Annonsera mera VII

Jag har alltid hört det uttrycket som i att personen är besvärlig och omständlig och det är ju inte så positivt.
Jag ser det som att en person är påhittig och ordnar livet till det bästa, löser sina problem utan att det går ut över andra. Någon som är om sig och kring sig sitter inte och rullar tummarna och väntar på att andra ska göra något utan får saker gjorda.
 
Ja? Sedan när skulle det vara något negativt att vara om sig och kring sig?

Det undrar jag också och googlade. Hittade detta på korsord.se:

"Det kommer ursprungligen från ett äldre talesätt, nämligen "man får vara om sig och kring sig, om man skall få något i sig och på sig". Thore Skogman har faktiskt skrivit en liten visa om detta. Ordspråket syftar till att man skall vara flitig och inte ligga på latsidan om man skall få mat och kläder."

För betyder om sig och kring sig just det som texten ovan beskriver. En person som är flitig och får saker att hända. Positivt alltså.
 
Appropå att inte förstå språk så hade jag en bekant som berättade att hen "grät krokodiltårar" när hen var tvungen att sälja sin häst...

Har en kollega som kom in till mig och sa att vi skulle göra mallar för ett visst jobb och inför framtiden för att göra oss själva en björntjänst. Insåg snart att kollegan inte riktigt använde ordet i sin riktiga mening för jag undrade hur i hela friden det kunde vara en björntjänst när idén var så bra.
 
Har en kollega som kom in till mig och sa att vi skulle göra mallar för ett visst jobb och inför framtiden för att göra oss själva en björntjänst. Insåg snart att kollegan inte riktigt använde ordet i sin riktiga mening för jag undrade hur i hela friden det kunde vara en björntjänst när idén var så bra.
Det är som att tillhöra begåvningsreserven. De som gör det är intelligenta, det är de som inte tillhör den som inte är så smarta.
 
Det är som att tillhöra begåvningsreserven. De som gör det är intelligenta, det är de som inte tillhör den som inte är så smarta.

Fast begåvningsreserven används väl ofta ironiskt? Från Institutet från språk och folkminnen:
"Begåvningsreserven används då nedsättande om personer som man anser vara mindre intelligenta, ibland med tydlig ironi: Under helgen har någon ur begåvningsreserven ägnat sig åt bilkörning på kyrkogården."
 
Fast begåvningsreserven används väl ofta ironiskt? Från Institutet från språk och folkminnen:
"Begåvningsreserven används då nedsättande om personer som man anser vara mindre intelligenta, ibland med tydlig ironi: Under helgen har någon ur begåvningsreserven ägnat sig åt bilkörning på kyrkogården."
Det är missförståndet. Det är någon som inte tillhör begåvningsreserven som kört.
 
Har väntat tre veckor på ett par benskydd som kommit bort med postnord, nu dök den här annonsen från Postnord upp i mitt flöde 😆

IMG_2115.jpeg
 
Hästar som blivit omhändertagna av länsstyrelsen och ska nu säljas. Jag kan inget om araber men bland annat finns ett sto född -13 som ska ha ”härstamningstyp 17,5-18 av 20”. Hon är till salu för ynka 15 000:-. Är det verkligen en rimlig summa om det nu är ett sto med bra stam?

Marknaden för araber är inte den bästa... och har hon inga meriter och/eller är inriden så är det svårsålt.
 
Jag hittade precis en annons där någon vill ha hjälp att rida in/utbilda en ung travare, som håller på att sättas igång efter skada. Självklart ska man betala för att utbilda hästen! 1000 kr/månad kostar det att hjälpa till att rida in den. :crazy:
Hittade en på samma tema. Travare som de precis börjat med galoppen uppsuttet. Man ska ha vana av att utbilda travare och veta hur man utbildar gröna hästar samt galoppsätter dem. Kostar bara 2000 kr i månaden 👍🏻
 

Liknande trådar

Övr. Hund Men hur tänkte man här? Jag tycker inte att det är schysst att annonsera ut en 13 år gammal hund! Men jag kanske tänker fel...
33 34 35
Svar
694
· Visningar
50 892
Senast: Puffindog
·
Hästmänniskan Och i så fall var någonstans är det bäst att annonsera? :) Det är sex år sedan jag hade medryttarhäst sist och jag har alltid antingen...
Svar
19
· Visningar
1 969
Senast: Takire
·
Ekonomi & Juridik Upptäckte precis att hastnet börjat ta betalt för att publicera säljesannonser. Inget direkt fel med det, men jag har tidigare haft...
2
Svar
27
· Visningar
3 446
Senast: MiniLi
·
Kläder & Bli fin Minst en till spelning med Martin och Tess ska jag på, och kan nog bli mer. 🤭 MEN, jag behöver (Villhöver!) roligare kläder ha på mig...
Svar
4
· Visningar
371
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp