Bukefalos 28 år!

Annorlunda unghäst

Ela

Trådstartare
Jag fick en fölunge förra året, enligt uppgift hade hon blivit trampad på vid födseln och hade inte fått i sig tillräckligt med råmjölk hon var kraftigt eftersatt gentemot de andra fölen och hade ett litet vinthundsliknade utseende. Svag i kotorna och ett ganska så ordentligt underbett.

Vi betsämde dock att ge henne en chans.

Till en början utvecklades hon bra och gick uipp i vikt, hovslagaren var orolig för kotorna men ngt bättre upplevde vi att det blev.

Nu är hon året och fortfarande långt efter sina jämngamla. Kotorna är fortfarande väldigt veka och underbettet tydligt. Tänderna slits inte ner som de ska utan framtänderna får vassa taggar som behöver slipas ner.

Men bortsett från alla fysiska problem är hon även väldigt annorunda. Hon saknar helt sin flockinstinkt och kan ligga kvar och sova när de andra hästarna går ut, på samma vis kan hon vara kvar ensam i hagen när de andra springer in och verkar inte förstå vad som händer. De andra hästarna går lösa in och ut men hon verkar inte lära sig vägen utan hittar inte men blir inte orolig för det uta liksom bara är.
Hon har heller aldrig haft någon flyktinstinkt utan bryr sig inte om vad som händer utan verkar liksom ge upp och bara stå.
Hon reagerar inte ett dugg på plötsliga rörelser eller ljud.

Några åsikter?
 
Sv: Annorlunda unghäst

Jag hade nog övervägt att ta bort den.
Det låter som om den har en hjärnskada eller så.
Dessutom så bör veka kotor ha rätat upp sig när hästen är så gammal som ett år
 
Sv: Annorlunda unghäst

Vi är ganska säkra på att hon hör och ser som hon ska men inte reagerar på ett normalt sätt.
 
Sv: Annorlunda unghäst

Hur reagerar de andra hästarna på henne? Djuren själva brukar vara ganska snabba på att "peka ut" udda individer.
 
Sv: Annorlunda unghäst

Hon förstår inte riktigt de andra hästarnas signaler och flyttar sig inte när de andra exempelvis "hotar" henne.

Nu går hon med ett äldre sto som behandlar henne som luft, de andra var elaka mot henne.
 
Sv: Annorlunda unghäst

Vilken jobbig situation... tyvärr verkar det ju som det är något värre problem med henne, kanske hjärnskada som Cirkus skrev. Frågan är ju hur det blir efterhand som hon blir äldre.
Fungerar hon bra i hantering för er? Är hon intresserad av folk och förstår hon er hantering?
 
Sv: Annorlunda unghäst

Hmmm, undrar om det kommer funka i längden? Verkar vara en mycket udda individ, och det kan nog bli knepigt både för henne och er ....
 
Sv: Annorlunda unghäst

Jag har en häst som liten blev mycket präglad av människan pga olika problem. Hon har alltid varit speciell och inte brytt sig om andra hästar speciellt mycket. Hon förstod inte heller"hästspråk" till en början men lärde sig mer och mer. Hon har tom fått föl och tagit hand om det väl :) även om hon lämnade mycket ansvar av vaktandet av fölis till hagkompisen och gick och åt själv.
 
Sv: Annorlunda unghäst

Ni bestämde att ge henne en chans, vilket jag förstår helt och fullt. Men har hon utvecklats på ett önskvärt sätt? Är det en chans för er eller för henne? Har hon ett bra hästliv? Det tycker jag ska vara utgångspunkten i er resonemang. Om hon inte förstår hästspråk utan riskerar att bli skadad är väl inget som är till gagn för henne. Nä, jag hade på allvar funderat på om hon får ett värdigt liv.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 351
Senast: QueenLilith
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 428
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 732
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Häromdagen var det dags för yogapass. Jag hade jobbat på dagen – visserligen kontorsarbete men ändå förhållandevis rörligt då jag går...
Svar
5
· Visningar
1 124
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp