Bukefalos 28 år!

Annonsera mera hundar 2

Såg dessa två bilder i en kennelannons på Facebook om en ”lyckad parning” som resulterat i en ”spännande kombination”. Det är vad jag förstått genom bekanta en seriös kennel. Men jag tyckte bilderna var lite skumma. Utöver dessa två bilder var det en bild på stamtavlan samt en på en hund liggande på en gräsmatta.

Kan enbart infoga en bild per inlägg, så den andra bilden kommer i nästa.
Ser inte det märkliga med bilderna. Är rätt vanligt med den typen av bild i annonser för sport/tjänstehundar tycker jag.
 
Ser inte det märkliga med bilderna. Är rätt vanligt med den typen av bild i annonser för sport/tjänstehundar tycker jag.
Ah ok. Jag hänger inte med i den svängen. Men apropå diskussionen som varit tidigare om att sälja/välja hund utifrån vaktbeteende så blev jag lite paff att se den typen av bild i en annons.
 
Nä ok. Såg bara inte det nödvändiga i det och har aldrig sett det förut.
Den första typen skulle jag hålla med om är vanlig för bruks/tjänsthundar. En bild när hunden tränar skydd är t.ex inte ovanligt. Gärna en bild där hunden ser imponerande ut. ;)
Den andra roade mig lite dock, för det har jag nog inte sett tidigare. Har aldrig slagit mig att kräva "bildbevis" på att parning ägt rum, intressant att man ville lägga till det.
 
Ah ok. Jag hänger inte med i den svängen. Men apropå diskussionen som varit tidigare om att sälja/välja hund utifrån vaktbeteende så blev jag lite paff att se den typen av bild i en annons.
Det är ju inte vaktbeteende man vill visa, utan praktiskt arbete. Det är ju bilder från träning/tävling i bruks/IGP/tjänst och inte konstigare än att man lägger ut bild på en apporterande labrador eller vallande border collie. :)
 
Den första typen skulle jag hålla med om är vanlig för bruks/tjänsthundar. En bild när hunden tränar skydd är t.ex inte ovanligt. Gärna en bild där hunden ser imponerande ut. ;)
Den andra roade mig lite dock, för det har jag nog inte sett tidigare. Har aldrig slagit mig att kräva "bildbevis" på att parning ägt rum, intressant att man ville lägga till det.
Kan också tycka det är lite skumt att ha med en bild på hundarna ”in the act” :o
 
Den första typen skulle jag hålla med om är vanlig för bruks/tjänsthundar. En bild när hunden tränar skydd är t.ex inte ovanligt. Gärna en bild där hunden ser imponerande ut. ;)
Den andra roade mig lite dock, för det har jag nog inte sett tidigare. Har aldrig slagit mig att kräva "bildbevis" på att parning ägt rum, intressant att man ville lägga till det.
Tänker att det kanske inte är bildbevis på parning man lägger ut utan bevis för att det var en ordentlig hängning kanske? dvs stor chans för valpar.
Men jag vet inte.
 
Inom bc tycker jag det typ nästan det verkar standard att folk gör en avisering om kommande kull på sociala medier med en parningsbild 😅

Tycker det är lite udda fenomen och hade hellre sett en vanlig bild på föräldrarna istället
 
Inom bc tycker jag det typ nästan det verkar standard att folk gör en avisering om kommande kull på sociala medier med en parningsbild 😅

Tycker det är lite udda fenomen och hade hellre sett en vanlig bild på föräldrarna istället

Också rätt så vanligt inom norsk lundehund, iofs är det en ras som kan ha problem med svag instinkt ibland. Man ser det även postas ibland hos lapsk vallhund.

Men håller med, ser hellre en vanlig bild på föräldrarna.
 
Såg dessa två bilder i en kennelannons på Facebook om en ”lyckad parning” som resulterat i en ”spännande kombination”. Det är vad jag förstått genom bekanta en seriös kennel. Men jag tyckte bilderna var lite skumma. Utöver dessa två bilder var det en bild på stamtavlan samt en på en hund liggande på en gräsmatta.

Kan enbart infoga en bild per inlägg, så den andra bilden kommer i nästa.
Den där tycker jag är vanlig bland bruksraserna. När jag letat belgare tycker jag det är var och varannan som har "actionbilder" sen tycker jag väl inte de bilderna är så tilltalande dock 😅 När man visat andra som inte är bevandrade inom brukshundar så brukar väl kommentaren allt som oftast vara "varför vill de skryta om att hunden ser farlig ut".

Men ingen som vill ha typ en belgare vill ju ha en hund med total avsaknad av våldskapital heller.
 
Vad menas med våldskapital när man pratar om en hund? Begreppet har blivit vanligt inom svensk polis och politiker när man pratar om organiserad brottslighet och grovt kriminella.
Citerar en uppfödare av belgare som är mentalbeskrivare rakt av. Det som åsyftas är väl att de ska ha skärpa samt vilja och förmåga att bita med kraft. De som tränar/tävlar skydd menar ju knappast att hunden ska vara farlig sådär generellt men ha förmågan att tända till vid rätt tillfällen.

Våldskapital i mänskliga sammanhang förknippar jag väl dels med fysisk styrka. En vältränad man har automatiskt mer våldskapital än jag mtp muskelmassa. Men kan också ha att göra med om man har tillgång till och/eller resurser till tex vapen, sprängmedel. Det har mindre med vilja och benägenhet att bruka våld, då handlar det mer om aggression.
 
Citerar en uppfödare av belgare som är mentalbeskrivare rakt av. Det som åsyftas är väl att de ska ha skärpa samt vilja och förmåga att bita med kraft. De som tränar/tävlar skydd menar ju knappast att hunden ska vara farlig sådär generellt men ha förmågan att tända till vid rätt tillfällen.

Våldskapital i mänskliga sammanhang förknippar jag väl dels med fysisk styrka. En vältränad man har automatiskt mer våldskapital än jag mtp muskelmassa. Men kan också ha att göra med om man har tillgång till och/eller resurser till tex vapen, sprängmedel. Det har mindre med vilja och benägenhet att bruka våld, då handlar det mer om aggression.
Som jämförelse med det kan min storpudel tas som exempel. Hon har lite problem med rädsla, och kommer det främmande hundar mot henne börjar hon morra och vill försvara sig själv. Men hon är annars väldigt försiktig, gillar inte att bita i saker hårt, hon gillar inte kamplekar/dragkamplek/etc, har ofta svårt att bära saker då hon inte vill hålla i sakerna ordentligt (dvs väldigt dåligt grepp då hon inte har någon kraft i bettet), har aldrig av misstag eller vilja råkat bita i någon etc. Det har hänt någon gång att hon tänt till och fått ett bättre grepp (t.ex. när vi försökte kampa med en klöv efter viltspåret), men annars väldigt försiktig av sig - även om det finns en risk att hon blir aggressiv pga rädsla.
Det vill säga, troligtvis tvärtemot vad man vill ha hos en belgare.
 
Citerar en uppfödare av belgare som är mentalbeskrivare rakt av. Det som åsyftas är väl att de ska ha skärpa samt vilja och förmåga att bita med kraft. De som tränar/tävlar skydd menar ju knappast att hunden ska vara farlig sådär generellt men ha förmågan att tända till vid rätt tillfällen.

Våldskapital i mänskliga sammanhang förknippar jag väl dels med fysisk styrka. En vältränad man har automatiskt mer våldskapital än jag mtp muskelmassa. Men kan också ha att göra med om man har tillgång till och/eller resurser till tex vapen, sprängmedel. Det har mindre med vilja och benägenhet att bruka våld, då handlar det mer om aggression.
Okej, det var tydligare. Jag håller med om förklaringen om vad man söker, beroende på roll, men för mig blir ordet våldskapital missvisande. Intressant att uppfödaren ville använda den termen.

Våldskapital, då tänker jag på kriminalitet. Att ha "makten" att påverka människor i en rättsprocess, är t.ex att ha våldskapital. Förmågan att förverkliga hot. Det underförstådda är även viljan att använda detta våld för att påverka. Så du ser kanske hur jag inte hade valt att beskriva mallen, eller andra bruksraser, på detta sätt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och ska semestra i Sverige i år och det med tält. Det blir premiär för mig men det finns säkert flera vana campare här :). Jag har...
Svar
7
· Visningar
691
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 112
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 547
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hur har ni har tvåhundsägare vars partner inte delar hundintresset "fått igenom" skaffandet av en andra hund? Jag skulle så gärna ha en...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
6 312
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp