Anmälan utgår kl 18.00....

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare Scottsman
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 2 721
Sv: Anmälan utgår kl 18.00....

Först till kvarn är inte godkännt enl TR. Har varit på en hel del möte med distriktet och dikuterat detta med olika personer och klubbar. Man måste vänta tills kl 18 innan man stänger, sedan lotta.

Det fårn man visst om man fått det gondkänt av förbundet, och det måste självklart stå i proppen. :smirk:

Har själv varit på två sådanna tävlingar i år.

Det var väl en stor ponnytävling som körde "först till kvarn" och om jag inte är helt fel ute så hade den arrangerande klubben pratat med förbundet om detta (att det var ok).

Annars så gäller det som står i TR, har man några andra regler för sin anmälan måste det framgå i propositionen (jag har ringt till förbundet och frågat). Dock så är det ju massor med klubbar som frångår TR utan att det framgår i propositionen...

Fast en klubb kan inte förhandla bort TR i tex en prop enligt förbundet. Varför ska vi då ha TR? En vanlig missuppfattning tydligen. Vissa dsirikt tillåter de mest märkliga varianter men tydligen ska förbundet hålla dem i örat nästa år. (Bla. Småland :angel: )

Ang "först till kvarn" så var det ett distrikt som gdk detta. Förbundet rekommenderar det inte och kommer att ta upp (eller har det haft det uppe) till diskussion. Förbundet fick info för sent och ville inte stoppa det då.

Jag har pratat med förbundet ang det här med bortlottning. Det är ju allmänt känt att klubbar gärna tar sina egna ryttare i första hand, sedan distriktets osv. Enligt den jag pratade med på förbundet så är det tillåtet att göra så om det framgår av proppen...

Jag har pratat med förbundet ang det här med bortlottning. Det är ju allmänt känt att klubbar gärna tar sina egna ryttare i första hand, sedan distriktets osv. Enligt den jag pratade med på förbundet så är det tillåtet att göra så om det framgår av proppen...

Fast då är det som vanligt. Det beror på vem man pratar med på förbundet. :devil:

Enligt gruppen som tar fram TR så får man aldrig skriva bort TR i proppen och det gör man ju då. :o

Ja.. jag tror att vi kan få lika många olika svar som anställda på förbundet. :idea:

Sen är det ju inte alla tävlingar som vill ha förskottsbetalning heller. Väldigt få här faktiskt, oftast är det på plats som gäller.

Nu har jag inte TR framför mig, men står det inte där nåt att anmälan och betalning ska följas åt och försenad anmälningsavgift beraktas som att anmälan inte är giltig? Eller har jag fel?

Fast de på förbundet var noga med att påpeka att de helst ser att man har en tävling öppen för alla och att ev. lottning sker på ett korrekt sätt.

Problemet är nog att klubbarna inte har "kunnigt folk" som anordnar tävlingar, det verkar som att TR-kunskap är något som bara ett fåtal människor har....

Nu har jag inte TR framför mig, men står det inte där nåt att anmälan och betalning ska följas åt och försenad anmälningsavgift beraktas som att anmälan inte är giltig? Eller har jag fel?

Du har säkert rätt, men det jag menar att här är det vanligast att man betalar på plats. Det står alltås i proppen att man betalar på plats.

TR I. Kapitel III. Deltagande i tävling. Mom 131 Anmälan.
"Anmälningsavgift ska betalas enligt anvisningarna i propositionen eller enligt uppgörelse med tävlingsarrangören. Om inget annat angetts ska avgiften betalas samtidigt med anmälan. Tävlingsarrangören får betrakta en anmälan som återtagen om avgiften inte kommer inom föreskriven tid."

Alltså har du i det här fallet fel. Det som står i proppen gällande betalning gäller. I t.ex. Östergötland, Södermanland och Örebro län är det vanligast med betalning på plats medan t.ex. Skåne ofta tillämpar betalning samtidigt som anmälan.

TR I. Kapitel III. Deltagande i tävling. Mom 131 Anmälan.
"Anmälningsavgift ska betalas enligt anvisningarna i propositionen eller enligt uppgörelse med tävlingsarrangören. Om inget annat angetts ska avgiften betalas samtidigt med anmälan. Tävlingsarrangören får betrakta en anmälan som återtagen om avgiften inte kommer inom föreskriven tid."

"Tävlingsarrangören får betrakta en anmälan som återtagen om avgiften inte kommer inom föreskriven tid."

Notera att det står FÅR dvs arrangören gör som de vill. Det går inte att tolka som att anmälan inte är giltig utan betalning. :crazy:

Ofta står det ju i proppen vilket datum avgiften ska vara inne för att inte betraktas som efteranmälan. Kommer den inte in alls räknar dessa arrangörer oftast anmälan som återtagen, iaf om det är mkt starter.

"Tävlingsarrangören får betrakta en anmälan som återtagen om avgiften inte kommer inom föreskriven tid."

Notera att det står FÅR dvs arrangören gör som de vill. Det går inte att tolka som att anmälan inte är giltig utan betalning. :crazy:

Varför skriver du det till mig? Jag citerade TR och jag tror att alla själva kan läsa.

Fast en klubb kan inte förhandla bort TR i tex en prop enligt förbundet. Varför ska vi då ha TR? En vanlig missuppfattning tydligen. Vissa dsirikt tillåter de mest märkliga varianter men tydligen ska förbundet hålla dem i örat nästa år. (Bla. Småland :angel: )
Men vänta nu... Ska inte propen godkännas av distriktsförbundet innan den är "giltlig"? Och förhandlar bort TR gör ju klubbar titt som tätt. Det är propen som gäller, står det inget speciellt i propen gäller det som står i TR?

Varför skriver du det till mig? Jag citerade TR och jag tror att alla själva kan läsa.

Du behöver inte hugga alltid. :idea:

Det är ett konstaterande eftersom jag ofta har hand om anmälningar. Det är MÅNGA som tror att man kan anmäla och sen strunta i att betala så är anmälan inte giltig. Men så är det inte. Däremot kan föreningen utnyttja klausulen OM man vill. :)

Men vänta nu... Ska inte propen godkännas av distriktsförbundet innan den är "giltlig"? Och förhandlar bort TR gör ju klubbar titt som tätt. Det är propen som gäller, står det inget speciellt i propen gäller det som står i TR?

Enligt förbunden är distriken väldigt dåliga på detta, Vissa distrikt har i år fått uppsträckning pga detta. :devil:

Det är enligt TR inte tillåtet att förhandla bort TR. :idea: Trots detta gör klubbar det titt som tätt. Enligt förbundet är Skåne duktiga på att följa TR medan andra är sämre. Trots det så släpper även Skåne igenom. :o

Ofta står det ju i proppen vilket datum avgiften ska vara inne för att inte betraktas som efteranmälan. Kommer den inte in alls räknar dessa arrangörer oftast anmälan som återtagen, iaf om det är mkt starter.

Ja det är ju bra om datumet är några dagar efter men efter att ha tittat på 25 proppar så var det med på 2.
Om avgiften inte kommer in alls så är det upp till klubben, här i Skåne tar många och skickar avgift + straff.
Det är tillåtet enligt TR att göra det. :eek:

Det sade människan på förbundet jag pratade med, att distrikten inte är så duktiga på detta med proppar och vad som godkänns och inte...

Enligt förbunden är distriken väldigt dåliga på detta, Vissa distrikt har i år fått uppsträckning pga detta. :devil:
Jag har stött på proppar som jag tycker att det är helt idiotiskt ( :angel: ) att godkänna! Men ändå så står det GK/Sign längst ner på dem. :smirk: Vissa sådana tävlingar åker man helt enkelt inte på.

Det är enligt TR inte tillåtet att förhandla bort TR. :idea: Trots detta gör klubbar det titt som tätt. Enligt förbundet är Skåne duktiga på att följa TR medan andra är sämre. Trots det så släpper även Skåne igenom. :o
Men då får vi nog definiera "förhandla bort TR". Mom 125, punkt 1, sista raderna:
I och med att propositionen publicerats (av ridsportförbundet, min anm.) är den godkänd av Ridsportförbundet även om den skulle avvika från TR:s bestämmelser
Det borde ju kunna tolkas som att alla klubbar som skrivit proppar som avvikit från TR men som fått dem publicerade har fått tillstånd av Ridsportförbundet att avvika från TR?

Du behöver inte hugga alltid. :idea:

Det är ett konstaterande eftersom jag ofta har hand om anmälningar. Det är MÅNGA som tror att man kan anmäla och sen strunta i att betala så är anmälan inte giltig. Men så är det inte. Däremot kan föreningen utnyttja klausulen OM man vill. :)

Nej, jag hugger inte. Jag bara undrade varför du skrev det till mig. Det rörde till viss det jag skrev men inte mig. Du kunde ju kanske skrivit t.ex. "Tillägg till XXX citat från TR" så hade jag inte behövt fundera :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 421
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka