Annonsera mera hundar 2

Ja, man äger hunden men inte avelsrätten.
Det kanske finns olika upplägg?
På SKK står det så här:
"Fram till dess att avtalets villkor är uppfyllda är det överlåtaren som innehar äganderätten men så snart villkoren är uppfyllda övergår äganderätten till fodervärden."

Om man äger hunden tänker jag att det finns liten poäng med att kalla en för fodervärd.
 
Det kanske finns olika upplägg?
På SKK står det så här:
"Fram till dess att avtalets villkor är uppfyllda är det överlåtaren som innehar äganderätten men så snart villkoren är uppfyllda övergår äganderätten till fodervärden."

Om man äger hunden tänker jag att det finns liten poäng med att kalla en för fodervärd.
Vad SKK säger och vad som håller i rätten är tyvärr två olika saker. Det finns väldigt gott om exempel på att uppfödaren "förlorat" sin hund när fodervärden inte uppfyller sin del av kontraktet, men uppfödaren har absolut inte rätt att åka och hämta "sin" hund ändå.
 
Vad SKK säger och vad som håller i rätten är tyvärr två olika saker. Det finns väldigt gott om exempel på att uppfödaren "förlorat" sin hund när fodervärden inte uppfyller sin del av kontraktet, men uppfödaren har absolut inte rätt att åka och hämta "sin" hund ändå.
Okej, finns det något prejudikat eller dom du kan dela med dig av? Sådant är ju intressant. Du tänker att eftersom fodervärden har hunden i besittning så har äganderätten för uppfödaren upphört? Något som sker även med ett kontrakt som säger att fodervärden inte äger hunden förrän avtalet utgår?
 
Det kanske finns olika upplägg?
På SKK står det så här:
"Fram till dess att avtalets villkor är uppfyllda är det överlåtaren som innehar äganderätten men så snart villkoren är uppfyllda övergår äganderätten till fodervärden."

Om man äger hunden tänker jag att det finns liten poäng med att kalla en för fodervärd.

Funkar dock inte så i realiteten, vilket många fått erfara när saker och ting inte gått enligt avtal.

En uppfödare som lämnar ut en valp på foder förlorar direkt rätten att ta hem "sin" hund. Fv kan kastrera, undanhålla löp, släppa en hane till bl.avel osv utan några direkta konsekvenser, så i realiteten äger faktiskt fv hunden från dag 1 även om den inte äger avelsrätten.

Finns en anledning att jag mfl undviker att placera valpar hos fv i mesta möjliga mån.
 
Okej, finns det något prejudikat eller dom du kan dela med dig av? Sådant är ju intressant. Du tänker att eftersom fodervärden har hunden i besittning så har äganderätten för uppfödaren upphört? Något som sker även med ett kontrakt som säger att fodervärden inte äger hunden förrän avtalet utgår?
Inget på rak arm, men jag har minst fem inom min personliga bekantskap som förlorat foderhund till fodervärd som inte varit ärlig (inte upplyst om löp osv).

Ffa, enligt SKKs kontrakt så övergår ägandeskapet till fodervärden efter att överenskommet antal kullar är tagna. I annonsen verkar de vara ute efter nån som kan sköta om hunden på obestämd tid.
 
Okej, finns det något prejudikat eller dom du kan dela med dig av? Sådant är ju intressant. Du tänker att eftersom fodervärden har hunden i besittning så har äganderätten för uppfödaren upphört? Något som sker även med ett kontrakt som säger att fodervärden inte äger hunden förrän avtalet utgår?

Räcker med att titta på skk's egna frågeforum.

Screenshot_20240525_152427_Chrome.jpg


Om uppfödaren verkligen ägde hunden, så skulle man knappast behöva gå till domstol för att ha möjlighet att hämta hem hunden.

Ska dessutom till grov vanskötsel från fv håll för att det ens ska finnas en chans för uppfödaren att få tillbaka sin tilltänkta avelshund.
 
Som fodervärd äger man hunden och uppfödaren äger avelsrätten tills avtalet är uppfyllt (olika avtal för tik och hane).

Vanligaste är alltså att fodervärden har sin hund försäkrad och givetvis är juridisk ägare till den.
Skulle dock säga att det inte är helt ovanligt att uppfödaren står på försäkringen åt fv - mest för att de brukar ha mycket bättre pris som uppfödare.
 
Skulle dock säga att det inte är helt ovanligt att uppfödaren står på försäkringen åt fv - mest för att de brukar ha mycket bättre pris som uppfödare.

Bästa är att fv har en egen (ffa på tik) och uppfödaren har en, som den kan nyttja om komplikationer uppstår i samband med valpning.

Lätt hänt att en av parterna annars står utan fullgod försäkring om något händer innan nytt försäkringsår.
 
Inget på rak arm, men jag har minst fem inom min personliga bekantskap som förlorat foderhund till fodervärd som inte varit ärlig (inte upplyst om löp osv).

Ffa, enligt SKKs kontrakt så övergår ägandeskapet till fodervärden efter att överenskommet antal kullar är tagna. I annonsen verkar de vara ute efter nån som kan sköta om hunden på obestämd tid.

Räcker med att titta på skk's egna frågeforum.

Visa bifogad fil 146047

Om uppfödaren verkligen ägde hunden, så skulle man knappast behöva gå till domstol för att ha möjlighet att hämta hem hunden.

Ska dessutom till grov vanskötsel från fv håll för att det ens ska finnas en chans för uppfödaren att få tillbaka sin tilltänkta avelshund.
Tack! Men vad tråkigt att höra, och vilket dåligt skydd för uppfödare. Känns riskfyllt.
 
Råkade nämna på ett ställe att jag letar valp. Väldigt tydligt att vi letar specifik ras som INTE är maltipoo (vi letar efter brukshund). En person skickade PM om planerade maltipoo valpar och jag tackade vänligt och artigt nej och förklarade att vi ska ha en brukshund som är renrasig.

Undrar om man verkligen tror man framstår som seriös om man beskriver hundarna som "osedvanligt magiskt följsamma, kloka och coola". 😅
1000032143.jpg
 
Råkade nämna på ett ställe att jag letar valp. Väldigt tydligt att vi letar specifik ras som INTE är maltipoo (vi letar efter brukshund). En person skickade PM om planerade maltipoo valpar och jag tackade vänligt och artigt nej och förklarade att vi ska ha en brukshund som är renrasig.

Undrar om man verkligen tror man framstår som seriös om man beskriver hundarna som "osedvanligt magiskt följsamma, kloka och coola". 😅
Man blir ju ändå lite nyfiken på vad en magisk terapihund skulle kunna åstadkomma för underverk :D
 
Man blir ju ändå lite nyfiken på vad en magisk terapihund skulle kunna åstadkomma för underverk :D
Alltså. Det är så fascinerande. När man är så tydlig med vad man söker och så kommer nån och bara "jag vet att du ville ha en elefant, men jag har en tiger du kan få!", sen när man artigt förklarar varför man vill ha en elefant och inte en tiger så blir människan otroligt kränkt 😅
 
Råkade nämna på ett ställe att jag letar valp. Väldigt tydligt att vi letar specifik ras som INTE är maltipoo (vi letar efter brukshund). En person skickade PM om planerade maltipoo valpar och jag tackade vänligt och artigt nej och förklarade att vi ska ha en brukshund som är renrasig.

Undrar om man verkligen tror man framstår som seriös om man beskriver hundarna som "osedvanligt magiskt följsamma, kloka och coola". 😅


Oj så många fel det blev i deras svar. 😅

Är alltid fascinerad av folk som tror att deras valpar är så fantastiskt kloka. Jag vet inte riktigt hur "dumma" de tror valpar är? Det är ju en massa utveckling som ske fram till 8 veckor och med tanke på hur nyfikna och matfokuserade de oftast är hinner de ju lära sig allt möjligt då. Som de snabbt glömmer några månader senare. ;)
 
Råkade nämna på ett ställe att jag letar valp. Väldigt tydligt att vi letar specifik ras som INTE är maltipoo (vi letar efter brukshund). En person skickade PM om planerade maltipoo valpar och jag tackade vänligt och artigt nej och förklarade att vi ska ha en brukshund som är renrasig.

Undrar om man verkligen tror man framstår som seriös om man beskriver hundarna som "osedvanligt magiskt följsamma, kloka och coola". 😅
Visa bifogad fil 146179
Så spännande att de "är" renrasiga pga att varje halva är renrasig 😂
 
Råkade nämna på ett ställe att jag letar valp. Väldigt tydligt att vi letar specifik ras som INTE är maltipoo (vi letar efter brukshund). En person skickade PM om planerade maltipoo valpar och jag tackade vänligt och artigt nej och förklarade att vi ska ha en brukshund som är renrasig.

Undrar om man verkligen tror man framstår som seriös om man beskriver hundarna som "osedvanligt magiskt följsamma, kloka och coola". 😅
Visa bifogad fil 146179
Vad letar du för brukshund? 😁

(Nej jag har tyvärr inga magiska hundar till salu åt dig! 🤣)
 
Alltså. Det är så fascinerande. När man är så tydlig med vad man söker och så kommer nån och bara "jag vet att du ville ha en elefant, men jag har en tiger du kan få!", sen när man artigt förklarar varför man vill ha en elefant och inte en tiger så blir människan otroligt kränkt 😅

Jag älskar rasrekommendationstrådar där någon efterfrågar saker som "liten hund, lång päls, inte för aktiv, ska användas i agility" och folk rekommenderar typ amstaff och leonberger, :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och ska semestra i Sverige i år och det med tält. Det blir premiär för mig men det finns säkert flera vana campare här :). Jag har...
Svar
7
· Visningar
705
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 295
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 601
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hur har ni har tvåhundsägare vars partner inte delar hundintresset "fått igenom" skaffandet av en andra hund? Jag skulle så gärna ha en...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
6 404
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp