Annonsera mera hundar 2

Okej, det var tydligare. Jag håller med om förklaringen om vad man söker, beroende på roll, men för mig blir ordet våldskapital missvisande. Intressant att uppfödaren ville använda den termen.

Våldskapital, då tänker jag på kriminalitet. Att ha "makten" att påverka människor i en rättsprocess, är t.ex att ha våldskapital. Förmågan att förverkliga hot. Det underförstådda är även viljan att använda detta våld för att påverka. Så du ser kanske hur jag inte hade valt att beskriva mallen, eller andra bruksraser, på detta sätt.
Jag förstår. Min tolkning av begreppet är helt enkelt att det finns resurser på ett eller annat sätt (fysiskt eller genom andra resurser) att bruka våld. Men jag förstår ju om det låter fel.
 
Ingen annons, men den är för rolig för att inte dela 😅🤣 Detta är en seriös fråga
IMG_6885.jpeg
 
Omplacering, men personen som omplacerar vill stå kvar som ägare på hunden? :confused: Och kan ”tänka sig” fortsätta betala för försäkringen, så gissar att utgångsläget är att köparen betalar 100%.

Varför skulle man gå med på det? Du äger hunden i praktiken men inte rättsligt. Känns som det kan bli knas snabbt…
 
Omplacering, men personen som omplacerar vill stå kvar som ägare på hunden? :confused: Och kan ”tänka sig” fortsätta betala för försäkringen, så gissar att utgångsläget är att köparen betalar 100%.

Varför skulle man gå med på det? Du äger hunden i praktiken men inte rättsligt. Känns som det kan bli knas snabbt…
Låter som en annons jag såg nyligen, där man försökte sätta ut en sexårig hanhund på foder med kommentaren: "Ägandeskap och försäkring kan kvarstå hos mig tv. Kostnad blir då bara kost och logi."

SKK- ansluten...
 
Låter som en annons jag såg nyligen, där man försökte sätta ut en sexårig hanhund på foder med kommentaren: "Ägandeskap och försäkring kan kvarstå hos mig tv. Kostnad blir då bara kost och logi."

SKK- ansluten...

Jag förstår inte heller poängen då, för det verkar varken vara omplacering eller foder.
 
Jag förstår inte heller poängen då, för det verkar varken vara omplacering eller foder.
Vad är skillnaden på det och foder? Jag är helt okunnig om detta och i mina öron låter det som en "bra deal" att slippa betala försäkringen, vilket jag misstänker andra mindre kunniga som jag kan också tycka.
 
Vad är skillnaden på det och foder? Jag är helt okunnig om detta och i mina öron låter det som en "bra deal" att slippa betala försäkringen, vilket jag misstänker andra mindre kunniga som jag kan också tycka.
Som fodervärd äger man hunden och uppfödaren äger avelsrätten tills avtalet är uppfyllt (olika avtal för tik och hane).

Vanligaste är alltså att fodervärden har sin hund försäkrad och givetvis är juridisk ägare till den.
 
Som fodervärd äger man hunden och uppfödaren äger avelsrätten tills avtalet är uppfyllt (olika avtal för tik och hane).

Vanligaste är alltså att fodervärden har sin hund försäkrad och givetvis är juridisk ägare till den.
Aha, tack för förklaringen! Ja då är det en stor skillnad förstås 😅

I hästvärlden verkar det vara annorlunda(?) så jag blev lite förvirrad.
 
Som fodervärd äger man hunden och uppfödaren äger avelsrätten tills avtalet är uppfyllt (olika avtal för tik och hane).

Vanligaste är alltså att fodervärden har sin hund försäkrad och givetvis är juridisk ägare till den.
Men äger man hunden som fodervärd innan avtalet är uppfyllt? Jag har förstått det som att man inte gör det.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och ska semestra i Sverige i år och det med tält. Det blir premiär för mig men det finns säkert flera vana campare här :). Jag har...
Svar
7
· Visningar
704
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 290
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 597
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hur har ni har tvåhundsägare vars partner inte delar hundintresset "fått igenom" skaffandet av en andra hund? Jag skulle så gärna ha en...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
6 389
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp