Annonsera mera VII

Jag har första kallblodserfarenheten nu med en fjording. Så är man inte i den svängen så vet man inte 🤷‍♀️
Även om man varit i svängen kan det vara svårt, tror alla mina vänner som jobbade med trav längre upp i Sverige under de år jag jobbade med trav sa nordisar om sina passhästar som var kallblod... Och det var väl inte så suuuuperlänge sedan (eller så är jag äldre än jag känner mig ;-) )
 
Håller delvis med, men egentligen så är svenskt halvblod ett tidigare namn på den välorganiserade rasblandning som idag kallas SWB, medan Nordsvensk Brukshäst och Kallblodstravare är två olika renraser sedan 1964.

Det står visserligen "Nordsvensk travare" på de tre första årgångarna av stamboken (de står i bokhyllan bakom mig), band 3 är utgivet 1982, men därefter står det "Kallblodstravare" på böckerna.

Egentligen så hölls grenarna för trav respektive bruks åtskilda sedan mycket längre tillbaka, man hade liksom två raser inom samma stambok, men höll djuren (relativt) åtskilda i aveln.
Dominerande svenska hingstar inom trav-aveln förekommer föga eller inte alls i bruksaveln, och vice versa.

Så man kan ju tycka att vi på 40 år, skulle kunna lära oss ett nytt namn.
Om man ska var en petimeter så har det aldrig hetat svenskt halvblod, det har varit något de kallats till vardags. Avelsföreningarna har hetat sånt som ädla hästar eller varmblodiga hästar. Halvblod är en häst med en fullblodsförälder och en häst av en annan ras.
 
Om man ska var en petimeter så har det aldrig hetat svenskt halvblod, det har varit något de kallats till vardags. Avelsföreningarna har hetat sånt som ädla hästar eller varmblodiga hästar. Halvblod är en häst med en fullblodsförälder och en häst av en annan ras.
Ja, ibland är det faktiskt viktigt att vara lite petimeter.
Så jag blir gärna rättad här.

Jag tycker det är viktigt att hålla rätt på ras på hästar, och använda adekvata, korrekta benämningar.

Anbars så blir det så utsmetat, och begrepp tappar sin betydelse.
 
”Vinn en ridbana värde 35000:-” kom annonserar på mejlen från vår största hästannonssida, oj tänkte jag det låter väl billigt? Visar sig vara att man kan vinna ett staket, exklusive montering, alltså… inget om markberedning och underlag. Det är väl knappast att vinna en RIDBANA 🤪
 
”Vinn en ridbana värde 35000:-” kom annonserar på mejlen från vår största hästannonssida, oj tänkte jag det låter väl billigt? Visar sig vara att man kan vinna ett staket, exklusive montering, alltså… inget om markberedning och underlag. Det är väl knappast att vinna en RIDBANA 🤪
Den är så irriterande och folk som gillar/delar/kommenterar verkar gå på att det är en ridbana man kan vinna. Då saknas minst en nolla i vinstsumman
 
”Vinn en ridbana värde 35000:-” kom annonserar på mejlen från vår största hästannonssida, oj tänkte jag det låter väl billigt? Visar sig vara att man kan vinna ett staket, exklusive montering, alltså… inget om markberedning och underlag. Det är väl knappast att vinna en RIDBANA 🤪
Mjaaaaa sätter man upp staketet på en åker så har man ju en ridbana 😂😂
 

Liknande trådar

Övr. Hund Men hur tänkte man här? Jag tycker inte att det är schysst att annonsera ut en 13 år gammal hund! Men jag kanske tänker fel...
33 34 35
Svar
694
· Visningar
50 743
Hästmänniskan Och i så fall var någonstans är det bäst att annonsera? :) Det är sex år sedan jag hade medryttarhäst sist och jag har alltid antingen...
Svar
19
· Visningar
1 961
Senast: Takire
·
Ekonomi & Juridik Upptäckte precis att hastnet börjat ta betalt för att publicera säljesannonser. Inget direkt fel med det, men jag har tidigare haft...
2
Svar
27
· Visningar
3 435
Senast: MiniLi
·
Kläder & Bli fin Minst en till spelning med Martin och Tess ska jag på, och kan nog bli mer. 🤭 MEN, jag behöver (Villhöver!) roligare kläder ha på mig...
Svar
4
· Visningar
354
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp