Labbe?Uppfödare med valpar till salu från tre olika kullar samtidigt... är det bara jag som får valpfabrik-vibbar av sånt?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Labbe?Uppfödare med valpar till salu från tre olika kullar samtidigt... är det bara jag som får valpfabrik-vibbar av sånt?
Labbe?
Trodde du ev hade sett mina skånska grannars annonser, med en 4e kull på GNä, det här var en annan ras, undviker att nämna vilken för att inte riskera att outa uppfödaren. Men visst har jag sett labbeuppfödare som gör likadant, hinner inte ens sälja alla ur en kull innan nästa föds.![]()
Finns ju en viss schäferuppf som föder upp sådär med.Nä, det här var en annan ras, undviker att nämna vilken för att inte riskera att outa uppfödaren. Men visst har jag sett labbeuppfödare som gör likadant, hinner inte ens sälja alla ur en kull innan nästa föds.![]()
Sadly having to Rehome my pup
Visa bifogad fil 183780
Nej men sedär, vilken attraktiv bild! Jag blir genast jättesugen!
Hemmet måste ju bli totalt förstört av så mycket valpar eller bor dom ute i hundstall?Finns ju en viss schäferuppf som föder upp sådär med.
Han verkar ha valpar konstant.
De bor nog i hundstall. Han har ju fött upp minkar förr så han har nog ytaHemmet måste ju bli totalt förstört av så mycket valpar eller bor dom ute i hundstall?
Ja samtidigt har det ju pågått ett tag så dom vet ju vad dom ger sig in på.Känns som att jag får upp inlägg varje dag om osålda valpar! Måste verkligen vara tufft att sitta med flera stycken. Såg någon som hade 6 stycken osålda valpar 12-20 veckor gamla. Måste vara intensivt
Tycker det verkar jättevanligt.. Kan rada upp hur många som helst som gör så. Tyvärr.Uppfödare med valpar till salu från tre olika kullar samtidigt... är det bara jag som får valpfabrik-vibbar av sånt?
Det känns inte som att det måste vara något konstigt? Man kanske har väntat på att tikarna skulle börja löpa och poff så gjorde de det typ samtidigt. Sånt händer med jämna mellanrum tänker jag?Uppfödare med valpar till salu från tre olika kullar samtidigt... är det bara jag som får valpfabrik-vibbar av sånt?
Det känns inte som att det måste vara något konstigt? Man kanske har väntat på att tikarna skulle börja löpa och poff så gjorde de det typ samtidigt. Sånt händer med jämna mellanrum tänker jag?
Om det inte händer igen och igen förstås.
Att utvärdera en kull innan man tar nästa hur tänker du då, varför?Men varför alls para tre olika tikar samma år, i flera raser där kullarna kan bli stora? Det känns inte alls som nåt "hoppla, dom synkade löpen"-sammanträffande utan som att dom producerar valpar utan nån större genomtanke. Som du ser av övriga svar på min fundering så är det inte bara jag som tycker att nåt är lurt med såna uppfödare.
Jag tycker att en till två kullar per år är lagom, är det en uppfödare som regelbundet har fler än så blir jag misstänksam. Dom ska ju hinna vara support till sina valpköpare och helst utvärdera en kull innan dom tar nästa, och jag tror inte att dom med så hög produktion hinner med nåt av det.
Varför inte? Det kanske bara råkade vara så att man har väntat och helt plötsligt kanske en tik närmar sig 5 års ålder utan kull och en annan har precis blivit två och börjat löpa osv.Men varför alls para tre olika tikar samma år, i flera raser där kullarna kan bli stora? Det känns inte alls som nåt "hoppla, dom synkade löpen"-sammanträffande utan som att dom producerar valpar utan nån större genomtanke. Som du ser av övriga svar på min fundering så är det inte bara jag som tycker att nåt är lurt med såna uppfödare.
Jag tycker att en till två kullar per år är lagom, är det en uppfödare som regelbundet har fler än så blir jag misstänksam. Dom ska ju hinna vara support till sina valpköpare och helst utvärdera en kull innan dom tar nästa, och jag tror inte att dom med så hög produktion hinner med nåt av det.
Att utvärdera en kull innan man tar nästa hur tänker du då, varför?
De flesta uppfödare har ju olika linjer.
Min bild är att de flesta har två-tre linjer igång och därför finns inget behov av att vänta 1-2 år innan förra kullen gjort nödvändiga hälsotester och mentalbeskrivning.Hälsa och mentalitet såklart, så som kullar brukar utvärderas. Jag har sett en hel del uppfödare där hela tikbeståndet är närbesläktat så jag håller inte med om att dom flesta har olika linjer, det kan variera väldigt mycket beroende på ras.
Men vill ni diskutera det här sidospåret vidare så får ni göra det utan mig, jag har verkligen inte nån ork.
Man har ju ett spann på 3-4 år där man kan para varje tik så jag håller med såvida det inte sker år efter år handlar det väl bara om att det råkar bli rätt i tiden samtidigt.Varför inte? Det kanske bara råkade vara så att man har väntat och helt plötsligt kanske en tik närmar sig 5 års ålder utan kull och en annan har precis blivit två och börjat löpa osv.
Enstaka gånger behöver inte vara något konstigt tycker jag. Händer det om och om igen så är det en annan sak.
Alltså det här ligger så oerhört långt ifrån hur jag själv fungerar och känner för mina djur att jag inte kan fatta hur den här hundägaren tänker:
Visa bifogad fil 184832
Kanske för att jag själv har en "gammal" hund (han blev 14 i år men är superpigg och fin) , och börjar känna panik över att åldern kommer komma ikapp honom så småningom och jag vara vill ha mer tid kvar med honom, så fattar jag inte hur man kan vilja göra sig av med en äldre hund?!
Jag tror att för vissa är det just det. De får panik över att hunden (hästen i vissa fall) börjar bli äldre med allt vad det innebär av eventuellt ökade veterinärkostnader och mer omsorg och tänker att sorgen blir mindre om de kan intala sig att hunden har det iallafall bra någon annanstans. Lite som vissa föräldrar som inte kan ta sina barns sorg utan säger att husdjuret flyttat "till landet" istället för att det har dött.Alltså det här ligger så oerhört långt ifrån hur jag själv fungerar och känner för mina djur att jag inte kan fatta hur den här hundägaren tänker:
Visa bifogad fil 184832
Kanske för att jag själv har en "gammal" hund (han blev 14 i år men är superpigg och fin) , och börjar känna panik över att åldern kommer komma ikapp honom så småningom och jag vara vill ha mer tid kvar med honom, så fattar jag inte hur man kan vilja göra sig av med en äldre hund?!