Anmälning av stall.

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare trullslitenmedtuff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 3 982
T

trullslitenmedtuff

okej, detta låter väldigt konsigt, mne jag frågar det endå, det är såhär att där jag ahr min ponny just nu, så är boxarna tyvärr i minsta laget och stalltaket aldeles för långt, 2 av de 6 ponnysarna kan slå i taket med öronen/huvudet om de blir rädd elelr ehöjer huvudet mkt.
Det går 6 ponnyer från shettis, fjording & lippizaner i en hage på cirka 200 meter (lång), den är ju skitlerig- såklart, gödselstan ligger precis utanför stallet och när den börjar bli full så lastar de ner skite i hagen, okej alla hästar får mat & blir omskötta och allt det, men kan man typ be en kontrollant komma ut och påpeka bristerna i stallet & hage?, så att de kan få tummen ur röven 8ursäkta ordspråket) och fixa vettiga boxar och höja taket, de sger att de skall höja taket till sommaren, joo tjenare, och ka nman typ anmäla för närmiljön till stallet inte är bra för djur?
det ligger spikar, glas, bräder, m.m. det ser ut som en svinstia,
jag är desperati en ny stallplats me nallt häromkring är knöckefullt äller med fantasihyror, ägaren till stallet är snäll & tar alltid väll hand om hästrna, hon skulle aldrog få för sig att slå eller på annat sätt göra dem illa förutom det dära med stallet & boxarna å närmiljön och så, men hur skulle ni ha gjort?, detta blev visst lite flummigt, men hoppas ni förstår endå.
tacksam för många svar!

Sv: Anmälning av stall.

ring djurskyddsmyndigheten i din kommun

men trro du att dem skulle göra något, med tanke på att djuren mår jättebra i övrigt, o mman räknar bort det med lite små boxar 6 takhöjden ?:) *hoppas*

det tar förmodligen minst 6 mån. innan något händer. först blir det ett påpekande om bristerna, sedan följer å.b efter å.b och sedan vite. förmodligen kostar även besöken stallägaren massa pengar (dom flesta kommuner tar nu betalt oavsett om det är brister eller inte)

Jag tycker att du ska ringa, det spelar ju ingen roll om hästarna är i fint skick då det finns uppenbarliga risker för övrigt.
Hur lång tid det tar varierar nog, men jag anser att man ska rapportera om man inte tycker att det är ok, om inte annat för att man då iallafall har gjort vad man kunnat!

En möjlighet, för höja tak kan vara varken lätt eller billigt, är att stallverksamheten upphör. Inte för att du ska blunda för bristerna, men kan du inte föra en dialog med stallägarna först?

Har du/ni diskuterat med stallägaren ordentligt?

Jag tycker också att ni ska fråga er vad ni själva kan göra för att det ska bli bättre när det gäller närmiljön...det andra är kanske svårt att göra något åt...

Är ni många som hyr in er?
I de stall där jag stått har det ibland behövts uppryckningar och då har vi samlat alla stallet och fixat detta.

Men det är klart att du ska ringa om du tycker det behövs.

// M

*KL* Brädor och spik och annat skräp tar ni en heldag i stallet allesammans och hjälps åt att samla ihop, med lite tur blir det en mysig brasa!

Prata med stallägaren! Hade det varit mitt stall hade jag ej uppskattat att en inackordering anmälde mig. Jag menar inte att allt verkar vara ok, men en dialog först är inte fel!
Men, på ditt skrivsätt (stavningen) misstänker jag att du är ett barn. Be då hellre dina föräldrar tala med stallägaren!

Senast ändrad:

Frågan är ju om det kommer att hjälpa med en inspektion just nu? Om taket ska höjas kan ju inte hästarna bo i stallet, så det kan knappast göras innan sommaren i vilket fall som helst. Har du otur så blir du utan stallplats istället.

Haha, Svar till : Cutty, ja, jag är ett barn, 15 år nu, men kanfortfarande inte stava..,
Har såklart pratat med mina föräldrar men de säger inte så mycket, de vet hur läget är & håller på för fullt med att leta efter ny stallplats..
Stallägaren säger att de skall fixa taket till sommaren, skulle gärna själv röja upp på gården, men det är itne bara brädor och spikar-tyvärr, men du kanske vet någon bra ide på hur man får bort en halvrasad lada, 3 husvagnar som är halv rötna, 2 barocker, vara 1 inte används m.m.
Visserligen har min ponny ståt i spilta i 8 år inna, så hon är ju jätteglad över en box nu, men är mest orolig för takhöjden...

Visst ska du anmäla missförhållanden. Du är väl även medveten om att kommer de ut nu så stängs stallet omedelbart, om det är så illa som du skriver, ifall stallägaren inte omgående åtgärdar felen och bristerna? Håller inte boxarna och taket lagliga mått så får stallet inte heller användas.

Om jag hade en inackordering som anmälde mitt stall utan att ens prata med mig först, så skulle den åka ut direkt.

Om jag hade en inackordering som anmälde mitt stall utan att ens prata med mig först, så skulle den åka ut direkt.

De flesta anmälningar av den här karaktären görs anonymt, så det kan vara svårt att veta vem som gjort det.

Till TS:
Vet man om missförhållanden så kan man anmäla det till kommunen, sedan vad och när saker ska förändras är upp till hur inspektören i kommunen bedömer läget.

Vore jag dig hade jag flyttat min häst, det låter inte som en bra miljö för djuren med de brister du beskriver. Hade du förlåtit dig själv om hästen skadat sig på t ex glas och spik som du skriver ligger överallt?

Stallägaren säger att de skall fixa taket till sommaren
Men då så, då är det ju inga problem. Det är ju bara några månader kvar tills hästarna går ut på bete. Och innan dess är det ingen ide att anmäla.

skulle gärna själv röja upp på gården
Ibland måste man acceptera hur vissa människor vill leva. Alla är vi olika och alla har vi olika sätt att planera och organisera vår struktur. Det som för dej ser ut som en gård i kaos, som är totalt nedgången och skräpig, är för någon annan en gård som är under renovering, en gård där man har lagt olika saker i olika högar.

Hade hästarna mått dåligt hade jag anmält, men så länge hästarna inte mår dåligt finns det ingen större anledning till att anmäla. Speciellt inte när stallägaren sagt att de ska fixa taket mm under sommaren.

Här kan jag bara hålla med!
Att man är olika i vad man tycker är kaos är ingen nyhet, ta en stalldag och samla ihop lösa brädor glasbitar och annat i farligt, gör en fin brasa och grilla korv och marshmallows:)
Takhöjden gick du ju med på när du flyttade hästen dit? Inget att tjata om nu, du letar ju ändå efter en ny stallpats.
En samlad dialog med stallägare och de andra inackorderingarna är nog den bästa lösningen i ditt fall.
Lycka till!

JAg gick med på stallhöjden i nybuygget- inte i det gammla stallet 6 när hingsten kom, så fick jag byta box..,
men hallå, ni måste läsa rätt dåligt, det är INTE bara glas 6 småspik, HUR har ni tänkt att JAG skall kunna göra en BRASA av 3 husvagnar, 1 rasad lada, stacket m.m. ?!

En rasad lada borde brinna ganska bra... :devil: Skämt åtsido, brandkåren vill ibland ha objekt att öva på.

Du skriver att du gick med på takhöjden i det andra stallet och sedan blev tvungen att flytta - ok det förstår vi men frågan kvarstår om skräpet på gården! Var gården välstädad när du flyttade dit? Hur ser det i övrigt ut hemma hos stallägaren - välstädat eller lite mer bohemiskt? Det kan ge en fingervisning om hur de trivs med att ha det. Jag har svårt att föreställa mig att en lada ska ha rasat samtidigt som tre husvagnar poppat upp som svampar ur jorden liksom barackerna och allt bråte - har det bara flugit dit? För mig känns det som om att mycket av det här fanns redan innan du flyttade dit din häst och du borde redan då ha kunnat avgöra att du inte ville ha din häst där.

Ang att flera har skrivit att ni kan gå ihop och städa upp på gården och du hela tiden fokuserar på ladan, husvagnarna och barackerna så anser jag att ni kan väl göra så mycket som ni klarar. Är resten av det farliga beläget i hagarna, tänker på ladan och det? Om inte varför reagera som du gör? Hemma hos oss finns sånt som en del säkert anser vara farligt för hästarna, tex harvar, plogar, uppställt på en plan framför en av hagarna men inte tusan tänker jag bygga en maskinhall för att det är en fara för mina hästar (utan för att spara på grejerna)! Har de andra i stallet samma uppfattning som dig?

Till sist - om det är så stort problem som du säger så finns det bara en lösning som går snabbt och det är att flytta sin häst någon annanstans och där betala vad det kostar. Lita krasst kan man säga att ofta får man vad man betalar för. Om du anmäler och inspektörerna bestämmar att stänga stallet med omedelbar verkan - vad gör du då? fundera igenom olika konsekvenser det kan få innan du gör något förhastat.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka