Anmälning av stall.

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare trullslitenmedtuff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 3 982
Sv: Anmälning av stall.

Om det är så hemskt som du skriver o tom vill anmäla stället varför inte flytta hästen därifrån i så fall?

Jag tycker att det är bland det elakaste man kan göra är att anmäla stallet som låter dig ha din häst där! Skulle jag vara stallägare så skulle jag gladeligen slängt ut dig om jag läste detta! Du måste ju vetat om "skräpet" från början det kan ju inte bara växt upp från ingenstans. Så länge det inte står i hagen och hästarna har risk att göra sig illa på det så är det inte ditt bekymmer. Så länge du inte äger stallet kan du knappast begära ägaren att dom inte får ha saker stående på sin egen gård!

Stör du dig så mycket på allt skräp så samla ihop allt och släng det själv av sånt som går att ta bort. Eller så flytta istället så har du ett problem mindre!

Det är inga andra inhyrda där, Bara jag.
Som jag kanske hade skrivit tidgare (inte samma tråd?) så skulle jag från första början inte alls ha haft hästen där, men där jag skulle ha haft den ,så sålde de sina shettisar & dottern åkte av rätt rejält på tinker, å blev rädd, så de sålde den.
Ang. lada - det får vi skylla på "Per".
1 husvagn stog där inna det, visste jag.
men sen så hittade de visst en "byscha" jaa, den köper vi, där kan vi ha massor av skit i, sen så kom typ deras granne å sa att om de ville ha 2 husvagnar till så kunde de får köap dem billigt, då gubben va gammal och skulle flytta.

Såklart man får vad man betalar för, men skulle du då ha ställt hästen på din gräsmatta?, Ja, om stallet stängs med omedelbar verkan så flyttar vi den till ett helt nygbyggt stall 5 min. från mig, får bara inreda boxarna & så först, Det skulle vi kunna göra imorgon om vi vill, men det gäller också att h den tiden som krävs nu.
eastwick - haha, Precis, de märker nog itne om jag tänder på den, det va j uett stall som bramm mer för itne så länge sen i närheten av stallet, så jag kan ju säga att Pyromanen är på G. igen.
Skämt o-sido

Är man inte nöjd så flyttar man.

Far hästarna illa så anmäler du till djurskyddsmyndigheten.

Förstår att du tycker det är mkt bråte på gården och du är inte välkommen hos mej (då min gård är "likvärdig" med halvrasad lada, en harv och en väldans massa annan skräp och bråte UTANFÖR hagen).

Men till problemet... Jo du SKA anmäla om du tycker att det är regel"vidrigt" i stallet, och det låter det som att det är.
Har själv haft inspektion och fick lov att flytta en takbärande bjälke för att få rätt takhöjd i boxarna.
Men kan som de andra redan påpekat säga redan nu att om det blir en inspektion (och en sån kommer förr eller senare även utan din påringning) så kommer stallet trloigen stängas med bara nån månads varsel eller så, om det nu är så att boxarna dessutom är för små...
Och sen när stallägaren bygger om sitt stall, höjjer tak och gör större boxar så kommer det bli mindre antal boxar.
Så du gör nog bäst i att flytta redan nu till ett "nyare" stall där du får din "drömutsikt" på stallplan...

jag håller med de flesta andra här.
Det känns väldigt onödigt att anmäla nu eftersom att det antagligen inte kommer leda till något bra.
Det tar tid att hålla inackorderingsstall och det är svårt att hinna med allt som behöver hinnas med.
Du säger själv att du inte har tid att inreda en box, hur lätt tror du då det är att få bort allt bråte du snackar om, samt höja innertak och bygga om stall?

Det ger ingenting att anmäla nu tycker jag. Antingen tar det flera månader innan det kommer någon vilket betyder att de kanske börjat göra något åt det eller så har du flyttat.
Eller också kommer de och stänger stallet och du blir utan stallplats.

Om det nu är så att du är ensam inhyrd så lär det inte bli så svårt för dem att lista ut vem det var som anmälde heller. Innertakets höjd och boxarnas storlek ser man ju inte på håll precis.

Jag tycker att du gör bäst i att antingen vänta, se om de tänker göra något åt det som de säger och kanske plocka upp löst bråte själv. Du behöver ju faktiskt (förhoppningsvis) inte rida genom ladan och över husvagnarna. och då räcker det ju att rensa upp lite löst.

Eller också så flyttar du och lägger dig inte i vad de tänker göra.
Kanske kan du anmäla vid ett senare tillfälle, typ efter sommaren, om det inte blir någon förändring och du anser att det är tillräckligt illa för det.

Prata med stallägaren!!

Men om du är 15 har du väl sportlov snart? då har du väl tid att inreda en box om du vill det?

jag är inte 15 och behöver inte inreda en box..:smirk:

Även om man kan anmäla anonymt så finns risken att det ändå kommer fram vem som gjort det, (det hände några som anmälde ett svartbygge i området jag bor i), och då riskerar du nog att bli utslängd direkt. skulle i alla fall jag ha gjort.
OK, säg att du ändå anmäler och hon åker på att bygga om, och det kostar faktiskt ganska mycket. Tror du då inte att hon kommer att höja stallhyrorna då för att få tillbaks en del av kostnaden? Och då kommer kanske hyran att ligga på samma nivå, som dom andra stallen i närheten du skrev om som var så dyra. Så då kan du väl lika gärna flytta direkt till en av dom stallen och slippa göra dig ovän med stallägaren. Så länge hästarna inte far illa så tycker jag inte att man ska anmäla hit och dit för att alla inte följer alla "lagar". Inte ens du följer väl alltid alla lagar kan jag tänka mig. Aldirg gått mot rött ljus? Aldrig skolkat från skolan? etc. etc.

Du ska prata med stallägaren om takhöjden och förhållandena på gården. Säga att det är totalt oacceptabelt med låg takhöjd. Det är lag på att minimihöjden är 220cm och det ska följas, likaså finns lag på boxstolekar. Följer hon inte det så har di inte något val än att anmäla. Och då ska du INTE stå kvar, oavsett hur billig hyra det är så stödjer du hennes verksamhet. Har man flera hästar eller bedriver verksamhet så ska även vissa tillstånd vara klara.. Så var öppen och ärlig, det varar längst.

Ibland vill man gärna ha häst. Speciellt när man är yngre.
Man kanske har tänkt att det baa ska bli något "tills vidare".

Sen har åtminstånde jag, 27 år gammal, ofta lätt för att tänka "Det blir bättre". Jag antar att jag är för optimistisk och blåögd. Eller litar för mycket på människor som säger att de ska göra en sak.

Sen är det inte billigt att ha häst.
Visst, hästen ska komma i första hand och den ska må bra, men vad om hon betalar massor med pengar i stallhyra just nu, och den/de enda alternativ hon har att välja på är dubbelt så dyrt?
Eller så är det fullt, som hon själv säger.
Visst är det lätt för oss att säga att man faktist får betala för att ha häst, men inte alla är stenrika, och inte alla stall kostar under 2000:-

Jag kan tillägga att jag stått på stall där ägaren haft en bra ekonomiskt men ändå inte sett till stall och miljö omkring varit lämpad för hästar. Trotts traktorer och annat som kunnat skyffla iväg stora delar av skräp.

/Sam, som sålt sin själ to the devil, bundit upp sitt liv och sin ekonimi sen 18 års ålder för att själv kunna äga och hålla häst men som även hon hamnat på dåliga stall, såsom bra...

Om det är så hemskt som du skriver o tom vill anmäla stället varför inte flytta hästen därifrån i så fall?

precis vad jag tänkte skriva.
när man ska hyra en plats har man ju oftast kollat först och godkänt stallet. taskigt att komma i efterhand och anmäla tycker jag.

om inte stallet passar din häst -flytta!

men du ska prata om detta med stallägaren om tex vilka regler som gäller angående mått.
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=2131

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Tillbaka