Ännu en Arabian...

Diabolical_Kitten

Trådstartare
Provade den nya Arabiansadeln igår, och det var lite konstigt att rida i en bomsadel igen. Man fick typ ingen kontakt med hästen, han kändes stel och tung i handen, och det var bara allmänt blä. Men jag ska prova den idag igen för att se om det blir bättre. Jag skrittade bara igår, ska trava och galoppera idag och kanske hoppa något litet för att se hur han reagerar....

Och sadeln var hård... Efter 10 min fick jag ont.. Även om detta nog är den mjukaste bomsadeln jag nånsin har suttit i...
Men det kändes väl som att man satt säkert iaf. Och det får jag väl hoppas att jag gör med tanke på att jag ska ha en flatback :D
Kom iaf fram till att jag aldrig kommer ha något annat än buffelskinn :p Man fick så bra grepp även med tygskodda ridbyxor och den var så mkt mjukare, och itne så stel som nya sadlar brukar vara.

Sadelmakaren hade mätt min hästs bomvinkel till 105, (vilket jag blev förvånad över då jag alltid får det till 110-115) så jag lånade hem en sadel med bomvinkel 105, men problemet är att den var smalare än Globusen i 34 och Globusen är för smal.... Och jag måste nog ha mätt bomvinkeln fel (gjorde det snabbt i hagen innan vi åkte) för sadeln var för smal. Hade en hel hand mellan manke opch framvalv och sadeln kom inte ner på hästen riktigt, han är för bred nertill för panelerna så den flöt lite ovanför hästen istället för att komma runt honom.
När jag satt i hade jag 2 fingrar mellan manke och framvalv...

Här har ni bilderna:

http://photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Arabian/

Sv: Ännu en Arabian...

Tycker det ser ut som om sadeln är lagd uppepå ryggen...

Kan du få den i större bomvidd?

Annars är sadeln sk ...tsnygg :d

Fast om du tar en vidare bom, hur blir det då när du sitter i den, med tanke på att du med den här hade bara 2 fingrar mellan manke och framvalv? FÖr jag håller med om att den på bilderna ser för smal ut och ligger uppepå hästen, men blev lite brydd över att du hade så liten mankfrihet när du satt i.. Så frågan är hur dte blir när du sitter i med vidare bom?

Jag tycker också den ser för smal ut, ligger ovanpå hästen.
Tycker precis som Alex att det låter lite mysko när du berättar om mankfriheten.. men kan inte tillräckligt mtk för att spinna vidare på det. :D
Mer än så kan jag inte säga just nu..

Diabolical_Kitten skrev:
Provade den nya Arabiansadeln igår, och det var lite konstigt att rida i en bomsadel igen. Man fick typ ingen kontakt med hästen, han kändes stel och tung i handen, och det var bara allmänt blä. Men jag ska prova den idag igen för att se om det blir bättre. Jag skrittade bara igår, ska trava och galoppera idag och kanske hoppa något litet för att se hur han reagerar....

Och sadeln var hård... Efter 10 min fick jag ont.. Även om detta nog är den mjukaste bomsadeln jag nånsin har suttit i...
Men det kändes väl som att man satt säkert iaf. Och det får jag väl hoppas att jag gör med tanke på att jag ska ha en flatback :D
Kom iaf fram till att jag aldrig kommer ha något annat än buffelskinn :p Man fick så bra grepp även med tygskodda ridbyxor och den var så mkt mjukare, och itne så stel som nya sadlar brukar vara.

Sadelmakaren hade mätt min hästs bomvinkel till 105, (vilket jag blev förvånad över då jag alltid får det till 110-115) så jag lånade hem en sadel med bomvinkel 105, men problemet är att den var smalare än Globusen i 34 och Globusen är för smal.... Och jag måste nog ha mätt bomvinkeln fel (gjorde det snabbt i hagen innan vi åkte) för sadeln var för smal. Hade en hel hand mellan manke opch framvalv och sadeln kom inte ner på hästen riktigt, han är för bred nertill för panelerna så den flöt lite ovanför hästen istället för att komma runt honom.

Här har ni bilderna:

Men snälla nån, varför provade du den? Du har ju provat över 100 sadlar och ingen har hittills passat din häst! :rofl: :rofl: :rofl:

Diabolical_Kitten skrev:

Här har ni bilderna:

Vilken sadel var det ? Det var ju samma med mina som jag provade, det var gott om utrymme fram.. MEN när man red i den fick man bara in 2 fingrar...sen ser det lika ut bak på mina bilder, Det är som om denna sadel INTE är gjord för jätterunda och breda ryggar Mera åt takformade ryggar.....bossorna kommer inte ner (ligger inte an ordentligt)på ryggen...kan det vara därför den inte passar. och att detta var problemet med min pålles ömmande rygg? Nej jag vet inte. Bara spekulationer ;) här är bilder när jag provade detta märke http://photobucket.com/albums/a305/jjeg/Ellipse/?action=view&current=100_0013.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Sen detta med att rida med vanlig sadel...upplevde samma när jag började rida med sadel igen efter drygt 6 månaders barbacka ridning...att du får ont kan väl bero på att du är van dessa mjuka , sköna bomlösa sadlar....

Jo, det har funnits sadlar som har passat, bl.a. en annan Arabian som jag provade i somras. Men den var inte till salu då.

Jag tänkte också på det, jag ska höra med sadelmakaren om man kanske få lite tjockare stoppning framtill eller nåt. Jag ahr mailat bilderna till henne med, så jag väntar på svar från henne...

Ja, jag håller med dig. Men på den Arabian jag provade i somras så var bossorna bra. Så njag tror den bara behöver justeras i stoppningen.
Jag provade ju en Arabian i somras som var 114 grader när hästen var typ 108 och den slog ner i manken när jag satt i. Så jag la en fårskinnspad under, men den låg fortfarande jättenära, MEN hästen gillade jättemkt. Även om jag nästan ssatt på ryggraden...

Jag ska trava och galoppera idag, så jag får se vad han säger då... Förhoppningsvis så galopperar han på och ser glad ut ;) Fast det är ju NÄSTAN så att jag vill att han ska ogilla den, just för att den är så saaaatans dyr... 18 000 är inte lite (17100 för sadeln, + minst 900 för att sadelmakaren ska köra 20 mil enkel väg för att ta mått)

Modellen heter Sylvan.

Okey...men du vet ju att min hästkrake ;) jobbade på super bra i 3-4 dagar SEN blev han helt tokig...!

En liten undran åt er bägge....varför i helsicke ska det vara sådana :devil: bossor ??

Finns det någon häst dom passar till ??

Provred den idag ju... Hästen kändes väl okej i skritt och trav, men stel i vä varv, ställde sig utåt och var himla svår. Detta problem hade jag när Globusen slutade passa.
Först sprang han in i galoppen, sen fattade han rätt galopp, men den kändes konstig. Kan det ha varit fyrtaktig galopp? (detta är inte första gången det händer, det har hänt med div andra sadlar, både sadlar som har passat och inte passat, men det händer oftare med illa passande sadlar) Jag har aldrig tänkt på det förut, men efter att Lord Owen nämde att sin häst gjorde det med illa passande sadlar tänkte jag på det idag. Jag har bara trott att han gör så för att han har haft problem med galoppen, och ingen tränare har nånsin påpekat det även om det har hänt på träning.
Dock fattade han sen en bra galopp, men det kan lika gärna ha varit för att han var pigg och "var beredd". Med tanke på hur de första galoppfattningarna var så tror jag inte att allt stämmer.

Men sen vet man inte - Sylvanen (som jag har hemma nu) är 17,5 och ganska djup i sätet (alldeles för liten för mig) och dessutom för smal i bomvidden. Vad hade hänt om jag hade slängt på en Goodwood (hopp, ser ut som Elan cross country typ) i 18" (den är flat i sätet och jag får plats i den, den är faktiskt förvånansvärt rymlig för att vara en 18" i detta märke) och i rätt bomvidd?

Men så kommer ju också frågan, vill jag verkligen betala 900:- för att få Christina att komma ut och jag får prova hennes 18" Sylvan som är 110 grader? (Att köra till henne blir ännu dyrare med jeep och släp + typ 5-600 för att hon ska ta måtten + tiden.) Det är ju inte precis så att jag bara kan låna hem en sadel av henne bara sådär, då det är 40 mil fram och tillbaka.

Kan ni fatta? Jag har kört 40 mil, vilket blev ca 5 timmar i bilen, för EN jävla sadel. Jag måste ju vara helt cp ;)

Och tro det eller ej, men jag ska faktiskt prova en hoppsadel imorgon eller på fredag också.... :angel:

Men hade du inte gett upp om hoppsadeln innan? Tror du att du kommer att hitta en nu?

Jo det hade jag. Men nu är jag inte ute efter nödvändigtvis en hoppsadel (vilket jag var innan) utan det är skitsamma vad det är för någon så länge den duger till skogsridning och små skutt. Men om jag får välja (om jag t.ex. skulle beställa en Arabian för 18 000) så väljer jag ju en hoppsadel. I helgen provade jag en ST Endurance, men då den inte funkade för oss blev det inte en sån. Så jag kollar inte bara på hoppsadlar, utan helt enkelt allt jag kommer över som jag inte har provat förut.

Jo, det hoppas vi med ;)
Visst, jag gillar mina Torsion, men jag vill ha någon annan sadel i skogen, för i ärlighetens namn så är min Torsion kass till sånt.
Och jag blir ju glad om det är en bomsadel, för då kan jag ju hoppa lite i den med.

Får vi hålla tummarna att sadeln som jag ska prova imorgon är hyfsad. Det är faktiskt en Stubben allround/hopp. (äldre men fint skick, och framförallt billig)

palle skrev:
En liten undran åt er bägge....varför i helsicke ska det vara sådana :devil: bossor ??

Finns det någon häst dom passar till ??
Jag har oxå funderat på detta med bossorna......annars är det verkligen en super sadel...och snygg....men ack så små i sätet..

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
898
Senast: Tilly_85
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 732
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 629
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 498

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka