Annonsera mera VII

Jag såg precis en annons på Facebook där en person söker fodervärd till sitt nyligen betäckta sto. Stoet kan få lov att föla hos fodervärden eller komma hem för att föla. Alltså, om man betäcker sitt sto så har man väl kvar det hemma hos sig för att se till att det mår bra alternativt hyr in det någonstans? Eller är det bara jag som inte har koll på hur sånt här funkar?
 
Jag såg precis en annons på Facebook där en person söker fodervärd till sitt nyligen betäckta sto. Stoet kan få lov att föla hos fodervärden eller komma hem för att föla. Alltså, om man betäcker sitt sto så har man väl kvar det hemma hos sig för att se till att det mår bra alternativt hyr in det någonstans? Eller är det bara jag som inte har koll på hur sånt här funkar?
Jag tycker det känns knepigt att hyra ut sitt dräktiga sto faktiskt. Speciellt med tanke på hur ofta det är som fodervärdar missköter sina foderhästar.
 
Tvåårig korsningshäst för 80k😅
Förstår inte?

Varför skulle inte en "korsningshäst" kuna vara värd 80'?

Egentligen så är ju alla SWB eller Svensk Ridponny potentiellt "korsningshästar", eftersom det är avelsföreningar för att ta fram hästar med vissa egenskaper, där rasrena hästar ur olika raser som definierats är godkända i avelssystemet för att används i aveln, alltså hästar som är registrerade i respektive ras (t.ex. Arab, Hannoveranare m.fl.) såväl som hästar med papper i respektive förbund.

Om nu någon tar fram en bra exteriör och en riktigt välfungerande hästar för ett givet ändamål, genom att korsa på annat sätt än det som är OK enligt SWB eller Svensk Ridponny, så är det väl inget konstigt om man värderar hästen till t.ex. 80 loppor.

Första generationskorsningar brukar ofta få det bästa ur respektive ras (heterosis-effekten), vilket innebär att det går att få fram goda bruksdjur på det sättet. Dock brukar det vara uruselt att fortsätta att avla på de djuren.
 
Förstår inte?

Varför skulle inte en "korsningshäst" kuna vara värd 80'?

Egentligen så är ju alla SWB eller Svensk Ridponny potentiellt "korsningshästar", eftersom det är avelsföreningar för att ta fram hästar med vissa egenskaper, där rasrena hästar ur olika raser som definierats är godkända i avelssystemet för att används i aveln, alltså hästar som är registrerade i respektive ras (t.ex. Arab, Hannoveranare m.fl.) såväl som hästar med papper i respektive förbund.

Om nu någon tar fram en bra exteriör och en riktigt välfungerande hästar för ett givet ändamål, genom att korsa på annat sätt än det som är OK enligt SWB eller Svensk Ridponny, så är det väl inget konstigt om man värderar hästen till t.ex. 80 loppor.

Första generationskorsningar brukar ofta få det bästa ur respektive ras (heterosis-effekten), vilket innebär att det går att få fram goda bruksdjur på det sättet. Dock brukar det vara uruselt att fortsätta att avla på de djuren.
Hittade annonsen och det är en korsning där mamman är shire, farfar shire x tinker, oklart vad det är i pappan förutom shire x tinker från farfarn, det framgår inte. Resultatet av en tjuvbetäckning när pappan var ung tydligen, grundhanterad.

Renrasiga shirehästar brukar kunna kosta en del men för just denna hästen känns 80k som ett önskepris.
 
Hittade annonsen och det är en korsning där mamman är shire, farfar shire x tinker, oklart vad det är i pappan förutom shire x tinker från farfarn, det framgår inte. Resultatet av en tjuvbetäckning när pappan var ung tydligen, grundhanterad.

Renrasiga shirehästar brukar kunna kosta en del men för just denna hästen känns 80k som ett önskepris.
Håller med på din beskrivning!
 
Förstår inte?

Varför skulle inte en "korsningshäst" kuna vara värd 80'?

Egentligen så är ju alla SWB eller Svensk Ridponny potentiellt "korsningshästar", eftersom det är avelsföreningar för att ta fram hästar med vissa egenskaper, där rasrena hästar ur olika raser som definierats är godkända i avelssystemet för att används i aveln, alltså hästar som är registrerade i respektive ras (t.ex. Arab, Hannoveranare m.fl.) såväl som hästar med papper i respektive förbund.

Om nu någon tar fram en bra exteriör och en riktigt välfungerande hästar för ett givet ändamål, genom att korsa på annat sätt än det som är OK enligt SWB eller Svensk Ridponny, så är det väl inget konstigt om man värderar hästen till t.ex. 80 loppor.

Första generationskorsningar brukar ofta få det bästa ur respektive ras (heterosis-effekten), vilket innebär att det går att få fram goda bruksdjur på det sättet. Dock brukar det vara uruselt att fortsätta att avla på de djuren.
Om du ser annonsen så förstår du nog vad jag syftar på.
 
Det är inte så lätt att hitta vilken annons som avses. Om du skriver t.ex. "gatukorsning" eller något annat förklarande (t.ex. ras X korsad med ras Y), om varför just den här korsningen skulle vara extra "konstig", så blir det lättare att förstå om prissättningen är orimlig.
Fast meningen med den här tråden är inte att outa och peka ut, därför utelämnade jag medvetet detaljer så som de flesta i tråden gör. Vill man hitta annonserna i tråden så brukar det gå rätt kvickt med lite detektivarbete👍
 
Allergivänliga samojed tillsalu 😬 har aldrig haft nån samojed men fäller de inte mängder eller har jag missförstått? 😁
 
Allergivänliga samojed tillsalu 😬 har aldrig haft nån samojed men fäller de inte mängder eller har jag missförstått? 😁
dom skall vara "allergi vänligare" men tycker det är helt fel för folk att skriva sånt i annonser för är mycket mer på individ nivå med djur, så tycker det är helt galet att annonsera med "allergivänligt" eftersom jag känner man då kan locka till sig folk med allergi som kanske inte är pålästa och tror dom kan få en allergivänlig hund.

https://spetsarochurhundar.ifokus.se/discussion/802097/samojeden-allergivanlig

Jag hade aldrig köpt en långhårs hund med min sambo som har allergi oavsett vad folk säger, för har märkt ju mer dom fäller = desto värre för honom.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Men hur tänkte man här? Jag tycker inte att det är schysst att annonsera ut en 13 år gammal hund! Men jag kanske tänker fel...
33 34 35
Svar
694
· Visningar
50 892
Senast: Puffindog
·
Hästmänniskan Och i så fall var någonstans är det bäst att annonsera? :) Det är sex år sedan jag hade medryttarhäst sist och jag har alltid antingen...
Svar
19
· Visningar
1 967
Senast: Takire
·
Ekonomi & Juridik Upptäckte precis att hastnet börjat ta betalt för att publicera säljesannonser. Inget direkt fel med det, men jag har tidigare haft...
2
Svar
27
· Visningar
3 446
Senast: MiniLi
·
Kläder & Bli fin Minst en till spelning med Martin och Tess ska jag på, och kan nog bli mer. 🤭 MEN, jag behöver (Villhöver!) roligare kläder ha på mig...
Svar
4
· Visningar
371
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp