Anmäla vanvård?

J

Jeeves

Har hamnat i en knepig sits här och vet inte hur jag ska kunna agera:(
Kort bakgrund; Granne som vi inte står på god fot med redan innan, ingen i byn står förresten på god fot med denna granne. Förra sommaren anmälde vi honom slutligen formellt efter tidigare bara ringt och påtalat problemet med vanvård av ponnyer. Han kom inte undan den gången utan fick avliva ett gammalt sto som p g a hög ålder, noll tandvård,avmaskning och svåra hudbesvär var undernärd och svag. Inte förrän hon hade tappat stora delar av pälsen och höftknölarna syntes agerade kommunen.
Han har under många år kommit undan med att låta hästarna gå utan vindskydd, fick godkänt en stor gran som tillräckligt skydd. Han har haft en naturlig "bäck" som enda vattenkälla, det är bara det att på somrarna torkade bäcken ut och blev ett gyttjehål med lite vätska i mitten bara. Grannar satte ut hinkar när hettan var som värst.

Häromdagen gick jag förbi hans kvarvarande ponnier, som står ute hela dygnet återigen, utan vindskydd ( inte ens en gran ). Han har fiffigt satt dem närmare gården den här gången så att han kan påstå att de tas in sent på kvällarna, vilket är lögn. Jag tittade på deras hovar och de ser ut som snabelskor snart. Jag blir förtvivlad av att se denna vanvård år ut och år in.

Nu till frågan; A) Om jag anmäler så måste jag uppge mitt namn, enl kommunens regler, och grannen har rätt att få reda på vem som anmält. Den här grannen kommer då att vidta alla möjliga åtgärder för att göra livet surt för oss, han är påhittig på detta vis.

B) Djurinspektören som har hand om ärendena har jag haft en dust med ang en felaktig inspektion och beslut ang hästtransport. Jag fick rätt i sak men var tvungen att dra det ganska högt upp varför jag misstänker att han inte blev särskilt glad på mig. Hans inspektion i övrigt var bara bra och vi kom fram till en del förbättringar som var helt ok. Jag tycker alltså att i 9 fall av 10 så gör inspektörerna en bra insats och ska finnas ute på fältet för att hjälpa och förbättra. Sen är det då de här fåtalet hemska djurägare som inte respekterar något alls:(
Min fråga här är om inspektören kommer att kunna agera objektivt trots att anmälan kommer från mig, den där "besvärliga människan":crazy:?

C) Djurägaren i detta fallet är en väldigt otrevlig, bufflig och dominant person som tidigare år faktiskt enligt min mening har lyckats skrämma den förra djurinspektören till att inte agera. Hon var en ung, nybliven inspektör och möter en pensionerad militär som högt o brett talar om att han kan allt om juridik etc etc. Resultatet blev ofta +-0 vid en anmälan då.

Hur hade ni agerat i frågan? Eller ska man hoppas på att någon annan ser det här och anmäler? Ang stoet så var det flera som hade anmält som tur var.
 
Sv: Anmäla vanvård?

Usch vad hemsk.

Varför inte prata med några av dina grannar som också verkar inse atr djuren vanvårdas och gör alla en anmälning var. Han kan väl inte ge sig på samtliga personer? Dessutom så skulle du ju då inte vara ensam om du är rädd för att djurinspektören har ett ont öga till dig
 
Sv: Anmäla vanvård?

Menar du att du enligt kommunens regler inte får anmäla anonymt?? :confused:

Det kan inte vara rätt väl? Jag tror att man alltid ska ha rätt att anmäla anonymt.
 
Sv: Anmäla vanvård?

Har precis kollat med vårt lokala miljökontor, du har alltid rätt att anmäla anonymt. Men tänk på att inte uppge vem du är när du ringer för då gör du det svårt för inspektören (tydligen är det vanligt att folk som ringer och säger: Hej jag heter **** och vill göra en anonym anmälan :crazy: )
 
Sv: Anmäla vanvård?

Klart du kan vara anonym.Tycker det är din skyldighet att anmäla!!
 
Sv: Anmäla vanvård?

Om det nu stämmer det du skriver och det är uppenbara brott mot Djurskyddslagen som inte kommunen agerar mot, så hade jag gått ett steg vidare. Vet ju inte vilken kommun det rör sig om men det kan ju finnas flera inspektörer i kommunen. Annars hade jag gått vidare till Länsstyrelsen och då även påtalat bristerna i kommunens hantering av det hela.
 
Sv: Anmäla vanvård?

Vi har bara en inspektör i kommunen tyvärr och att anmäla anonymt det går inte enligt den info jag fått. Då blir det alltså inte någon formell anmälan för den kräver ett namn bakom och handlingarna blir offentliga tydligen. Förut vet jag att man var tvungen att uppge sitt namn men kunde begära att det ej lämnades ut.

Jag har funderat fram och tillbaka kring detta i dag och bestämt mig för att åtminstone väcka en misstanke hos miljöinspektören genom att helt enkelt maila anonymt och berätta vad jag sett och var. Så får jag väl avvakta och se om det görs något åt det hela.
 
Sv: Anmäla vanvård?

Du kan aldrig maila anonymt. Det funkar inte eftersom det blir en avsändare och/eller IP-adress.

Men du skulle ju kunna ringa en inspektör i en annan kommun och rådfråga om hur du ska agera. Den ena jag har i min kommun brukar gärna ställa upp och hjälpa till med råd. Han är dessutom varken rädd eller okunnig om hästhatering.
 
Senast ändrad:
Sv: Anmäla vanvård?

Du kan aldrig maila anonymt. Det funkar inte eftersom det blir en avsändare och/eller IP-adress.
.

Men en inspektör måste ha en polisanmälan/åklagarbeslut för att få ut personen bakom ett ip-nummer.
OCH DU FÅR VARA ANONYM! Det är grundlagsrätt!
 
Sv: Anmäla vanvård?

Det är grundlagsrätt!
Tvärt om det är skyddat i grundlagen att du har rätt att få veta vem som anmäler eller anklagar dig för något. Så om man inte träder fram med sina anklagelser så har de inte samma tyngd enligt lagstiftningen. Polisen t ex agerar inte på samma sätt om det är anonymt om de inte har andra uppgifter.
 
Sv: Anmäla vanvård?

Jag ska ringa på måndag och anmäla en vanvård av häst. Eftersom jag tidigare blivit tillsagt att man inte får vara anonym ska det bli spännande att höra hur det är nu, inspektören som sa detta har gått i pension.
Även här är det som i ditt fall, en granne, ingen anmäler,faan:devil:, vad förbannad jag blir.
 
Sv: Anmäla vanvård?

Tvärt om det är skyddat i grundlagen att du har rätt att få veta vem som anmäler eller anklagar dig för något. Så om man inte träder fram med sina anklagelser så har de inte samma tyngd enligt lagstiftningen. Polisen t ex agerar inte på samma sätt om det är anonymt om de inte har andra uppgifter.


Om det nu är en anmälan till komunens djurskydds inspektör vi talar om så är det så att det är helt möjligt och lagligt att göra anmälan helt anonymt.

Det är faktiskt inte den som anmäler som ska reda ut dom faktiska förhållanderna och om ngt lagbrott har begåtts för det är just det som djurskyddsinpektörerna ska sköta om.

Sedan helt o.t. så har djurskyddsinpektörerna större befogenhet än polisen.
 
Sv: Anmäla vanvård?

När ja bodde i en annan kommun gick jag till polisen och gjorde en anmälan. Då tog de kontakt med en djurskyddsinspektör och åkte ut till den gården tillsammans. De sluta med att de fick avliva 3 av 4 hästar på grund av fång och mask. Ena nordisen ska dock fortfarande leva. Mvh Hanna
 
Sv: Anmäla vanvård?

Jag kunde göra anmälan anonymt även om jag gick till polisstationen ja sa jag ville vara anonym och det var inga problem.
 
Sv: Anmäla vanvård?

Tvärt om det är skyddat i grundlagen att du har rätt att få veta vem som anmäler eller anklagar dig för något.

Kvalificerat skitsnack! Jag vet flera ink mig själv som anmält anonymt. I mitt jobb har jag en del kontakt med inspektörerna så jag har lite koll på vad som gäller!

Det finns bara ett sätt att ta reda på rätt fakta, ring kommunen.....är det så svårt? Det kostar inget, eller ingen blir anmäld för att man frågar om man får anmäla anonymt.
 
Sv: Anmäla vanvård?

Men, hur gör man då om de svarar som i min kommun?; "en anonym anmälan kan vi inte ta emot, det blir i så fall ingen formell anmälan".

Jag kan bara ringa in och påtala problemet anonymt.

KL.
Ang maila anonymt så kan jag ju maila från annans dator:devil:
 
Sv: Anmäla vanvård?

Men, hur gör man då om de svarar som i min kommun?; "en anonym anmälan kan vi inte ta emot, det blir i så fall ingen formell anmälan".

Då är det dessvärre den inspektören som inte har klart för sig vilka regler som gäller. Påtala att i andra kommuner är det "anonyma" regler som gäller. Eller ring en annan grannkommun som känner till reglerna bätter, eller säg att antingen blir det en anonym anmälan eller så är det ditt samvete(inspektörens) som gäller då det råder missförhållanden på gården, då får vederbörande själv välja att bortse från de missförhållanden som råder eller ta tag i det själv!

Där jag bor ringer folk och anmäler varandra anonymt stup i kvarten, om det är så mycket bättre åter jag vara osagt.
 
Sv: Anmäla vanvård?

Nej jag gillar inte heller det här anmälandet hit och dit som mest handlar om att folk tycker illa om varandra.

I vårt fall så kan man säkert tro att det rör sig om ett sådant fall eftersom vi inte kommer överens med grannen men det handlar verkligen endast om att jag ser hans ponnyer varje dag och lider med dem:( Hade det varit en granne som man kunde prata med så hadde jag tio gånger hellre gått den vägen men det funkar inte med den aktuelle hästägaren - det vet jag av erfarenhet.
 

Liknande trådar

M
Hästvård Kan man anmäla vanvård anonymt? Ska bersätta bakgrunden för er. Min ena förälder, R, är tillsammans med A. A har 2 barn, den ena...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 137
A
Ekonomi & Juridik Jag har brottats med ett dilemma sedan förra veckan. Ska försöka korta ned det hela så det slipper bli en roman. Jag flyttade till...
2
Svar
32
· Visningar
4 580
Senast: Luleå
·
K
Hästmänniskan *Skriver under anonymt nick då detta är känsligt för mig* Jag ringde för ett år sedan till kommunens djurskyddsinspektör och gjorde...
Svar
11
· Visningar
2 471
Senast: Görel
·
Hästvård Nu har vi sedan snart ett år problem i samhället med en stackars krake till häst. Kortfattat: Hästen kom förra sommaren o gick på...
Svar
12
· Visningar
1 817
Senast: ika77
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Hage
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp