annonsera mera :D

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: annonsera mera :D

haha:P

en sak jag inte förstår i annonser är varför man skriver "prutmån finns" eller liknande.. de ska man väl inte skriva? även om man vet att de antagligen kommer att prutas så skriver man ju inte de..f ör de kan ju faktiskt finnas nån som är villig att betala det pris man har satt ut och skriver man då att de går att pruta på det så lär nog den människan göra de trots att den hade kunnat ge de priset som stod..
 
Sv: annonsera mera :D

En annan sak jag får klåda på är alla dessa annonser där vartenda ord är skrivet med STORA BOKSTÄVER.
Tror folk att det blir lättare att läsa? :O
Det tycker ju inte jag att det blir xD
 
Sv: annonsera mera :D

Grejen är att de där alla kraven oftast bara är "paller" och många av dem försvårar bara för säljaren att hitta ett bra hem eftersom flera annars vettiga spekulanter blir avskräckta. Om din häst är frusen är det väl bättre att bara förklara det när det dyker upp en spekulant? Sedan varför en frusen häst inte skulle kunna gå på lösdrift förstår jag inte, det finns ju täcken för utevistelse, men den diskussionen hör inte hit så strunt samma...

*kl*
Jag har stött på några annonser där det är en valack som annonseras ut och de ändå skriver vad hästen har för färger bakåt i stammen, för att göra den mer intressant ur avelssynpunkt. Får det inte att gå ihop :p
 
Sv: annonsera mera :D

Om man anstränger sig att lägga ut en annons på sin häst, fotar och filmar den, så borde man ju även anstränga sig för att stava rätt och ta reda på hur det ska vara. Felaktiv stavning i en annons ger inget bra intryck av dig som säljare. Tar man sig inte tiden att ta reda på hur det ska vara ger man inget seriöst intryck.

Säger en person som inte vet hur det är att leva med dyslexi eller med en dyslektiker. :idea:
Beklämmande att läsa dylika trådar.

Är själv också dyslektiker där det för det mesta yttrar sig i att jag kastar om bokstäverna i ett ord, ofta skriver jag ohc istället för och, mets istället för mest osv.
Ett rättstavningsprogram lär mig inte att skriva, det lär mig att inte tänka. Mitt problem är att jag själv 'ser inte' felen, jag kan sitta länge och kika och jodå, det ser korrekt ut för mig. Det enda en dyslektiker kan göra är att genom hela livet fortsätta att traggla, så fort man kopplar bort hjärnan och låter saker och ting ske maskinellt/datoriserat så kommer man få större och större problem.

Och tänk, det går att göra 'karriär' trots dyslexi och stavfel. Och man kan tas seriöst ändå. ;)
 
Sv: annonsera mera :D

Är man dyslektiker eller har svårt att uttrycka sig i skrift får man helt enkelt ta hjälp, alla har inte gåvan att kunna skriva och förklara vad man menar, invandrare, barn och tonåringar speciellt!

Och när sen svaren på en annons dräller in, så ska man ta hjälp, om och om igen? Även som dyslektiker har man rätt till ett privatliv. Man kanske inte vill att vänner/bakanta ska se ens 'affärer' osv.
Alla lever inte i en familj. Alla har inte nära kontakt med sin familj. Och framförallt, alla överiga i en familj, kanske inte har samma förståelse för annonsen utan tycker att t ex ett skambud är bättre än inget, bara man blir av med 'skrället' som tar tiden ifrån familjen.
 
Senast ändrad:
Sv: annonsera mera :D

Knapplån

Den här annonsen var väl trevlig. Hon får säkert många svar :crazy:

TRYGG HÄST SÖKES, Gärna äldre som ej behöver kunna allt för mycket, men vara genomsnäll. Ej varmblod som är PIGGA MEN SNÄLLA. Endast varmblod som är cool lugna oavsett vad annars har du fattat min annons fel.
Helst låna vid ev köp. Så ni för 20.000 kr uppåt och ej vill låna ut behöver inte heller höra av sig... Är en tjej som jobbat i både sverige ,tyskland och Norge med internationella tävlingshästar, utbildat och rede in. Men p.g.a hemsk olycka som ledde till att hoppa i kryckor i 6 månader ger mig eventuellt inte mod att hoppa på en vilding det första jag gör. Maila eller sms vid intresse Söker inget omgående så ni som är vid AKUT BEHOV, stressade osv. Är jag ej intresserad utav.
Maxpris 3 000 kr


Jag söker själv efter häst just nu och satte ut en annons igår. Jag söker specifikt efter en valack vilket står i annonsen eftersom mitt sto inte gillar andra ston. Jag söker också inom mitt eget län eftersom jag inte kan köra bil själv längre och jag har begränsat med hjälp att åka och titta. Det tog inte ens en timme så ringer en tjej som har ett sto och som bor ca 25-30 mil bort... Varför läser inte folk annonsen? De slösar ju bara med sin tid.
 
Sv: annonsera mera :D

KL

"Ruttinerad" och "vallack" måste vara de två vanligaste stavfelen som finns inom hästvärlden, och det stör mig lika mycket varje gång jag ser det!

Tycker också det är smått irriterande med annonser som knappt innehåller två hela meningar, typ: "Valack f. 02, startad MsvC dressyr. Snäll o trevlig i all hantering." Jag menar, ska du ändå sätta ut en annons - och dessutom kräva rätt mycket pengar för hästen - så kan du väl passa på att skriva lite mer ingående i alla fall? Menar inte att man måste författa en hel novell, men några hela meningar med värdefull information kan man väl ta sig tid att författa i alla fall? Finns ju hur mycket värdefullt som helst att berätta om sin häst! Själv blir jag snarare irriterad och omotiverad än nyfiken av sådana annonser...

För min del räcker det utmärkt med den korta informationen. Det värsta jag vet är annonser med en massa information. Gillar korta och faktafyllda. Gärna också tex "passar som första häst" eller "kräver rutinerad ryttare". Om jag tex skulle leta efter en familjehäst så ringer jag inte på den sistnämnda. Stammen brukar också vara intressant.

Jag har dock köpt ganska många hästar i mitt liv (dock bara ett fåtal till mig själv, men ändå) så det är kanske därför jag föredrar korta faktafyllda annonser.

Däremot har jag stort överseende med tex stavfel och uttryck som "mattes lilla älskling" och liknande. Jag brukar alltid försöka få en känsla av hästen bakom dessa "felaktiga" annonser. Har faktiskt hittat en del pärlor på det sättet.

Vissa personer saknar helt enkelt känslan för att skriva en säljande annons. Alla är ju inte författare. Det viktiga är ju själva hästen inte hur annonsen är skriven. Men självklart underlättar det med en bra annons, det är ju inget snack om saken.
 
Senast ändrad:
Sv: annonsera mera :D

Och när sen svaren på en annons dräller in, så ska man ta hjälp, om och om igen? Även som dyslektiker har man rätt till ett privatliv. Man kanske inte vill att vänner/bakanta ska se ens 'affärer' osv.
Alla lever inte i en familj. Alla har inte nära kontakt med sin familj. Och framförallt, alla överiga i en familj, kanske inte har samma förståelse för annonsen utan tycker att t ex ett skambud är bättre än inget, bara man blir av med 'skrället' som tar tiden ifrån familjen.

Varför krångla till det? Det är väl bara att förklara att man är dyslektiker om man ska fortsätta ha kontakt! Saken var den att i en annons tar folk ofta inte det på allvar om det är felstavat eller icke korrekt svenska!

Jag har dysleksi, kan vi talas vid över telefon istället då jag känner mig mer bekväm med det!

Är det så svårt att skriva, man kan faktiskt prata med människor åxå! :):D
 
Sv: annonsera mera :D

Är det någonting jag avskyr när det gäller annonser är det alla dessa "mail-vänner"! Om man är intresserad av att köpa en häst kan man väl för fasen lyfta luren och boka in ett möte, så farlig är jag. Men en del bara fortsätter maila, maila och maila.. Tröttsamt, till slut slutar jag svara. De slutar ställa relevanta frågor, börjar babbla om en massa strunt (tex vilket märke på kraftfoder den är uppväxt på, hallå spela roll! Hästen är 5 år..).
Nej, första kontakten kan vara mail. Där kan man få lite mer bilder, kanske nån film och mer info. Sedan ringer man om man är intresserad.

Så där, nu har jag fått vara lite ilsk :D Dags att läsa lite annonser tror jag, och få sig ett gott skratt
 
Sv: annonsera mera :D

Varför krångla till det? Det är väl bara att förklara att man är dyslektiker om man ska fortsätta ha kontakt! Saken var den att i en annons tar folk ofta inte det på allvar om det är felstavat eller icke korrekt svenska!

Jag har dysleksi, kan vi talas vid över telefon istället då jag känner mig mer bekväm med det!

Är det så svårt att skriva, man kan faktiskt prata med människor åxå! :):D

Ja, varför krångla till det.. ;)
Är det svårt att respektera annorlunda människor och då pratar vi om petitesser som stavfel? :D
Dessutom, både du och jag är nog fullt ut medvetna om att de flesta vill ha mailkontakt och 'brevvänner' till att börja med, därifrån får man sålla och sortera.
Själv löser jag det med att jag gör en färdig beskrivning om hästen med bilder osv där jag också skriver att detta är ett 'allmänt svar' som alla som svarar på annonsen får och om det fortfarande är intressant, så maila/ring för vidare upplysningar.


Och grejen är ju fortfarande, en dyslektiker behöver träna (mycket och ofta) och VÅGA skriva och göra fel. Det är bara genom detta som man till slut lär sig 'se' att det blir/är fel.
 
Sv: annonsera mera :D

Varför är det beklämmande? Varför tycker du inte att man ska ta sig tid att kolla att de annonser man lägger in är rätt stavade?

Som alla andra slänger jag också om bokstäver ibland men när jag annonserat har jag förstås lagt ner extra möda på stavning och formulering. Själv har jag också dålig fantasi så jag förstår många gånger inte vad det är meningen att det ska stå egentligen. Därför hoppar jag över konstigt skrivna annonser om jag inte är säker på vad som menas.

Om någon stavar något fel i mail till mig gör inget, det är annonser jag diskuterar här inte mail.
 
Sv: annonsera mera :D

Var det bara jag som tog det självklart att dyslektiker var undantagna från påpekandena om stavfel?
Kritiken är inte riktat mot er, utan ett konstaterande att 2/3 av annonserna är fulla med stavfel, utan att så stor del av befolkningen har dyslexi.. Alltså till största del lata människor som kan stava men som låter bli att bry sig..

Vill bara nämna att de två personerna i tråden som har dyslexi har minst stavfel i inläggen...:bow:
 
Sv: annonsera mera :D

KL
Kom på alla dom annonserna som hästarna själva skriver. Är det något som jag stör mig på så ät det dessa. Hästar kan inte skriva, det är inte roligt att läsa och bara irriterade.
 
Sv: annonsera mera :D

KL

Såg en lite lustig annons idag :D Inga punkter, känns som att personen halvskriker utan att andas ;)

"Jag är medryttare på en häst o söker en skötare som kan mocka borsta fixa hö o sånt han är 4 år och kan vara liten galen o skena fast man kan få stopp på han o han respekterar inte mäniskor vi är 12 år gamla o dom enda som har hand om han"

Ja.. Vad säger man?
 
Sv: annonsera mera :D

Hittade nyss en annons på en islandshäst.

Anledningen att den skulle säljas var:

saknar andra islandshästar och det är därför vi säljer henne
.

Är det så att raser saknar sina egna raser som umgänge :rofl:
 
Sv: annonsera mera :D

Självklart :p

Läst några roliga annonser, bland annat om en häst som kan tolka pulka (det du! Inte alls som kan det här med pulka). En annons om ett "dressyrämne för svårklass" med en bild på en häst som går som en stjärnkikare med världens underhals och ser inte alls ut som någon dressyrhäst.
 
Sv: annonsera mera :D

Detta låter lovande:

Hej jag har en häst som jag vill låna ut på foder ett halvår till och börja med iaf.
Om det låter intressant så hör gärna av er så får ni reda på mer då. Kan även skicka bilder.

Och där var annonstexten slut :P Självklart ingen bild
 
Sv: annonsera mera :D

*tl*
Har sett flertalet sådana här annonser om både hund och katt..

Fransk Bulldog säljes!
Lilla Fia är efter urfina föräldrar och ett självklart avelsämne.
Dock ingen stamtavla men är 100% renrasig!
18.000:-
 
Sv: annonsera mera :D


saknar andra islandshästar och det är därför vi säljer henne
.

Är det så att raser saknar sina egna raser som umgänge :rofl:

Ja den annonsen såg jag också.

Det är en inte helt ovanlig inställning bland islandshästfolk (och ja, jag har fem egna islänningar) att de måste gå med hästar av samma ras och bara hästar av samma ras.

Så tycker dock inte jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp