Barnanpassad mat (utbruten från Mitt barns sömn)

Nej, men att det skulle bli ett komplicerat förhållande till mat om man ibland bjöds på mat man inte tycker om..

:confused:

Det jag skrev i inlägget du citerade var att jag trodde TS var på rätt spår som lagade mat som barnet åt och att man får försöka utöka repertoaren allt eftersom. Vad är det om inte att ibland bjudas på mat man inte tycker om?
 
:confused:

Det jag skrev i inlägget du citerade var att jag trodde TS var på rätt spår som lagade mat som barnet åt och att man får försöka utöka repertoaren allt eftersom. Vad är det om inte att ibland bjudas på mat man inte tycker om?
Fast all forskning tyder på det motsatta, att tidig träning på olika smaker gör att man äter mer varierat som vuxen. Sen tror jag det löser sig för Ts barn eftersom jag är övertygad om att barnet smakat allt möjligt som mindre, och jag förstår att man väljer att göra så. Men jag hade inte hunnit/orkat.
 
Fast all forskning tyder på det motsatta, att tidig träning på olika smaker gör att man äter mer varierat som vuxen. Sen tror jag det löser sig för Ts barn eftersom jag är övertygad om att barnet smakat allt möjligt som mindre, och jag förstår att man väljer att göra så. Men jag hade inte hunnit/orkat.

Fast jag svarade TS i hennes situation. Hennes dotter går i lågstadiet så ifall hon tidigt fått träna på olika smaker är nog rätt oväsentligt här. Det står dessutom i TS att barnet åt ”allt” fram till två års ålder.

Det handlade om en situation där ett äldre barnet ”utvecklat” en selektiv diet efter att tidigare ätit varierat. Då tror jag att man bör vara mer lyhörd för ett framtida komplicerat förhållande till mat än generella råd om matintroduktion till ett småbarn. (Där tror jag att alla anser att ju mer varierat desto bättre).
 
Fast jag svarade TS i hennes situation. Hennes dotter går i lågstadiet så ifall hon tidigt fått träna på olika smaker är nog rätt oväsentligt här. Det står dessutom i TS att barnet åt allt fram till två års ålder.

Det handlade om en situation där ett äldre barnet ”utvecklat” en selektiv diet efter att tidigare ätit varierat. Då tycker jag att man bör vara mer lyhörd för ett framtida komplicerat förhållande till mat än generella råd om matintroduktion till ett småbarn. (Där tror jag att alla anser att ju mer varierat desto bättre).
Vad skulle komplicera förhållandet till mat tänker du?
 
Det tror jag med, ditt översta stycke alltså. Vi har aldrig haft den oron men kan se vad det gjort med både nära släktingar och vänner. Min äldre bror har två barn (ett kräset och ett som äter allt) som när de var bebisar inte gick upp i vikt, min yngre bror har en gullig liten heffaklump ❤️ och det är stor skillnad i deras inställning till mat och barn. Men också hur det blivit en maktkamp för min äldre brors familj som jag till varje pris vill undvika för egen del, smaka behöver man men äta kommer det aldrig tjatas om. Då får det bli en macka eller två innan läggdags istället.
Ja, det där har vi fått jobba med hos oss själva, att de själva bestämmer hur mycket eller lite de äter och att inte tjata om att äta upp. Det var faktiskt svårt i början, jag gick in i nåt slags katastrofläge varje gång de inte ville äta och erbjöd en massa olika rätter och det blev inte bättre 😅. Nu har vi landat i att de äter så mycket de vill men att vi då alltid har mat de troligtvis tycker om. Man vill ju att måltiderna ska vara positiva!
 
Vad skulle komplicera förhållandet till mat tänker du?
Jag vet inte riktigt vad du vill att jag ska svara på? Varför en del barn och ungdomar får ett komplicerat förhållande till mat? Det är jag verkligen inte rätt person att svara på.

Det enda jag ville med mitt inlägg var att jag tror att med ett barn i TS situation så hör man rätt i att göra så som TS beskriver, plus att försöka gradvis utöka repertoaren. Att trots att TS beskrev den situationen som tråkig, så är det att föredra framför att ha ett barn med ett komplicerat förhållande till mat. Det betyder inte att en varierad kost orsakar komplicerade förhållanden, eller att föräldern försöker få barnet att smaka på annat skulle orsaka det. Jag har liksom inte påstått det 🤷‍♀️ Jag praktiserar själv med mina barn att man måste smaka innan man kan säga att man inte tycker om något, just för att jag tror att det ger vi bäst förutsättningar för att äta varierat. Att erbjuda någon nya smaker kan nog aldrig vara negativt, däremot hur man hanterar när barnen inte vill smaka är väl en annan sak.
 
Jag vet inte riktigt vad du vill att jag ska svara på? Varför en del barn och ungdomar får ett komplicerat förhållande till mat? Det är jag verkligen inte rätt person att svara på.

Det enda jag ville med mitt inlägg var att jag tror att med ett barn i TS situation så hör man rätt i att göra så som TS beskriver, plus att försöka gradvis utöka repertoaren. Att trots att TS beskrev den situationen som tråkig, så är det att föredra framför att ha ett barn med ett komplicerat förhållande till mat. Det betyder inte att en varierad kost orsakar komplicerade förhållanden, eller att föräldern försöker få barnet att smaka på annat skulle orsaka det. Jag har liksom inte påstått det 🤷‍♀️ Jag praktiserar själv med mina barn att man måste smaka innan man kan säga att man inte tycker om något, just för att jag tror att det ger vi bäst förutsättningar för att äta varierat. Att erbjuda någon nya smaker kan nog aldrig vara negativt, däremot hur man hanterar när barnen inte vill smaka är väl en annan sak.m
Jag förstår inte kopplingen mellan komplicerat förhållande till mat och att bara erbjudas mat man vet att man gillar. Jag tror risken för ett komplicerat förhållande blir klart värre om man inte lär sig olika konsistenser/smaker och att det kan orsaka problem när man blir större. Men det beror ju på hur stort problemet är och hur mycket tid/ork man har vad man gör i den situationen. Och också som varit uppe i tråden innan, hur barnet växer/utvecklats. Jag har noll oro/issues kopplat till om mitt barn inte äter någon dag. Jag har full tilltro till att hon äter ikapp en annan dag, för det är så hon funkar, har man inte ett sånt barn kanske oron överväger det bökiga med att fixa fler rätter eller ha med egen mat när man är borta..
 
Jag förstår inte kopplingen mellan komplicerat förhållande till mat och att bara erbjudas mat man vet att man gillar. Jag tror risken för ett komplicerat förhållande blir klart värre om man inte lär sig olika konsistenser/smaker och att det kan orsaka problem när man blir större. Men det beror ju på hur stort problemet är och hur mycket tid/ork man har vad man gör i den situationen. Och också som varit uppe i tråden innan, hur barnet växer/utvecklats. Jag har noll oro/issues kopplat till om mitt barn inte äter någon dag. Jag har full tilltro till att hon äter ikapp en annan dag, för det är så hon funkar, har man inte ett sånt barn kanske oron överväger det bökiga med att fixa fler rätter eller ha med egen mat när man är borta..

Kopplingen är ingen annan än att det finns värre saker vad gäller barn och mat än att ha ett barn som äter ensidigt och tråkigt 🤷‍♀️

Däremot, om man har ett barn som på riktigt är kräset och enbart äter ett fåtal rätter vi så handlar det ju om något annat än att man inte äter någon dag. Det är stor skillnad om det handlar om ett barn som på det stora hela äter en näringsrik kost och inte. Men det var inte det jag menade när jag kommenterade från början och har inget med TS att göra.
 
Kopplingen är ingen annan än att det finns värre saker vad gäller barn och mat än att ha ett barn som äter ensidigt och tråkigt 🤷‍♀️

Däremot, om man har ett barn som på riktigt är kräset och enbart äter ett fåtal rätter vi så handlar det ju om något annat än att man inte äter någon dag. Det är stor skillnad om det handlar om ett barn som på det stora hela äter en näringsrik kost och inte. Men det var inte det jag menade när jag kommenterade från början och har inget med TS att göra.
Det håller jag med om!
 

Liknande trådar

Småbarn Vår 1-åriga kille sover så oroligt och ojämnt. Han har sen han föddes sovit dåligt och krävt mycket stöd sen blev det något bättre när...
2
Svar
20
· Visningar
2 736
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 219
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Känner att jag behöver få lite input på vår situation nu. Har ett barn som fyller 6 i sommar. Vi har samsovit sen start då det kändes...
Svar
12
· Visningar
1 738
Senast: LiZH
·
Småbarn Vi har en dotter som är 15 månader. Hon har varit ganska enkel och alltid sovit hela nätterna, oftast somnat bra på kvällen. Jag...
Svar
19
· Visningar
3 769
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp