annorlunda sitskrav i bomlöst?

eldkyss

Trådstartare
I bomsadlar har man ju hört att när man sitter i sadeln så ska man få plats med en handflatas bredd bakom sig. Hur är det i bomlöst? Har provat många bomlösa och just nu har jag en bomlös hemma som är riktigt bekväm. Hästen gillar den och jag gillar den. När jag sitter i sadeln så fyller jag upp hela sätet. Den känns inte för liten. Tvärtom.Rymlig och stabil. Sadeln jag har hemma är lånad på prov och försäljaren är en känd och välomtalad sadelutprovare. Hon säger sitsen ser bra ut och att ja fyller ut sadeln på ett bra vis. Stoppar man under handen längst bak där sadeln slutar så känns inget tryck där trots att jag sitter i sadeln. Sadeln har en tillhörande padd som används tillsammans med sadeln. Red med ett lakan under och de visar tydligt att ryggraden går fri. Däremot visas smutsavtryck baktill. Enligt henne så är ett bra avtryck smutsigt bak och rent fram. Sadeln är av Barefootmodell. Vad är era erfarenheter?

I en Barefoot-modell (soffkuddelik) hade jag varit mindre brydd, MEN jag har som tumregel att aldrig vara uppe på bakvalvet. Det är ju hårt, och det sitter för långt bak på de hästar jag provat. Så långt bak vill jag inte ha vikt.

Vid provning av bomlöst vill jag ha vikten mitt på, där jag sitter.

I en Barefoot-modell (soffkuddelik) hade jag varit mindre brydd, MEN jag har som tumregel att aldrig vara uppe på bakvalvet. Det är ju hårt, och det sitter för långt bak på de hästar jag provat. Så långt bak vill jag inte ha vikt.

Vid provning av bomlöst vill jag ha vikten mitt på, där jag sitter.

Varför är det inte lika viktigt i en "soffkuddelik" modell? Jag fyller upp hela sätet men man ser att tyngdpunkten går lodrät mitt i sadeln. När jag sitter i sadeln och sticker under en hand längst bak vid sadeln anläggningsyta så känner man inget betydande tryck. Borde det inte varit ett väldigt hårt tryck där om trycket är felfördelat? Dock så visar lakanet jag hade under att det var smutsavtryck bak men kan inte det bero på att sadeln rör lite där bak? Den ligger stabilt under ridturen.

Den är ju annorlunda uppbyggd än en traditionell engelsk sadel. Det ligger lite i sitsmodellen att ma fyller ut på ett annat sätt.

Om du har smutsavtryck fram och bak, men inget tryck bak (och troligen inte fram, betyder det sannolikt att det är gnuggavtryck s a s. För att sadeln inte ligger blixtstill utan rör sig lite och därigenom gnuggas skiten in i lakanet.

Den är ju annorlunda uppbyggd än en traditionell engelsk sadel. Det ligger lite i sitsmodellen att ma fyller ut på ett annat sätt.

Om du har smutsavtryck fram och bak, men inget tryck bak (och troligen inte fram, betyder det sannolikt att det är gnuggavtryck s a s. För att sadeln inte ligger blixtstill utan rör sig lite och därigenom gnuggas skiten in i lakanet.

Men det var inget framträdande smutsavtryck fram, men jag har också tolkat det mer framträdande avtrycket bak på lakanet som att den rör sig. Det är nog inte mycket den rör sig för den ser ut att ligga stabilt bakifrån och pälsen är inte ruggad någonstans.

Lite OT kanske, men så länge trycket fördelas bra så borde det inte vara några problem. Min bomlösa (barefoot London) har jag minsta storleken på sits o funderade väl egentligen på om den kanske blev för liten. Men sitter som gjuten! Kan inte röra mig värst mycket, vilket är bra i mitt fall då min tyngdpunkt alltid hamnar rätt på så sätt. Det enda skillnaden jag märkte var att iom det så fick jag börja rida lätt (mer) rakt upp, märkte ganska omgående att jag annars har en tendens att göra det lite framåt. Pommeln o det höga framvalvet är inte så skönt "rida lätt-stopp".. O_o Bara positivt att säga om den bomlösa! Hästen trivs med, så klart!

Jag har en Sensation hybrid och jag har en handsbredd bakom mig när jag sitter i sadeln. Jag hade inte velat ha en så liten sadel så att jag hade fyllt ut hela sätet, den sadeln hade varit för liten i sätet åt mig helt enkelt.
Jag tycker att du ska prova en större storlek för du kommer förmodligen sitta betydligt mycket bättre i en sadel med större sits.

smutsavtryck.jpg

Här ser man sadelavtrycket efter en halvtimmes ridpass. Kommentarer? :)

Jag hade INTE velat rida i en bomlös som fördelar trycket. Aldrig i livet. Det är ju därför jag väljer bomlös, för att den INTE fördelar trycket.

Ovanstående avtryck hade jag tolkat utifrån hur jag sett det fungera med ryttare. Utan den informationen tycker jag det kan bli våldsamma feltolkningar.

Jag hade INTE velat rida i en bomlös som fördelar trycket. Aldrig i livet. Det är ju därför jag väljer bomlös, för att den INTE fördelar trycket.

Ovanstående avtryck hade jag tolkat utifrån hur jag sett det fungera med ryttare. Utan den informationen tycker jag det kan bli våldsamma feltolkningar.

Men är det inte därför det är så oerhört viktigt att man har en riktig pad under, för att inte få punkttryck utan att trycket fördelas på större område? Och man väger mer, en specialpad med "extra förmåga" att dela trycket än mer?

Det kanske du vill ha, men bortsett från att skydda ryggrad o tornutskotten så hjälper den även för viktfördelning o stötdämpning. I allafall till barefoot-sadlarna!

Nix, jag vill INTE ha viktfördelning i en bomlös, och det får jag heller inte i den typen av sadlar. Det är marginell stötdämpning och absolut ingen viktFÖRDELNING att tala om. Det blir däremot ingen skarp avgränsning där vikten börjar, utan man "dimmar" ut trycket en liten smula.

Tro mig, jag har gått igenom detta i både teori och praktik, jag har haft bomlöst sedan de första modellerna landande i Sverige...

@annie_
En bomlös sadel fördelar trycket lite om man jämför med att rida barbacka men inte om man jämför med en bomsadel. Själva iden med en bomlös sadel är ju att trycket inte ska fördelas över hela ytan utan att det enbart blir tryck precis där man sitter men att man jämnar ut eller dimmar ut trycket som @Lovisaleonora skriver. Det är ju därför en bomlös kan vara något för lång utan att det är någon fara. Skulle en bomlös fördela trycket som en bomsadel så hade ju inte en bomlös sadel kunnat vara för lång heller då man inte vill ha tryck efter sista revbenet.

Att den inte går att jämföra med en bomsadel förstår jag.
Får helt enkelt backa då, paddarna marknadsförs ju dock som tryckfördelande och stötdämpande, bl a, så det är egentligen där ifrån jag fått det! I ren praktik har jag ingen aning om, är plättlätt viktmässigt så har inte funderat över det så mycket.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
5 171
Utrustning Har en häst med kort svängd rygg. Jag själv är hyffsat ”normal” i kroppen dvs 167cm lång och 59 kg tung. Vill gärna rida i 17” sadlar...
Svar
2
· Visningar
901
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 345
Senast: lillamy73
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 975

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka