Anonymitet vid anmälan om vanvård-hjälp!

K

killian

*Skriver under anonymt nick då detta är känsligt för mig*

Jag ringde för ett år sedan till kommunens djurskyddsinspektör och gjorde en anonym anmälan om en vanskött häst.

Jag hade då i flera års tid iakttagit en häst i fruktansvärt dåligt skick på en gård där jag fram tills i somras ofta hade vägarna förbi.

Hästen är över trettio år gammal och mycket avmagrad (alla revben syns, kors, manke mm. skjuter ut utan minsta antydan till kött under- bara skinn och ben)och den har flera ställen med avskavd päls/sår på kroppen. Den verkar blind på ett öga (detta öga är helt grått), den har varit halt i varierande grad i flera år- när jag gjorde anmälan var den blockhalt på ett ben, den har hemskt vanskötta hovar och har jättesvullna lymfkörtlar på halsen. Den har vistats i en hage utan vatten och fått begränsat med mat.

Djurskyddsinspektören mailade mig efter någon vecka (på en anonym mailadress jag angivit) och meddelade att h*n varit på den aktuella gården och sett att hästen var i "lite tunn" samt hade "ögon grumliga av ålder". H*n hade talat med ägaren om avlivning av gamla hästar och skulle följa upp ärendet "senare".

Jag fick intrycket att inspektören inte kunde så mycket om hästar och att h*n inte heller tog det hela på så stort allvar. För mig som hållit på med hästar i trettio år är det helt uppenbart att den här kraken är i hemskt dåligt skick.

Nu hade jag återigen vägarna förbi den aktuella gården för några dagar sedan, alltså ett drygt år efter anmälan, och får se att hästkraken fortfarande är kvar- om möjligt i ännu sämre skick.

Jag skickar då ett mail- återigen begär jag att få vara anonym och skickar från samma anonyma mailadress som sist- till länsstyrelsen och undrar vad som hänt och påtalar att situationen fortfarande ser illa ut för den här hästen.

Jag är bekant med en granne till hästägaren och idag fick jag höra att hästägaren ställt till med stort rabalder och varit komplett rasande och gapat och skrikit till grannarna att han "...nog skulle ta reda på vad som pågick och vem det var som hade anmält honom och att han skulle polisanmäla den som anmält honom och hans djurskötsel som det minsann inte var nåt fel på...".

Djurskyddsinspektören hade tydligen under dagen ringt upp hästägaren och berättat att en anmälan gjorts och sagt åt hästägaren att han var tvungen att ta ut en veterinär som skulle besiktiga hästen och sedan skicka in ett intyg på att hästen var frisk, annars skulle åtgärder vidtas.

Det värsta var att hästägaren tydligen informerats om allt möjligt om den anonyma anmälaren, dvs. jag. Hästägaren hade bland annat fått information om vilken tid (!) mitt mail inkommit samt vad som stod i det.

Detta stod han och gapade om inför grannarna som alltså vidarebefordrade det till mig.

Det här känns minst sagt olustigt för mig. Jag har valt att vara anonym därför att djurägaren vet vem jag är och jag är ganska säker på att det skulle kunna få otäcka konsekvenser för mig om han visste att jag anmält honom.

Djurägaren är en omvittnat obehaglig person, han är personlighetsstörd, våldsam, aggressiv och otäck på alla möjliga sätt utöver att han i många år behandlat sina djur (och fru&barn) illa. Det här är också en väldigt liten ort där bokstavligen alla känner alla, så bara små små detaljer om vem en anonym anmälare är kan leda till att folk fattar vem det är, så jag är jätterädd för vad för information som den här djurskyddsinspektören kan ha läckt ut till djurägaren.

Vad finns det egentligen för lagar&regler för sånt här? Får man verkligen lämna ut såna uppgifter om någon som fler ggr. påtalat att hon vill vara anonym som tex. vilken tid ett mail kommit in och vad som står i det?

Även om jag har använt en anonym mail så vet ju alla att det går att spåra varifrån mail skickats osv.

Dessutom reagerade jag på att inspektören tydligen RINGT upp djurägaren istället för att åka dit- nu blev ju gubben förvarnad så att säga, så han har ju chans att hinna tex. ställa fram vatten, mocka eller "städa upp" det värsta innan det blir inspektion. Inte för att han kan dölja hästens status på det viset, men det känns ändå fel, eller vad tycker ni?

Jag har verkligen gruvat mig och dragit mig för att göra den här anmälan, just för att jag varit så rädd för att djurägaren ska få reda på vem som anmält.
Jag vill inte gå in på det närmare, men jag har haft en del med den här djurägaren att göra i andra sammanhang och jag är uppriktigt talat livrädd för honom. han är en mycket otäck människa och jag tror att han är kapabel till vad som helst, så när jag nu fått reda på hur det här har hanterats så är jag livrädd att mina farhågor besannas.

*Förlåt för lång text, tack om du orkat läsa! Är så upprörd så jag svamlar nog en del.*

(vet inte om tråden hamnat rätt- flytta den om det är fel!)
 
Sv: Anonymitet vid anmälan om vanvård-hjälp!

När ett mejl diarieförs hos kommunen så är det en offentlig handling. Kommunen har alltså ingen rätt att undanhålla vad som står i det för någon som begär att få ta del av handlingen. Om man vill vara anonym vid sin anmälan ska man ringa eller skriva vanligt brev. Sedan får man själv ringa till myndigheten om man vill veta vad som hänt i ärendet.

Att mannen hotar med att polisanmäla den som anmält honom kan du med all säkerhet ta som tomma ord. Vad skulle han anmäla?

Med tanke på att hästen inte verkar ha det så bra kan det ju vara lämpligt att anmäla igen. Om du vill vara anonym är det då bäst att ringa eller skriva vanligt brev. Ditt namn ska då inte framgå någon gång. Alltså, du kan inte ringa och säga -Hej jag heter Anna Andersson och jag vill vara anonym...
 
Sv: Anonymitet vid anmälan om vanvård-hjälp!

Kan intyga vad tidigare person skrivit - mailet är svårt att få att "försvinna" när det väl är skickat... Offentlig handling som sagt.. O glöm inte att inte nämna ditt namn när du ringer , det tål att påpekas igen, det är jättevanligt att folk ringer till mig i mitt jobb o säger sitt namn o sen att de vill vara anonyma.... Det fungerar inte - då har jag redan fått informationen om namnet....
 
Sv: Anonymitet vid anmälan om vanvård-hjälp!

Det kanske ser olika ut i olika kommuner. Jag gjorde en anmälan en gång anonymt, men tog detta på telefon. Djurskyddsinspektören åkte ut för att titta på hästen på plats och därefter ringde jag med jämna mellanrum för att höra hur det gick. Hon sa att eftersom jag inte sagt mitt namn så var anmälan anonym, men hade jag talat om vad jag hette så hade hon ingen rätt att hålla det hemligt.
Hoppas de tar tag i ditt ärende. Ingen häst ska behöva ha det så.
 
Sv: Anonymitet vid anmälan om vanvård-hjälp!

Kan intyga vad tidigare person skrivit - mailet är svårt att få att "försvinna" när det väl är skickat... Offentlig handling som sagt.. O glöm inte att inte nämna ditt namn när du ringer , det tål att påpekas igen, det är jättevanligt att folk ringer till mig i mitt jobb o säger sitt namn o sen att de vill vara anonyma.... Det fungerar inte - då har jag redan fått informationen om namnet....

Ska man inte då också hålla sitt tfn nr hemligt? Gör man inte så att man trycker ruta 31 ruta före numret man ringer så syns inte ens eget nummer hos den man ringer till?

Nyfiken
 
Sv: Anonymitet vid anmälan om vanvård-hjälp!

Även vanliga brev som kommer med posten dirarieförs inom kommunen och kan aldrig tas bort. ev om man kan få brevet som hemligstämplat men det är mycket svårt att få det.
 
Sv: Anonymitet vid anmälan om vanvård-hjälp!

Även vanliga brev som kommer med posten dirarieförs inom kommunen och kan aldrig tas bort. ev om man kan få brevet som hemligstämplat men det är mycket svårt att få det.

Allt som kommer in till kommunen diarieförs och blir därmed offentlig handling , däremot behöver man inte skriva ut sitt namn i brevet, i mailet står däremot mailadressen överst som går att spåra om man är lite kunnig inom dataområdet.
 
Sv: Anonymitet vid anmälan om vanvård-hjälp!

*Svarar alla*

Tack snälla för era svar!

Jag hade ingen aning om att det var så att mailet var offentlig handling!

Hade jag vetat det vet jag inte om jag hade vågat anmäla!

Vad tusan är det för "anonymitet" egentligen:confused:!?

I såna här fall med djur ute i små byar där alla känner alla och ingen utomstående nånsin sätter sin fot, kan det ju leda till att folk inte vågar anmäla vanvård eftersom det med enkla medel går att röja "anonymiteten".

Jag ringde ju in den ursprungliga anmälan, från mobiltelefon, och jag tror inte att jag blockerade nummerpresentation. Betyder det att mitt samtal finns registrerat nånstans som offentlig handling med nummer och allt angivet?

Jag tycker det låter väldigt konstigt och fel att man skulle ha förverkat rätten att vara anonym om man råkar säga hej jag heter... innan man säger att man vill vara anonym.

Jag vet att det inte fungerar så om man gör en polisanmälan iallafall, så det verkar ju väldigt knäppt om det ska vara annorlunda om man anmäler vanvård av djur hos länsstyrelsen.

Anonymitet borde väl omöjliggöra för ev. förtretade anmälda att tex. söka upp anmälare för hämnd?

Usch, det här känns så himla olustigt! På ett sätt är jag naturligtvis glad att jag anmält vanvården, men jag är jätterädd för att det ska få negativa konsekvenser för mig vilket jag vet att det får om djurägaren får veta att det är jag som anmält.:(
 
Sv: Anonymitet vid anmälan om vanvård-hjälp!

Jag kan för stå din känsla..Men du måste ju tänka på hästen,,
Jag kan bli så ledsen när jag läser om allt som händer hästar runt om i vårt land, o folk bara står o tittarpå.
Det är jag som för ett helvetes liv om jag ser dålig hästhålning..O jag går till ägan direkt.
Djuren har bara oss att lita på. Lena
 
Sv: Anonymitet vid anmälan om vanvård-hjälp!

Precis som det har angivits tidigare ska man undvika att presentera sig när man ringer och vill vara anonym. Har jag inte hunnit skriva ner namnet kan jag dock "glömma bort" namnet om personen är mycket angelägen och ångrar att den presenterat sig.. (att jag glömt är visserligen ingen lögn då jag förmodligen HAR gjort det, måste alltid fråga en gång till om jag ska ha namnet ;) *minne som en guldfisk*)

Dock leker vi inte detektiver och spårar upp några mailadresser eller telefonnummer på eventuella nummerpresentatörer (där namnet står som avsändare gör det ju det givetvis lite svårare att inte se). Vill man vara anonym använder jag givetvis INTE mig av det nummer jag ser i displayen! Det viktiga är anmälan och att vi kan få så mycket information som möjligt om djurens/djurets situation.

Gällande vad anmälan innehåller så är det en offentlig handling och när vi följer upp den måste vi givetvis tala om för djurhållaren vad denne är anmäld för.
 
Sv: Anonymitet vid anmälan om vanvård-hjälp!

Du har verkligen hamnat i en jobbig sitts! jag blev sååå upprörd över att bara läsa det!!! hoppas han åker dit rejält (såklart kommer han inte det, svenska lagen är helt sjuk där!) Jag vet ingenting om anonymitet, men han borde ju inte få säga vad han vill sådär!
 
Sv: Anonymitet vid anmälan om vanvård-hjälp!

Tyvärr är det så som flera skrivit att har man sagt sitt namn så kan man inte anmäla anonymt. Det bästa är också att ringa från skyddat nummer, jag vet en socialförvaltning i Stockholm som tog reda på vem som gjorde en anonym anmälan genom att kolla upp telefonnumret!
Själv jobbar jag också på soc och när man ringer mig, presenterar sig och säger att man vill göra en anonym anmälan, så brukar jag informera om reglerna och säga att vi lägger på och så får den som ringer göra ett nytt försök.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har skapat ett hemligt nick men är medlem här sen länge, jag vill vara anonym då jag tycker detta är lite jobbigt att skriva om. Om...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
12 924
Senast: axel
·
H
Hästmänniskan Jag har inte ens varit inloggad på buke på evigheter, men idag blev jag så irriterad att jag bara måste få gnälla av mig i en tråd och...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 725
Senast: Mela94
·
Hästmänniskan Nu börjar jag tröttna, ska det vara så förbaskat svårt att hitta en medryttarhäst? När det kommer in nya annonser varje dag? Jag har...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 186
Senast: Heulwen
·
J
Hästvård Har hamnat i en knepig sits här och vet inte hur jag ska kunna agera:( Kort bakgrund; Granne som vi inte står på god fot med redan...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 808
Senast: Jeeves
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp