsen.
 
Sv: Anmäla vanvård?

Verkar så, var inne på deras sida där det stod att de ansvarade för djurskyddet. Ring och prata med länsstyrelsen. Vad de har för riktlinjer för kommunerna.
 
Sv: Anmäla vanvård?

Är det länsstyrelsen tro? Är inte säker men tror att någon här på forumet menade att man kunde gå förbi kommunen om de inte agerade och att det då är Länsstyrelsen.


Jag tror det heter Länsveterinären. Inte DV eller Länsstyrelsen.
Läsvet har övergripande ansvar i djurskyddet och är skyldig att, vid anmälan, se till att djurskyddsinspektörerna åker ut och gör kontroll.
 
Sv: Anmäla vanvård?

Uppdaterar! Det som inte gick förra gången jag ringde gick nu i e m; anmälde anonymt utan problem. Kom hem för en stund sen och ser att inspektörens bil redan är där:)
Tydligen hade inspektören fått in mer än en anmälan i dag gällande samma hästar. Tack för att det finns fler som värnar:bow:

Nu hoppas jag att hästarna får ett lite drägligare liv eller kanske t o m en ny ägare.
 
Sv: Anmäla vanvård?

Offentlighetsprincipen har inte med djurskyddslagen att göra, det är 2 helt skilda saker! Därav kan man även vittna anonymt, ha hemliga telefonnummer etc etc....

En dum fråga kanske men var har jag sagt att det har med Djurskyddslagen att göra?
Det den gör är att man har rätt att ta del av alla handlingar som finns på en myndighet. Vilket gör att man också har rätt att ta del av vem som anmält om myndigheten vet det.
 
Sv: Anmäla vanvård?

Man kan ringa till kommunen och säga vad det gäller och att man vill bli kopplad till den ansvarige, man kan vara anonym! om inte annat har min kommun gjort väldigt fel när jag anmälde...
 
Sv: Anmäla vanvård?

Det den gör är att man har rätt att ta del av alla handlingar som finns på en myndighet. Vilket gör att man också har rätt att ta del av vem som anmält om myndigheten vet det.

Visst har man rätt att ta del av alla ofentliga handlingar i en anmälan. Hur många har du själv begärt in??? På många av mina jag tagit del av framgår det att anmälaren är anonym.

Jag lovar dig,, det gör inte ont att säga att man kan ha fel, däremot gör det ofta ont den dagen man upptäcker att man inte är felfri.
 
Sv: Anmäla vanvård?

Sedan vill jag bara upplysa dig om att du pekar finger på helt fel person för det finns ingen som jagar barfota talibanerna mer än just jag för att deras hemska saker ska sluta fortgå.

Det är vi många som kan skriva under på, bra jobbat!:love:
 
Sv: Anmäla vanvård?

Kontakta Länsstyrelsen vid dylika fall och be om att få bli kopplad till ansvarig person!
Jag har själv blivit anmäld och fick då bra information från länsstyrelsen angående djurskyddslagen samt -förordningarna. Djurskyddsinspektörerna har inte alltid svar på våra frågor kring djurskyddslagen.
 
Sv: Anmäla vanvård?

"Om ärendet gäller myndighetsutövning har djurhållaren som part i ärendet rätt att få ta del av allt som tillförts /SekrL 15 kap. 4 )
Tillsyndmyndigheten är skyldig att anteckna namnet på uppgiftslämnare och anmälare i ärendet om myndighetsutövning.
Men

Om en uppgiftslämnare väljer att inte uppge sitt namn kan uppgifterna INTE avfärdas av denna anledning. "

Djurskydd Fakta och tips
Helena Striwing och Mikael Åslund.

DFS 2007:2 Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna
råd om offentlig djurskyddskontroll; Saknr L 44

4 § En kontrollmyndighet som får anledning att anta att djurskyddslagstiftningen
eller beslut fattade med stöd av lagstiftningen inte efterlevs ska, om missförhållandet hör till en annan kontrollmyndighets ansvarsområde, informera den behöriga kontrollmyndigheten.

Allmänna råd till 4 kap. 4 §
Anledning att anta att djurskyddslagstiftningen eller beslut fattade med
stöd av lagstiftningen inte efterlevs bör anses finnas bl.a. vid anmälningar
från allmänheten, även om anmälningarna görs anonymt.

5 § Utöver kontroller enligt 4 § ska objekt kontrolleras då det finns anledning
att anta att djurskyddslagstiftningen eller beslut fattade med stöd av lagstiftningen
inte efterlevs. Kontroll ska också ske inför beslut enligt 16 § djurskyddslagen och 37 § djurskyddsförordningen.

Allmänna råd till 5 kap. 5 §
Anledning att anta att djurskyddslagstiftningen eller beslut fattade med
stöd av lagstiftningen inte efterlevs bör anses finnas bl.a. vid anmälningar
från allmänheten, även om anmälningarna görs anonymt.

http://www.sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080002114/DFS_2007-02.pdf


så, sluta bråka nu :angel:

Mumin
 
Sv: Anmäla vanvård?

Det bästa av alltihop är väl ändå att ägaren i detta fall nu blivit anmäld och att hästarna kontrollerats redan i dag?:) Jag är inte ute efter att "hänga" folk till höger o vänster men däremot att anmäla när djur far illa och se till att de får det bättre i a f.
 

Liknande trådar

M
Hästvård Kan man anmäla vanvård anonymt? Ska bersätta bakgrunden för er. Min ena förälder, R, är tillsammans med A. A har 2 barn, den ena...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 137
A
Ekonomi & Juridik Jag har brottats med ett dilemma sedan förra veckan. Ska försöka korta ned det hela så det slipper bli en roman. Jag flyttade till...
2
Svar
32
· Visningar
4 580
Senast: Luleå
·
K
Hästmänniskan *Skriver under anonymt nick då detta är känsligt för mig* Jag ringde för ett år sedan till kommunens djurskyddsinspektör och gjorde...
Svar
11
· Visningar
2 471
Senast: Görel
·
Hästvård Nu har vi sedan snart ett år problem i samhället med en stackars krake till häst. Kortfattat: Hästen kom förra sommaren o gick på...
Svar
12
· Visningar
1 817
Senast: ika77
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp