• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare jajadeblirbra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 2 837
Sv: Anmäla

Nej, säger du ditt namn är du inte anonym längre.

Jo du kan fortfarande be om att få vara anonym inför anmälaren. Även fast djurskyddsinspektören vet ditt namn.

Dvs jag kan ringa och säga att jag heter N.N. och det är såhär att mina granne har hästar som bla bla. Jag vill dock vara anonym. Och grannen kommer (om allt går rätt till) aldrig få veta att det var JAG som anmälde, bara att NÅGON anmälde.

Att uppge sitt namn vid anmälan, även om man begär att vara anonym mot anmälaren, är ofta uppskattat av inspektörerna, då de som anmäler med namn oftare har grund för anmälan. Eller iaf är det erf de har här.

Fast Boj har en poäng, det går åt mycket skattepengar o tid på onödiga anmälningar. De hinner inte med att kolla alla småstall pga att folk anmäler allt möjligt så jag tror inte att folk anmäler för lite. O de för inte mer resurser heller.
Missförstå mig rätt,jag tycker det är okej att folk ringer o säger vad de ser(i mitt fall för mager häst) o jag tyckte det var okej att valla runt henne i två timmar medan hon kände o klämde på allt o jag blev glad när anmälan var ofogad o jag är glad över att lagstiftningen fungerar. Även fast jag var förbannad o förnärmad i två månader o anser att hon säkert kunde gjort något viktigare den tiden.

Men ska inte alla stall inspekteras?oavsett anmälan eller ej.

Men ska inte alla stall inspekteras?oavsett anmälan eller ej.

Jo, var tredje år. Vilket jag inte tror en enda kommun klarar. Inte enbart men mycket beroende på att de åker kors och tvärs på anmälningar, och ofta är underbemannade. Men om inspektören bara behövde åka på befogade anmälningar, skulle fler stall hinnas med att rutininspekteras.

(Sen måste 'pappa staten' börja prioritera djurskyddet och skjuta till mer pengar också, men..)

Delvis knapplån.

Tänk om.... nu drömmer jag lite bara.

Tänk om systemet kunde fungera så att vid anmälan MÅSTE du uppge ditt namn. Givetvis behöver det inte berättas för stallägaren, men till kommunen tycker ajg man behöver uppge namn och adress.
Jag ser ingen mening med att ta en anonym anmälan på allvar.

Sen åker de ut och kollar stallet, är det okej och anmälan saknar grunder så får anmälaren betala besöket.
Är det stora brister i hästhållningen så får ju stallägaren betala mycket ändå för att åtgärda felen. Men jag tycker då att kommunen ska kunna ge "böter" för dåligt hästhållning. Då så höga böter att det täcker ett besök till från kommunen x antal dagar/veckor senare. Då har ju kommunen råd att kolla om saker blir åtgärdade utan att behöva ta ut avgift för DET besöket.

Det är min dröm om hur det ska kunna fungera.

/M

Delvis knapplån.

Tänk om.... nu drömmer jag lite bara.

Tänk om systemet kunde fungera så att vid anmälan MÅSTE du uppge ditt namn. Givetvis behöver det inte berättas för stallägaren, men till kommunen tycker ajg man behöver uppge namn och adress.
Jag ser ingen mening med att ta en anonym anmälan på allvar.

Sen åker de ut och kollar stallet, är det okej och anmälan saknar grunder så får anmälaren betala besöket.
Är det stora brister i hästhållningen så får ju stallägaren betala mycket ändå för att åtgärda felen. Men jag tycker då att kommunen ska kunna ge "böter" för dåligt hästhållning. Då så höga böter att det täcker ett besök till från kommunen x antal dagar/veckor senare. Då har ju kommunen råd att kolla om saker blir åtgärdade utan att behöva ta ut avgift för DET besöket.

Det är min dröm om hur det ska kunna fungera.

/M

Exakt det där VAR mitt förslag. Motargumentet är att folk skulle vara oroliga att anmäla, spec de inte så hästvana, för tänk om den magra hästen inte är så mager att det är grund nog, och så får de betala, nej lika bra att inte anmäla.

Och som djskyddsinsp här sa, hellre en anmälan i onödan än en för lite, för djurens skull.

Så jag är inne på en liten spinoff på din andra del av förslaget. Ta ut HÖGA avgifter från djurägaren när det finns fog för anmälan, debitera ingen om grund saknas.

Dvs när de åkte hit på en anonym anmälan som helt saknade grund - debitera varken mig eller anmälaren. Men när de åker på den där anmälan som saknar grund, debitera ORDENTLIGT då. Så ordentligt att det dels blir ordentligt kännbart för djurägaren, och dels täcker kostnaderna för besöken som är i 'onödan'.

Då slipper man riskera att folk drar sig för att anmäla och att man åker på ett besök 'för lite'. Samtidigt som det blir kännbart ekonomiskt att inte ta hand om sina djur.

Jo du kan fortfarande be om att få vara anonym inför anmälaren. Även fast djurskyddsinspektören vet ditt namn.

Dvs jag kan ringa och säga att jag heter N.N. och det är såhär att mina granne har hästar som bla bla. Jag vill dock vara anonym. Och grannen kommer (om allt går rätt till) aldrig få veta att det var JAG som anmälde, bara att NÅGON anmälde.

Att uppge sitt namn vid anmälan, även om man begär att vara anonym mot anmälaren, är ofta uppskattat av inspektörerna, då de som anmäler med namn oftare har grund för anmälan. Eller iaf är det erf de har här.
Det stämmer inte riktigt för skriver Djurinspektören ned vad du heter och djurägaren ifråga begär alla papper som är offentlig handling så kommer ändå anmälarens namn ut.

Det stämmer inte riktigt för skriver Djurinspektören ned vad du heter och djurägaren ifråga begär alla papper som är offentlig handling så kommer ändå anmälarens namn ut.

DÅ kanske det skiljer sig hur/var de skriver ner det då? Jag begärde nämligen ut mina papper, och det står anonym anmälare. Men djskinsp vet vem som anmälde, dvs personen uppgav namn, men hon kunde/kan inte tala om det eftersom personen begärt vara anonym. och h*n står som anonym anmälare i handlingarna med.

Så kanske där skillnaden är, hur de behandlar namnuppgiften från en amälare som bett om att få vara anonym?

När det gäller anonym eller inte så är det så att:
- En anmälan som man vågar stå för har större dignitet/trovärdighet än en som man gör anonymt.
- Om man talar om vem är så är man inte anonym. Även om man ber om att få vara det. Den sagt det till vet vem man är.
- Den som blivit anmäld kan begära ut alla handlingar som rör anmälan och på det viset få reda på vem som gjort den. Offentlighetsprincipen, svensk grundlag.
- Om man i någon fas sagt sitt namn och det kommer till en rättegång. Så begår den som man sagt sitt namn till ett brott om den här personen blir utfrågad under ed. Så kallad men ed. Även det ett mycket allvarligt brott som kan ge fängelse. Det är ju frågan om någon kommunanaställd vill ta det straffet att skydda någon som anmält.

När det gäller anonym eller inte så är det så att:
- En anmälan som man vågar stå för har större dignitet/trovärdighet än en som man gör anonymt.
- Om man talar om vem är så är man inte anonym. Även om man ber om att få vara det. Den sagt det till vet vem man är.
- Den som blivit anmäld kan begära ut alla handlingar som rör anmälan och på det viset få reda på vem som gjort den. Offentlighetsprincipen, svensk grundlag.
- Om man i någon fas sagt sitt namn och det kommer till en rättegång. Så begår den som man sagt sitt namn till ett brott om den här personen blir utfrågad under ed. Så kallad men ed. Även det ett mycket allvarligt brott som kan ge fängelse. Det är ju frågan om någon kommunanaställd vill ta det straffet att skydda någon som anmält.

Jodå, jag vet att icke anonym anmälan ger mer tyngd, och jag tycker det är bra att de som anmäler uppger namn.

Och ja, 'min' djskinsp vet precis vem som anmält. Men det står inte i handlingarna. Sen, jag har inget större intresse av att dra det till rätten för att få veta vem det var, men det är klart att där blir det ju mened (ett ord) att inte tala om.

Jag hade mest velat veta vem det var för att kunna skicka en kopia av protokollet och bjuda in vederbörande på besök att se själv hur mina hästar har det. (Anmälan var gjord av någon som inte hade varit PÅ gården, utan på sin höjd passerat nämligen. Två av punkterna var att hästarna saknade både mat och vatten. De hade fri tillgång på både grovfoder och vatten. Men varken vattenkaret eller maten stod i den del av hagen man ser från vägen, utan var 'bakom gården', dvs man måste in på vår tomt och våra ägor för att se det. Åkte man förbi och såg hästarna stå och hänga (dåsa på favoritviloplatsen) så såg man bara 'stackars hästar som stod utan mat och vatten varje gång')

Visst finns det okynnes anmälningar. Har själv råkat ut för det av "småbarn" som inte själv ens har kunskaper om djur. Mina långhåriga kor som blir dåliga och får ohyra om man tvingar in dem under en skånsk vinter. För självmant går de aldrig in under tak. De har ligghall som aldrig används.

Det jag menar med rättegång är nog mer att det kan om det är en väldigt strulig person som man anmäler dras dit av denne. Vars försvarsadvokat kan komma att ställa frågorna till vittnen. Så det rör mest de som av någon anledning inte vågar lämna ut sitt namn för risk för reprisalier.

Då är det olika från myndighet till myndighet, för jag vet att uppgivna namn ingår i offentliga handlingar hos andra myndigheter.

Mm, det jag menade, att det kanske skiljer huruvida inspektören skriver ner namnet eller ej.

Om jag är inspektör, och så ringer Anna Andersson.

Jag svara, och A.A presenterar sig, säger att hennes grannes kossor går i sin egen skit till knäna, men att hon vill vara anonym och att grannen absolut inte får veta att det är hon som anmält, då hon haft problem med grannen innan. V

Visst säger jag som inspektör, och skriver 'anonym anmälan' i papprena. Men i huvudet vet jag ju att det är A.A, men jag skriver inte ner det någonstans.

Medan en annan insepektör skriver ner 'Anmärlare Anna Andersson, som önskar vara anonym gentemot djurägaren'

Vilket som är lagligt/inte lagligt vet jag inte, men där är enda stället jags er skillnaden kan vara, som förklarar varför olika kommuner (eller iaf olika inspektörer) tycks göra olika?

handlar det om en äldre dam ? tycker nästan att det låter som en som jag har anmält innan,hon hade en häst som var så mager att man kunde räkna revbenen och hovarna var dubbelt så långa än vad dom ska vara....du får gärna pma om du vill..

Om jag inte minns fel så har de i vissa kommuner så att du inte kan vara anonym just p.g.a. att de har haft många som har okynnesanmält.

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 287
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 916
Senast: ako
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
883
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 388
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈