Bukefalos 28 år!

Anmärkning mot ridgymnasium

Sv: Anmärkning mot ridgymnasium

Samtidigt som det låter lustigt tycker jag det är en själklarhet, inte behöver eleverna på andra naturbruksgymnasium betala privata pengar för skolans hästar?
Det är ju ändå upp till skolan att tillhandahålla hästar?

Som att anse att elever på ett gymnasium ska köpa böcker?
 
Sv: Anmärkning mot ridgymnasium

"Skolan menar att utbildningen är en elitsatsning där elev och häst ska utvecklas ihop under utbildningens gång."

Jag kan förstå vad dom menar men precis som Sammet så tycker jag att det är en självklarhet att det ska vara gratis. Det är ju ändå en skola, ett vanligt naturbruksgymnasium. Dom som går fordon betalar så vitt jag vet varken skolans bilar eller bensinen, varför ska man då betala Plönninge?
Vill man upp till eliten tror jag att man finansierar det privat & inte genom skola. Tycker ändå det är konstigt.
Man ska väl kunna gå där oavsett vad man har för mål. Hade det varit en privat skola som inte riktade sig till gymnasieelever hade jag väl möjligtvis förstå att man bestämmer så, men gymnasium ska väl vara till för alla. :O
 
Sv: Anmärkning mot ridgymnasium

Jag kan ha fel, men som jag har förstått det så klagar de på att de måste betala för att ha sina EGNA hästar uppstallade på skolan.
"Pappan" anser att eftersom det är obligatoriskt att ha med sig egen häst så ska skolan betala för elevernas privata hästar.

Om det är så att de måste betala något utöver det är det ju helt galet, men att betala uppstallning osv för sina egna hästar är ju en självklarhet.
 
Sv: Anmärkning mot ridgymnasium

Jag tolkar det som du!

Men jag tycker det verkar märkligt att de måste ha med egna hästar, till ett naturbruksgymnasium? Inte tar väl jordbrukseleverna med egna traktorer eller kor? Det är väl en naturbrukslinje, inte en elitidrottslinje?
 
Sv: Anmärkning mot ridgymnasium

Å andra sidan får de som går andra sportgymnasier också betala sin egen utrustning, såsom skidor eller skridskor. Det är inte direkt så att hockegymnasiet håller med komplett hockeyutrustning. För min del är det därför självklart att även rid-elever får betala sin sportutrustning dvs hästen.
 
Sv: Anmärkning mot ridgymnasium

Jag tror det är specialidrott det handlar om, inte den vanliga naturbrukslinjen.
 
Sv: Anmärkning mot ridgymnasium

Njah det rä ju inte samma sak...
Eleverna betalar ju sina hjälmar, ridbyxor, ridstävlar mm. Det är samma sak som utrustnngen hockey.

Å andra sidan får de som går andra sportgymnasier också betala sin egen utrustning, såsom skidor eller skridskor. Det är inte direkt så att hockegymnasiet håller med komplett hockeyutrustning. För min del är det därför självklart att även rid-elever får betala sin sportutrustning dvs hästen.
 
Sv: Anmärkning mot ridgymnasium

Jodå det är egna hästar men...
Jämför istället vad som gäller på ridgymnasium där skolan har hästar. Inte behöver eleverna betala för dessa hästar?
Det hade ju varit annorlunda om eleverna kunnat välja mellan att ha skolans häst eller egen. Då skulle de givetvis kostat att ha egen (foder+ ev uppstallning).



Jag kan ha fel, men som jag har förstått det så klagar de på att de måste betala för att ha sina EGNA hästar uppstallade på skolan.
"Pappan" anser att eftersom det är obligatoriskt att ha med sig egen häst så ska skolan betala för elevernas privata hästar.

Om det är så att de måste betala något utöver det är det ju helt galet, men att betala uppstallning osv för sina egna hästar är ju en självklarhet.
 
Sv: Anmärkning mot ridgymnasium

*KL*
Jag gick på ett annat naturbruksgymnasium där jag läste tävlingsinriktad ridning, skolan stod då för hästar till alla elever och såg helst att man använde skolans hästar. Jag hade dock min uppstallad vid sidan av detta vilket jag betalade för.

Men att ta betalt för något som är obligatoriskt tycker jag låter väldigt konstigt. Vill man läsa TIR ska man väl ändå inte behöva betala för det? (Nu kan jag visserligen förstått texten fel)
 
Sv: Anmärkning mot ridgymnasium

Rent krasst så är även hästen en del av utrustningen. Vad skulle det annars vara?
 
Sv: Anmärkning mot ridgymnasium

Fast då är ju hockeyrinken/fotbollsplanen/slalombacken etc också det..
 
Sv: Anmärkning mot ridgymnasium

Men poängen med specialutbildningen är ju att man ska kunna satsa på rätt sätt och för det krävs ju en egen häst. Man kan ju inte jämföra en vanlig grundutbildning med en elitsatsning, det är rätt stor skillnad.

Själva utbildningen kostar ju faktiskt ingenting och är helt valfri att välja.



Om man nu inte har lust att gå en utbildning där man måste ha med egen häst så finns det alternativ. Ska bli intressant att se hur skolinspektionen har tänkt sig att detta ska lösas. De måste ju lägga ner specialutbildningen? För inte fan ska någon annan (vi) behöva stå för dessa kostnader bara för att nån gnällspik är snål.
 
Sv: Anmärkning mot ridgymnasium

Fast då är ju hockeyrinken/fotbollsplanen/slalombacken etc också det..

Eeh nej?
Hästen är jämförbar med utrustning (ej kläder - utrustning!).
Ridhus och ridbanor kan jämföras med tex fotbollsplaner och detta behöver man givetvis inte köpa själv.
 
Sv: Anmärkning mot ridgymnasium

Nej du har helt fel.. på andra ridgymnasium så ingår stallplats för dom elever som väljer att ta med egen häst. Även om det är elitsatsning så är det likförbannat ett gymnasium. Det går inte att jämföra med andra elitsatsningar som tex Flyinges beridarprogram osv som är på högskolenivå.

Jag vet vem pappan är och han har helt rätt i detta, han är ute efter att det inte ska vara pengarna som avgör om eleverna kan gå på gymnasiet eller inte. Det handlar inte om snålhet ö.h.t
 
Sv: Anmärkning mot ridgymnasium

Låter väl logiskt i och för sig. Fast å andra sidan måste man ju betala för stallplats, alternativt äga gård eller dylikt, för att kunna ha häst i vilket fall som helst? Om nu inte skolan tar ut en väldigt oskälig summa för uppstallning och foder så tycker jag inte att det är så konstigt att eleverna betalar för sina hästar. Har man häst har man ju de kostnaderna ändå?

Edit: Jag gick in på hemsidan och läste, och det verkar vara bara på deras "Elitidrott"-program som egen häst måste tas med. Det står vidare angående uppstallningen att man betalar "endast för foder, strö och service".
 
Senast ändrad:
Sv: Anmärkning mot ridgymnasium

Nej jag har inte fel och jag har inte jämfört med någon högre utbildning.
Hur man än vrider på det så är det ändå pengarna som styr eftersom man måste ha egen häst som säkerligen kostar en hel. Ska det vara lika för alla ska ju ingen FÅ ha med sig egen häst utan skolan ska tillhandahålla allt!
 
Sv: Anmärkning mot ridgymnasium

En hockerink är snarare en anläggning, inte utrustning. Precis som ridhusmanegen och den får eleverna använda utan kostnad.
 
Sv: Anmärkning mot ridgymnasium

Då är det nog lika bra vi anmäler alla idrottsgymnasier i hela Sverige. Vem som helst har inte råd att gå hockey- eller skidgymnasierna heller. Det är också dyrt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Skolinspektionen hittade inte en enda detalj att anmärka på vid sin inspektion av Sveriges Ridgymnasiums utbildning på Flyinge. ...
Svar
0
· Visningar
411
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det blir ännu en kull med elever från Sveriges Ridgymnasium SRG på Flyinge. Parterna har nu enats om att SRG tar in elever även hösten...
Svar
0
· Visningar
487
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Diskussionerna kring att rida eller inte rida i ridskor av läder innan ridklubben är sanerad har varit många. Att Jönköpings...
Svar
0
· Visningar
425
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter många turer är det nu klart, Sveriges Ridgymnasium har köpt Bökebergs Gård och Arena. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
540
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp