Bukefalos 28 år!

Anmärkning mot ridgymnasium

Sv: Anmärkning mot ridgymnasium

*kl*

Jag förstod inte att det handlade om egen häst!
Trodde det var skolhästar & att man då fick betala för att, även om man gick hästlinjen, till exempel använda häst under lektionstid då man ska använda häst.
Så jag tolkade helt fel, läste väl inte ordentligt. :D
Ens egna häst/ar ska man definitivt betala för, tycker jag.
 
Sv: Anmärkning mot ridgymnasium

Jag måste säga att jag är förbryllad över faktumet att ni Klagar när det blir gratis för eleverna!?
Borde ni inte hejja på och uppmuntra?
Det är ju faktist så att andra hästgymnatium klarar sig runt trots att de står med hästar som de måste köpa in och betala veterinärkostnader för om ngt händer.
Hur klarar de sig?
 
Sv: Anmärkning mot ridgymnasium

Jag håller med. Det är i mina ögon helt fel att en gymnasieutbildning kräver att man har egen häst, då är den inte i närheten av öppen för alla. Rimligen ska det vara de med störst talang som kommer in i en elitsatsning inte de som har råd med rätt häst.

Häst är mer att jämföra med en traktor, kor, bilar, dator, röntgen mm när man utbildar sig till djurskötare, mekaniker, läkare eller programmerare.
 
Sv: Anmärkning mot ridgymnasium

Jag håller med. Det är i mina ögon helt fel att en gymnasieutbildning kräver att man har egen häst, då är den inte i närheten av öppen för alla. Rimligen ska det vara de med störst talang som kommer in i en elitsatsning inte de som har råd med rätt häst.

Häst är mer att jämföra med en traktor, kor, bilar, dator, röntgen mm när man utbildar sig till djurskötare, mekaniker, läkare eller programmerare.

Håller med! Det är ju kravet att man måste ha egen häst för att få gå linjen som är fel. Man kan vara en talang utan att ha egen häst! Och dessutom ställa krav på att stalla upp hästen på skolan... Nej, skolinspektionen gjorde helt rätt tycker jag!
 
Sv: Anmärkning mot ridgymnasium

KL

Här kommer ett förtydligande från en Plönninge elev ;)

Skolan har vanliga hästlinjer där det inte är krav på att ha egen häst. Denna twist gäller elit-satsningen även kallad den Nationella Idrottsutbildningen.
Skolan har många egna hästar. Ridning på skolhäst ingår även i NIU utbildningen.

Skolinspektionens beslut innebär att skolan får inte kräva att elev har med egen häst. I de fall eleven väljer att ha med egen häst står skolan fritt att ta betalt för uppstallning.

Följden av detta beslut kan bli att förutsättningarna ändras för utbildningens utformning. Skolinspektionens beslut innebär att elev som går NIU får välja att ha med egen häst eller rida skolhäst.
 
Sv: Anmärkning mot ridgymnasium

Det är den twisten jag ogillar, om man har talang så man platsar i elitsatsningen så har man det oavsett om man äger en häst eller inte. Och det är allmänna medel som bekostar. Varför ska ekonomin då vara avgörande?

Det blir också väldigt tokigt om man tvingas ha privata hästar, hästar kan bli sjuka och gå sönder, ska alla då ha ett par hästar i reserv om ens häst går sönder/blir sjuk? Och vems blir ansvaret om det händer något på en lektion (närvaro är obligatoriskt på gymnasienivå för att få studiestöd)? Det är en sak om man väljer att ha sin egen häst men om man är tvugen?
 
Sv: Anmärkning mot ridgymnasium

Även om vi under det första läsåret har varit tvungna att ha egen häst med i utbildningen har vi haft möjlighet att boka skolhäst till lektionerna som vi skulle ridit våra egna hästar. T ex om man ska tävla till helgen och vill ha ett annat upplägg än lektionen den dagen, om hästen är halt, man letar ny häst etc etc
 
Sv: Anmärkning mot ridgymnasium

Som jag förstått det så innebär det dock inte att man får låna hästarna hela utbildningen från skolan.
Jag har sett annonser från elever hos er som söker lånehäst till skolan.
Hade det gått att välja om man ville ta med sig egen häst eller låna från skolan under 3 år så hade det varit en sak men nu får man inte låna och då blir det orättvist eftersom de då plötsligt handlar om ekonomi. Har man råd att hålla häst kan man gå utbildningen.
(Man behöve alltså inte Köpa häst för utbildningen, det går att ha foderhäst)
 
Sv: Anmärkning mot ridgymnasium

Och har man inte ekonomi till det blir det lätt trassligt, vad gör man med en häst man har på långtidsfoder som blir konvalecent ett halvår? Ska man låna en till och måste har råd med 2, en egen häst kan man åtminstoen välja även om det kan vara lika illa. Jag kan gissa att det har stressat många elever att skaff a en lämplig häst när den planerade inte funkar av någon anledning.
 
Sv: Anmärkning mot ridgymnasium

+ Lobelia

Läs igen! Kravet på egen häst är borta från och med skolverkets beslut. Alltså kan man gå NIU utbildningen utan att ha egen häst eller foderhäst = att du rider endast skolhästar :)
 
Sv: Anmärkning mot ridgymnasium

Jo fast det är ju det vi diskuterar, endel tycker det är fel, andra (som jag) tycker det är bra.
Vi är medvetna om att kravet på egen häst är borta.
 
Sv: Anmärkning mot ridgymnasium

Men egen häst behöver ju inte betyda att man måste äga en häst. Det går ju lika bra att låna en.

Om det däremot är tal om att det kostar mycket att ha med den egna hästen, då är det ju helt klart så att inte alla kan gå utbildningen.

Men å andra sidan är det ju så som en A-tränare sa till mig och de övriga på en hoppkurs, "det här är ingen sport för fattiglappar". ;)
Det stod klart redan då att satsade man inte mot toppen och hade rejäl ekonomi, då kunde man lika gärna strunta i att tävla!

Jag tillhör ju skaran som aldrig skulle kunna tävla och försöka ta mig till några högre nivåer, jag har inte de ekonomiska resurserna. Och ändå hade jag en gång en häst som skulle ha räckt till för de högre klasserna, både i dressyr och hoppning enligt tränare.
 
Sv: Anmärkning mot ridgymnasium

Fast det är inte riktigt sant.
De som inte har stark ekonomi men vill sikta mot toppen blir hästskötare hos kända tävlngsryttare och tar sig till toppen på det sättet.
 
Sv: Anmärkning mot ridgymnasium

Jag har nämnt foderhästar själv så visst är jag medveten om det. Det hindrar inte att det är svårt att hitta en lämplig häst och att få ihop pengar till hästens uppehälle.

Det underlättar klart att ha egen häst om man siktar mot toppen, men jag anser inte att en gymnasieutbildning ska utesluta folk enbart pga ekonomin, det gör livet i stor så bra ändå.
 
Sv: Anmärkning mot ridgymnasium

Det tycker jag också. Men tydligen inte A-tränaren i fråga! ;)

Kan ju även säga att A-tränaren i fråga gick i konkurs strax efter att han gjorde det uttalandet. Möjligt att h*n ändrade inställning efter det! :angel:

Jag tror det är skillnad om man vill upp i den absoluta toppen eller vill rida strax där under. Det har ju börjat visa sig också med mindre starter, det är för dyrt att tävla! :crazy:
Själv så känner jag inte för att snåla och spara som jag gjorde för några år sedan för att ha råd att tävla, och det upp i klasserna så högt som jag och hästen hade kapacitet för.
 
Sv: Anmärkning mot ridgymnasium

Nog är det så att livet ofta utesluter de som inte har mycket pengar, helt klart! :(

Men det är tycker jag lite skillnad på vilken gymnasieutbildning man går! Är det en gymnasieutbildning som är enbart med sikte på att tävla, då måste man nog ha lite ekonomisk uppbackning i ryggen. Men det finns ju gymnasieutbildningar i hästbranschen som inte alls är med tävling som enda mål, och då ska ju givetvis ingen utestängas på grund av ekonomin!

Själv så skulle jag gärna låna ut en häst till någon som gick en gymnasieutbildning med bra lärare. Om jag tjänade på det! Alltså att jag fick en häst utbildad. Och då kunde eleven få ha en häst utan att köpa en själv.
Man ser ju då och då annonser där elever söker häst för att ha på utbildning.
 
Sv: Anmärkning mot ridgymnasium

Ska en gymnasielinje vara skattefinansierad så ska den vara öppen för alla som har talangen, varför ska mindre bemedlade vara uteslutna från en sådan utbildning och varför ska vi alla vara med och betala "rikemansbarnens" speciallinje? De som har sämre ekonomiska förutsättningar har visserligen ett handikapp redan från början men uppfyller de kraven i övrigt så borde de uppmuntras och inte mötas med kalla handen.

Vill man gå en linje med specialinriktning mot tävling så är det väl den man siktar mot och inte mot ridlärare eller hästskötare eller?

Ps. Man ska ha råd att hålla hästen, inköpssumman är för en hyfsad häst är liten i sammanhanget.
 
Sv: Anmärkning mot ridgymnasium

Fattar inte varför det är så stor deal? På strömsholms elitsatsning får du då också betala stallplats för dina hästar och den linjen kan du inte gå utan egen häst.
 
Sv: Anmärkning mot ridgymnasium

Fattar inte varför det är så stor deal? På strömsholms elitsatsning får du då också betala stallplats för dina hästar och den linjen kan du inte gå utan egen häst.

Det går inte att söka Strömsholms elitprogram längre, i stället är det gymnasium ute i landet som har ansökt om att ha den nationella idrottsutbildningen (hos Skolverket).
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Skolinspektionen hittade inte en enda detalj att anmärka på vid sin inspektion av Sveriges Ridgymnasiums utbildning på Flyinge. ...
Svar
0
· Visningar
406
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det blir ännu en kull med elever från Sveriges Ridgymnasium SRG på Flyinge. Parterna har nu enats om att SRG tar in elever även hösten...
Svar
0
· Visningar
484
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Diskussionerna kring att rida eller inte rida i ridskor av läder innan ridklubben är sanerad har varit många. Att Jönköpings...
Svar
0
· Visningar
420
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter många turer är det nu klart, Sveriges Ridgymnasium har köpt Bökebergs Gård och Arena. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
535
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp