Sociala medier och anonymitet vid försäljning/köp (utbruten från Annonsera Mera VIII)

• Gnägg
  • Trådstartare Trådstartare Ainon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 101
  • Visningar Visningar 2 950

Bukefalos 30 år!

Ainon

Trådstartare
Appropå konstiga annonser, är det bara jag som får negativa vibbar när folk på facebook är anonyma när de lägger ut annons? Tänker direkt att det är fel på ponnyn eller säljaren eller både och 😱 Letar ponny nu och ratar direkt anonyma.

Appropå konstiga annonser, är det bara jag som får negativa vibbar när folk på facebook är anonyma när de lägger ut annons? Tänker direkt att det är fel på ponnyn eller säljaren eller både och 😱 Letar ponny nu och ratar direkt anonyma.
Jag svarar heller aldrig på anonyma inlägg varken sökes när vi säljer (oavsett om jag har en häst helt enligt vad de söker) eller när vi köper. Tycker inte det hör hemma i annonser.

Jag svarar heller aldrig på anonyma inlägg varken sökes när vi säljer (oavsett om jag har en häst helt enligt vad de söker) eller när vi köper. Tycker inte det hör hemma i annonser.
Hur gjorde du innan fb fanns då?
För via tidningen blocket och hästnet är man ju rätt anonym eller helt anonym beroende på vad man väljer att dela men på sin höjd är det ett namn och ett nummer.

När jag kontaktar en stallägare, vill jag veta vem hen är.
Instämmer. Tycker också att det är intressant om vi har gemensamma vänner, skulle vi inte ha det skulle det kännas skumt. Så för mig är det en sorts referens.

Att vara anonym när man söker stallplats har jag däremot stor förståelse för, de i ens nuvarande stall behöver inte veta att man funderar på att flytta.

Det stämmer ju inte alls blocket och hästnet används i allra högsta grad än.
Fb är inte det enda 😂
Jag säljer/köper inte hästar på blocket. På hästnet kan vem som helst genom en enkel googling ta reda på vem jag är. Jag svarar inte heller på svar på mina annonser där man inte utger sig vem man är. Jag lägger helt enkelt inte tiden på dessa då jag anser det oseriöst. Jag vill veta vem jag säljer häst till helt enkelt. Skulle aldrig svara på en anonym annons på fb på någon som söker häst eller för den delen säljer häst. Hur andra gör är upp till dem, men vi får våra hästar sålda ändå och eftersom vi aldrig ens kollar på anonyma annonser så vet vi inte heller vad för häst vi missar, eller hur?

Jag säljer/köper inte hästar på blocket. På hästnet kan vem som helst genom en enkel googling ta reda på vem jag är. Jag svarar inte heller på svar på mina annonser där man inte utger sig vem man är. Jag lägger helt enkelt inte tiden på dessa då jag anser det oseriöst. Jag vill veta vem jag säljer häst till helt enkelt. Skulle aldrig svara på en anonym annons på fb på någon som söker häst eller för den delen säljer häst. Hur andra gör är upp till dem, men vi får våra hästar sålda ändå och eftersom vi aldrig ens kollar på anonyma annonser så vet vi inte heller vad för häst vi missar, eller hur?
Okej du talade bara om dig själv då är jag med:
För många andra använder fortfarande annat än fb till annonsering.
På hästnet är det lite blandat med anonymt och inte anonymt tycker jag. Inget jag personligen ens tänkt på.

Jag är tvärtom emot dig för mig spelar det ingen roll om någon är anonym i sin första kontakt.

Är jag intresserad svarar jag.

Vem personen är blir man varse.

Okej du talade bara om dig själv då är jag med:
För många andra använder fortfarande annat än fb till annonsering.
På hästnet är det lite blandat med anonymt och inte anonymt tycker jag. Inget jag personligen ens tänkt på.

Jag är tvärtom emot dig för mig spelar det ingen roll om någon är anonym i sin första kontakt.

Är jag intresserad svarar jag.

Vem personen är blir man varse.
Jag är inte intresserad om man är anonym. Självklart svarar jag bara för mig. Som jag sa så får vi hästarna sålda ändå så finns ingen anledning att ödsla tid på folk som inte ens vågar stå för vem de är.

Om man är anonym på Facebook antar jag det är för att man har något att dölja 🤷🏻‍♀️
Om man är anonym på Facebook antar jag det är för att man har något att dölja 🤷🏻‍♀️
Ja det kan man ha och det behöver inte vara något som har med dig att göra.
Finns gott om rötägg på fb som fläker ut sig totalt det säger liksom ingenting om en människa om man är anonym eller inte på fb.

Absolut möjligt! Eller att man har varit inblandad i tveksamma köp innan och inte vill att folk ska varna om en tex
Fast kontaktar personen dig får du ju namnet och kan söka efter tveksamma köp kring personen?
Att man väljer att vara anonym just i annonsen behöver inte vara att man har något att dölja.
Jag fick kontakt med en fantastisk tjej som var anonym och annonserade ut stallplatser.
Hon var introvert och väldigt blyg och hade varit deprimerad och orkade inte ta emot pm från alla möjliga utan ville svara själv.

Jag har lagt ut anonymt när det finns specifika individer som jag inte vill ska veta vad jag har för häst, eller något om mig. Jag har ett väldigt oanonymt namn så det går fint att söka på det när man fått kontakt. Men det går också för de som vet vad jag heter, som jag inte vill ha någon kontakt med eller ge någon information till.

Edit: Även när det är en häst där jag räknar med väldigt högt intresse skulle jag kunna vara anonym. Blir helt enkelt väldigt många som skriver annars, och krångligt att hålla isär alla. Då kollar jag gärna upp dem lite snabbt innan jag avgör om vi alls ska ha kontakt.

Kan vara så enkelt att man inte är bekväm med hur Facebook fungerar jag är en sån skummis :)
Skriver alltid anonymt just för jag har integritet och inte tycker hela min vänlista behöver se att jag säljer häst eller söker stallplats eller vad det nu kan vara.
Det är ju inte din vänlista du ska sälja häst till och som presumtiv köpare tycker jag det är oseriöst och misstänker ruffel & båg eller tonåring som gör skojannonser. Tyvärr.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka