Anmäla vanvård?

Sv: Anmäla vanvård?

Då är det dessvärre den inspektören som inte har klart för sig vilka regler som gäller. Påtala att i andra kommuner är det "anonyma" regler som gäller. Eller ring en annan grannkommun som känner till reglerna bätter, eller säg att antingen blir det en anonym anmälan eller så är det ditt samvete(inspektörens) som gäller då det råder missförhållanden på gården, då får vederbörande själv välja att bortse från de missförhållanden som råder eller ta tag i det själv!

Där jag bor ringer folk och anmäler varandra anonymt stup i kvarten, om det är så mycket bättre åter jag vara osagt.

Vad då skitsnack det är du som blandat in våra grundlagar inte jag. Jag bara har talat om vad som finns i dem. Att sedan det skiljer från olika kommuner om hur man hanterar anmälningar har jag inget med att göra alls.
Om en kommun inte vill ha anonyma anmälningar så får du ta upp "skitsnacket" med dem inte med mig.
När det gäller tolkningar av Djurskyddslagen så har enskilda kommer faktiskt en hel del att säga till om. Men det är inget som jag har bestämt eller som står i grundlagen.
 
Sv: Anmäla vanvård?

Vår kommun tar inte heller emot anonyma anmälningar sa en som försökte anmäla anonymt. Därför far djuren nu illa. De vägrade åka ut.............???
Det är fel tycker jag. Hur ska man som närboende eller närstående då kunna agera om djuren far illa. Man kan ju hamna i ett svårt läge.
Kan kommunen göra så? Vad är lagligt?
 
Sv: Anmäla vanvård?

***delvis knapplån***

Jag tycker att det är ytterst beklagligt om man inte skulle få göra en anmälan anonymt.
Men, om det nu är så illa, så går det fortfarande att göra en polisanmälan anonymt. Och man kan tipsa exempelvis lokaltidningen (eller varför inte en kvällstidning) och låta dem göra anmälan. Berätta för polisen alt. tidningen vad missförhållandena består i och att du av olika anledningar inte vill att det kommer fram att det är du som anmält.

Immer
 
Sv: Anmäla vanvård?

Vad då skitsnack det är du som blandat in våra grundlagar inte jag. Jag bara har talat om vad som finns i dem. Att sedan det skiljer från olika kommuner om hur man hanterar anmälningar har jag inget med att göra alls.
Om en kommun inte vill ha anonyma anmälningar så får du ta upp "skitsnacket" med dem inte med mig.
När det gäller tolkningar av Djurskyddslagen så har enskilda kommer faktiskt en hel del att säga till om. Men det är inget som jag har bestämt eller som står i grundlagen.

För att vara så dåligt påläst av lagen så anser jag dig som jävligt envis...

Säg mig,, tror du att Svensk djurskyddslag är olika från kommun till kommun???

Om vi ser det som det är skrivet,Svensk djurskyddslag,, blir det lite lättare då att tolka lagen.
 
Sv: Anmäla vanvård?

Vår kommun tar inte heller emot anonyma anmälningar sa en som försökte anmäla anonymt.

Hörsägen ska du aldrig lita på för det är i nio fall av tio ren efterhandskonstruktion.

Lagen säger att man kan anmäla anonymt, om det senare visar sig att man har belägg för sin anmälan är upp till komunens Djursakyddsinspektörer att utreda.

Det är rent skitsnack när du påstår att din kommnun inte tar upp en anonym anmälan o9ch är det sant som du "påstår" så ska du snarast påpeka detta till Jordbruksverket för då begår din kommuns djurskyddsinpektörerer lagbrott.
 
Sv: Anmäla vanvård?

***delvis knapplån***

Jag tycker att det är ytterst beklagligt om man inte skulle få göra en anmälan anonymt.
Men, om det nu är så illa, så går det fortfarande att göra en polisanmälan anonymt. Och man kan tipsa exempelvis lokaltidningen (eller varför inte en kvällstidning) och låta dem göra anmälan. Berätta för polisen alt. tidningen vad missförhållandena består i och att du av olika anledningar inte vill att det kommer fram att det är du som anmält.

Immer

Tipsa kan man väl allti göra utifrån vad man själv anser sig hålla sig inom lagen men att gå så långt att man ber dom lägga ut en "story" enbart o.g.a. ev. sin egen okunskap är att ta lagen i egna händer.

Anmäl,, och låt berörda instanser sköta sitt arbete och så som lagen är skriven ta del av vilka ev. lagbrott som bedrivits.

Man ska aldrig lägga sig i en utredning från personer som har erfarenhet av att bedriva utredningar enligt Svensk djurskyddslag. Däremot så ska man alltid anmäla till berörd instans alla fall man anser sig föreligga en anmälan för opartisk bedömning.
 
Sv: Anmäla vanvård?

Tvärt om det är skyddat i grundlagen att du har rätt att få veta vem som anmäler eller anklagar dig för något. Så om man inte träder fram med sina anklagelser så har de inte samma tyngd enligt lagstiftningen. Polisen t ex agerar inte på samma sätt om det är anonymt om de inte har andra uppgifter.

Hur det är med grundlagen känner jag inte till, men jag rapporterade om en häst till länsveterinären. Hästen i fråga hade stått med en mycket allvarlig obehandlad skada en längre tid. Länsveterinären sade, "Jag väljer för din skull att ta emot denna anmälan anonymt då dessa hästägare är kända för att kunna ställa till med stora problem för människor dom kommer på kant med"
Så visst kan man vara anonym.
Om jag har förstått det hela rätt så har berörd myndighet en skyldighet att kontrollera oegentligheter som dom fått kännedom om.
 
Sv: Anmäla vanvård?

:eek:ditt samvete säger dig väl att strunt i grannsämjan o bara anmäl...varenda dag om så måste..ta bilder..filma ja precis vad som helst bara man får stopp på sådanna människor. Nu har det ju dessutom kommit så många nya regler så man kan ju hoppas att han åker dit på ngt sätt. Jag hade inte tvekat. Gå ihop med annan granne oxå så känns det kanske bättre eller tom be en vän sominte bor i närheten att anmäla honom. Lycka till..
 
Sv: Anmäla vanvård?

undrar om man inte anmäler till djurskydd-jordbruksverket typ
 
Sv: Anmäla vanvård?

Så visst kan man vara anonym.
Om jag har förstått det hela rätt så har berörd myndighet en skyldighet att kontrollera oegentligheter som dom fått kännedom om.

Det håller jag med om. Själv har jag gjort ett några anonyma anmälningar som tagits på fullaste allvar. Och detta har varit i minst tre olika kommuner.

Immer
 
Sv: Anmäla vanvård?

:eek:ditt samvete säger dig väl att strunt i grannsämjan o bara anmäl...varenda dag om så måste..ta bilder..filma ja precis vad som helst bara man får stopp på sådanna människor. Nu har det ju dessutom kommit så många nya regler så man kan ju hoppas att han åker dit på ngt sätt. Jag hade inte tvekat. Gå ihop med annan granne oxå så känns det kanske bättre eller tom be en vän sominte bor i närheten att anmäla honom. Lycka till..

Visst om det bara gällde en anmäla, så visst. Men allt "jäkelskap" som grannen kan betal tillbaka med. Det är det som TS drar sig för, kan jag tänka mig. Har man djur, egendom och/eller småbarn så tänker man nog för flera ggr. Är det bara en själv det gäller kan man gå igenom eld svårare än så.
 
Sv: Anmäla vanvård?

Hörsägen ska du aldrig lita på för det är i nio fall av tio ren efterhandskonstruktion.

Lagen säger att man kan anmäla anonymt, om det senare visar sig att man har belägg för sin anmälan är upp till komunens Djursakyddsinspektörer att utreda.

Det är rent skitsnack när du påstår att din kommnun inte tar upp en anonym anmälan o9ch är det sant som du "påstår" så ska du snarast påpeka detta till Jordbruksverket för då begår din kommuns djurskyddsinpektörerer lagbrott.

Du är bara för mycket i alla dina inlägg, suck.
Hur kan du säga att jag kommer med skitsnack bara för att en bekant sagt till mig att de inte tog hennes anmälan för hon ville vara anonym. De krävde att hon skulle stå för anmälan med namn.
Jag tror inte hon ljuger. Hon får gå vidare med det om hon vill. Jag har inte sett djuren.
Det är väl kommunen som står för skitsnacket i så fall.
 
Sv: Anmäla vanvård?

Precis så, jag vet vad han är kapabel till - inte i våldsamheter men rent allmänt så vet han precis hur han kan göra livet surt för folk. Jag kommer inte att anmäla öppet utan kommer att prova med ett mail från jobbets dator och om det inte ger resultat så försöka be en bekant om hjälp, en som inte bor här.

Det tråkiga är ju att ägaren ser hellre till att avliva sina hästar än att förbättra skötseln av dem och det är ponnyer i sina bästa år:(
Jag fattar inte varför man håller djur ö h t om man inte ids sköta dem:confused:
 
Sv: Anmäla vanvård?

:idea:Ta kontakt med svenska hästarnas vän. dom kan nog göra något
 
Sv: Anmäla vanvård?

Snällt tips, men här handlar det om en häst som det antagligen inte går att göra något åt. Den ska/bör slaktas.
Går ute fulltid utan skydd, har fång och kan "därför" inte tas in, kan tydligen inte gå på ladugårdsgången. Underlaget är då för hårt.

Det ska bli spännande i morgon ( om jag får tag på någon, måndagar är ibland svårt), och se om jag får anmäla anonymt.

Jag återkommer.:devil:
 
Sv: Anmäla vanvård?

Men då bör dom ju koplas in. Även att dom inte kan rehabilitera hästen kommer dom ju se till att den kommer att få sommna in fortas möjligast. Deras ord väger ju tung.

Men du kan ju pröva först själv. Funkar det inte ta hälp av SHV.
 

Liknande trådar

M
Hästvård Kan man anmäla vanvård anonymt? Ska bersätta bakgrunden för er. Min ena förälder, R, är tillsammans med A. A har 2 barn, den ena...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 136
A
Ekonomi & Juridik Jag har brottats med ett dilemma sedan förra veckan. Ska försöka korta ned det hela så det slipper bli en roman. Jag flyttade till...
2
Svar
32
· Visningar
4 577
Senast: Luleå
·
K
Hästmänniskan *Skriver under anonymt nick då detta är känsligt för mig* Jag ringde för ett år sedan till kommunens djurskyddsinspektör och gjorde...
Svar
11
· Visningar
2 461
Senast: Görel
·
Hästvård Nu har vi sedan snart ett år problem i samhället med en stackars krake till häst. Kortfattat: Hästen kom förra sommaren o gick på...
Svar
12
· Visningar
1 817
Senast: ika77
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp