Annonsera mera V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, hur ska jag veta om jag är seriöst intresserad utan att ha sett hästen i rörelse? Även den tråkigaste häst kan med rätt hjälp se flashig ut på bild. Söker jag en dressyrhäst vill jag se den i alla gångarter och söker jag en hopphäst vill jag se galopp och några språng över olika hinder på den höjd som anges som nivå i annonsen.

Exakt!
 
Ja, hur ska jag veta om jag är seriöst intresserad utan att ha sett hästen i rörelse? Även den tråkigaste häst kan med rätt hjälp se flashig ut på bild. Söker jag en dressyrhäst vill jag se den i alla gångarter och söker jag en hopphäst vill jag se galopp och några språng över olika hinder på den höjd som anges som nivå i annonsen.

Flashig bild är överkurs, varför inte en bild på hästen snett framifrån, gärna en hagbild. Extra plus om den har vintertäcke på, eller är halvt dold av en annan häst. :devil:

Allvarligt talat, nej, jag förstår inte hur en del säljare tänker. Idag är det lätt att lägga ut ett par korta filmer som visar hästens bästa sidor!
 
Flashig bild är överkurs, varför inte en bild på hästen snett framifrån, gärna en hagbild. Extra plus om den har vintertäcke på, eller är halvt dold av en annan häst. :devil:

Allvarligt talat, nej, jag förstår inte hur en del säljare tänker. Idag är det lätt att lägga ut ett par korta filmer som visar hästens bästa sidor!
Ja, eller som i en annons jag såg för ett tag sedan där hästen var så långt bort i hagen att det knappt gick att se att servar en häst ens 😅
 
Flashig bild är överkurs, varför inte en bild på hästen snett framifrån, gärna en hagbild. Extra plus om den har vintertäcke på, eller är halvt dold av en annan häst. :devil:

Allvarligt talat, nej, jag förstår inte hur en del säljare tänker. Idag är det lätt att lägga ut ett par korta filmer som visar hästens bästa sidor!
Den har kanske inga bra sidor. Minns så väl när jag tillsammans med en vän tittade igenom filmer på hästar som en vän till min vän var intresserad av. Alla var uppenbart halta, värst var den som endast visades i höger varv. Det var rätt tydligt att den hade varit ännu haltare i vänster varv.
 
Blir väldigt fascinerad av alla olika medryttarannonser det finns.

En söker "medpysslare" till en gammal häst. Tydligen har hen annonserat innan men int ehittat någon så provar nu igen. Hästen går inte att rida men man får gärna promenera med den. Diverse stallsysslor den dagen man är där ingår. Ägaren behöver avlastning då denne inte hinner åka ut varje dag.
Någon påpekar att om hästägaren skriver vad denne är villig att betala för arbetet så skulle hen nog få fler svar. Något säger mig att hästägaren inte hade tänkt sig ett sådant upplägg.

En annan söker medryttare till sitt fina halvblod. Det finns ingen ridbana men personen skriver att det finns helt makalösa ridvägar. Stallpass (in- utsläpp) ingår den dagen man har hästen. pris 1500 kr/mån. Jag kan ju tycka att om man måste ta hästägarens kollektivpass så borde ju medrytteriet vara gratis :cautious:

Över huvud taget fascineras jag av alla dessa annonser där medryttaren bara ska rida dressyr eftesom "hoppningen sköter jag själv". Jag tolkar dessa annonser som att hästägaren inte tycker dressyren är så rolig så det överlåter man gärna åt någon annan. Jag undrar dock hur man klarar av att ratta runt sin häst på hopptävlingen sedan om dressyren s a s inte sitter. Jag anser att den biten måste fungera först för att hoppningen ska fungera på ett bra sätt.
 
Hittade en annons för några dagar sedan om att det söktes medryttare till en "svår" häst. Den har en tendens till att attackera med bett och sparkar, frysa fast i en kvart, få panik uppbundet lite då och då, slita sig, sadeltvång, ej lastbar, måste hämtas tillsammans med en långpisk som försvar osv osv. Och du ska bara betala 1000 kr i månaden för att hjälpa till med denna, som hittat!

Nja, inte jättesugen att ta livet av mig för den summan faktiskt.
 
Över huvud taget fascineras jag av alla dessa annonser där medryttaren bara ska rida dressyr eftesom "hoppningen sköter jag själv". Jag tolkar dessa annonser som att hästägaren inte tycker dressyren är så rolig så det överlåter man gärna åt någon annan. Jag undrar dock hur man klarar av att ratta runt sin häst på hopptävlingen sedan om dressyren s a s inte sitter. Jag anser att den biten måste fungera först för att hoppningen ska fungera på ett bra sätt.

Jag håller verkligen med dig om att det finns många knasiga medryttarannonser, men just den här sortens formuleringar tolkar jag nog inte riktigt på det sättet (förmodligen för att jag haft en liknande skrivning själv i en annons ;) ) Det kan ju helt enkelt vara så att hästen inte ska hoppas så ofta att det "räcker" åt två personer, så att säga. Själv har jag en medryttare som får rida i skogen, men inte på banan. Inte för att jag själv tycker att uteritter är trist, utan för att jag helt enkelt vill begränsa timmarna på ridbanan och då snor jag hellre åt mig dem själv, och rider för tränare.
 
Jag håller verkligen med dig om att det finns många knasiga medryttarannonser, men just den här sortens formuleringar tolkar jag nog inte riktigt på det sättet (förmodligen för att jag haft en liknande skrivning själv i en annons ;) ) Det kan ju helt enkelt vara så att hästen inte ska hoppas så ofta att det "räcker" åt två personer, så att säga. Själv har jag en medryttare som får rida i skogen, men inte på banan. Inte för att jag själv tycker att uteritter är trist, utan för att jag helt enkelt vill begränsa timmarna på ridbanan och då snor jag hellre åt mig dem själv, och rider för tränare.
Fast då kanske du inte kräver 1500 i månaden plus hjälp med passen i stallet?
 
Såg en som ville ha medryttare till tinker, maxvikt 80 kilo. Känns som att man har dålig koll på vad en häst klarar av, hur lite tror man att många manliga ryttare väger egentligen? Skulle en tinker klara av att bära mindre än ett genomsnittligt varmblod?

Fast tinkrar kan ju vara väldigt olika stora. För en otränad tinker av mindre modell låter inte max 80 kg galet alls. Sen beror det ju också helt på vad man har för krav på sin medryttare. Om tanken är att även mindre erfarna ryttare kan få bli medryttare är det väl rimligt att begränsa maxvikt.

Jag tror att många som läser medryttarannonser utgår från att alla kallblod är mycket viktbärande och bortser från den enskilda hästens förutsättningar, så då är det kanske enklast som hästägare att helt enkelt sätta en maxvikt (och i sin tur då alltså sålla bort även lämpliga men lite tyngre ryttare).
 
Fast tinkrar kan ju vara väldigt olika stora. För en otränad tinker av mindre modell låter inte max 80 kg galet alls. Sen beror det ju också helt på vad man har för krav på sin medryttare. Om tanken är att även mindre erfarna ryttare kan få bli medryttare är det väl rimligt att begränsa maxvikt.

Jag tror att många som läser medryttarannonser utgår från att alla kallblod är mycket viktbärande och bortser från den enskilda hästens förutsättningar, så då är det kanske enklast som hästägare att helt enkelt sätta en maxvikt (och i sin tur då alltså sålla bort även lämpliga men lite tyngre ryttare).

Såg ut som en normalbyggd tinker med bredd i bålen. Stod heller inget om ev tidigare konvalescens.

Jag har på sistone sett medryttarannonser där man på normalstora varmblod sätter viktgräns på 60 kg och diskussionsforum på nätet där det på allvar anses att de som väger över 70 kg inte ska rida alls. Jag tänker att dessa viktgränser är satta mer efter ideologi än vad hästen faktiskt klarar.
 
Grimma som Fyndiq säljer:

PRODUKTBESKRIVNING
Denna grimma är tillverkad i högkvalitativ buffelläder och har en lättjusterad och elegant design. För att göra det så bekvämt som möjligt, är denna grimma utrustad med en mjuk vaddering på nackremmen och nosremmen. Spännet vid huvudet och klämman vid halsen kan enkelt justeras för att anpassas perfekt till din häst. Tack vare dess användbara käkrem, är denna grimma både dekorativ till utseende samt extra säker.

Färg: Svart
Material: Högkvalitativ buffelläder + stålbeslag
Storlek: Stor
Spänne vid huvudet och klämma på halsen för enkel justering
Justerbar under käken
Med rundsydd käkrem
Extra mjuk vaddering vid nacke och nosband

Jag blev lite sugen! Verkar vara en smart, ny modell. Speciellt med klämman på halsen, som går att justera. Vet inte riktigt hur det fungerar, som ett hårspänne kanske? Eller klädnypa, som man klämmer fast i skinnet på halsen? Sen förundras jag över käkremmen! "Käkremmen gör grimman extra dekorativ till utseendet."
Jao... Det var ju rätt, fint, med en käkrem. :confused: Fast extra dekorativ? Det var lite orättvist mot alla andra remmar på grimman. Jag tycker alla var lika stiliga. Inte tänkt på att just den skulle göra grimman speciellt tjusig.
Käkremmen är rundsydd, står det, men på bilden ser den jätteplatt ut. Kan de mena att den blir "rund" när grimman sitter på hästen? Halvrund blir den i alla fall, så ok.
Men hur användbar är käkremmen egentligen? Jag brukar ha den på grimman. Kan man använda den till nåt mer?
Sen vet jag inte om grimman passar. Den är tydligen stor. Tror jag ska leta efter en som är lagom istället. Trots att den har så elegant design...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Men hur tänkte man här? Jag tycker inte att det är schysst att annonsera ut en 13 år gammal hund! Men jag kanske tänker fel...
34 35 36
Svar
704
· Visningar
51 899
Senast: Viva
·
Hästmänniskan Och i så fall var någonstans är det bäst att annonsera? :) Det är sex år sedan jag hade medryttarhäst sist och jag har alltid antingen...
Svar
19
· Visningar
1 982
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
1 788
Senast: Unafraid
·
Skola & Jobb Jag har annonserat på fb om att jag söker jobb. Man brukar få konstiga svar. Ibland går det inte att få svar på frågor man har om jobbet...
Svar
2
· Visningar
590
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp