Ännu en Arabian...

Sv: Ännu en Arabian...

Jag känner en hel del distansryttare som rider och tävlar i Torsion - och de rider ju en del i skogen. Vad tror du det beror på att du inte gillar den i skogen?

/Camilla

Jag har ju dressyrmodellen, en annan Torsion modell hade nog inte varit några problem. Man placeras i en så lodrät sits, och det kräver långa läder. Desto kortare läder jag har desto sämre balans får jag (inte åt sidorna men jag tippar lätt framåt/bakåt så fort jag kortar lädrena) och jag kan inte ha långa dressyrläder om jag ska kunna stå i lättsits i skogen. Men sen känner jag väl inte att det är någon ide att lägga nästan 10 000 på ännu en Torsion, och begagnat är inte lätt att hitta. Jag kan ju tänka mig en FF, men det är ju inte heller lätt att hitta begagnat...

Kitten, det ligger en arabian hopp ut på blocket för 9900 tror jag. Om det går att ändra bommen så vore det kanske något?

Det kostar 3000 och tar 8 veckor att ändra bommen., Jag har hittat en 18" Elan (svart) som jag kunde få för 9000. MEN den är inte alls så framskuren som jag behöver och den ahr inga klossar bak. Visst, jag behöver inte klossarna, men det är nästan samma pris. Det skiljer 2500:- och då kan jag lika gärna köpa en ny, och ska jag ändå köpa en ny för 14500 kan jag lika gärna lägga till 2600 för att få buffel och få den precis som jag vill ha den.

Jag kom även på en sak igår...
Jag kom på varför det är så lite utrymme mellan manke och framvalv... Den är för böjd i bommen. Jag märkte det igår efter att jag ahde ridit. Sadeln var 3 fingrar från manken (utan mig i sadeln) och den lättade bak, men när jag lossade sadelgjorden var det 4 fingrar igen. Jag hade uteslutit möjligheten att den skulle vara för böjd, just för att den Arabian jag provade i somras inte var det.

Så jag tror inte det blir någon sån... Kanske om jag kommer över en billigare beg, men jag tror inte det är så stor chans...

Skulle också prova en Stubben idag, men jag behövde bara kolla på sadeln för att se att den skulle bli alldeles för smal. Säljaren sa att den var märkt med 31, men att den var betydligt bredare än deras andra 31:a. Tyvärr skiljde de nog inte mkt... Den var väldigt smal...

Hm.. Ska jag ringa Mustang och fråga om de har något beg inne? Ringde dit för typ 1 vecka sen, men när jag nämde att budgeten låg på 5000 så sa de att de inte hade något..

Kaupre sa igår i telefon att de väntade några nya Endurancemodeller, men jag tror den blir för liten för mig. Och de skulle kanske ta fram några hopp/allround sadlar i lite olika märken, men det var inget som kunde beställas nu. Hm....
Jag börjar få slut på idéer.... Eller rättare sagt, jag har nog faktiskt slut på idéer nu. :(

Men vilka märken tror du skulle gå? Hur var det med Albion ? Är det en hopp/dressyr eller allround du är ute efter?...och FB?

FB allround hamnar för långt bak, så en 17,5 blir för lång, och 17" blir ju för litet för mig. Hoppsadlarna är lite för böjda.

Det är väl Albion som jag tror kan funka, men det är längesen jag provred en k2 på min häst, så frågan är om han gillar dom nu. Men en ny Albion är uteslutet, lång väntetid och den kommer inte passa när jag väl får den.

Har kikat på M&N och jag undrar om inte det vore nåt. Men isf får det bli beg...
Se finns det CB och Crown, ska kolla om Mustang har några beg inne i rätt storlek. Sadeln behöver ju inte passa perfekt, men hästen måste ju trivas i den.

på hastnet såg jag en arabian idag i xxw kostade 10 000. kom inte ihåg va det va för modell

Det är en Showring. Det är den jag provade i somras. (det är min häst som är modell ;) ) Jag är dock inte ute efter en dressyrsadel då jag är nöjd med min Torsion...

Diabolical_Kitten skrev:
FB allround hamnar för långt bak, så en 17,5 blir för lång, och 17" blir ju för litet för mig. Hoppsadlarna är lite för böjda.

Det är väl Albion som jag tror kan funka, men det är längesen jag provred en k2 på min häst, så frågan är om han gillar dom nu. Men en ny Albion är uteslutet, lång väntetid och den kommer inte passa när jag väl får den.

Har kikat på M&N och jag undrar om inte det vore nåt. Men isf får det bli beg...
Se finns det CB och Crown, ska kolla om Mustang har några beg inne i rätt storlek. Sadeln behöver ju inte passa perfekt, men hästen måste ju trivas i den.
vilken bomvidd i M&N...du kommer ihåg att jag provade en 33 och den var stor ...Vilken bomvidd i CB och crown..(crown wide var för trång till min häst)Tänker bara om jag råkar se nåt intressant ;) Kollar fortfarande efter sadlar...en sjukdom har det blivit efter allt letande ;)..Är det x-vid som gäller på albion eller räcker det med wide..

33 eller 34 behöver jag, om inte vidare.
Jag pratade nyss med en tjej som hade en M&N 18" 33 flatback till salu. Hon kände några som skulle åka och kolla på hopptävlingar ca 15 mil härifrån. Hon sa att det gick bra om jag ville hämta sadeln i Borås, sedan provar jag den, och antingen för jag över pengar inom något dygn eller så lämnar jag tillbaka sadeln ett par dagar senare innan dom har åkt hem. (hon bor typ 70-80 mil härifrån)

CB = 5 eller en uttöjd 4:a
Crown = 33 eller 34 tror jag
Albion = XW eller en välanvänd W som är lite uttöjd

17,5 eller 18" i sits. Crown behöver jag 18" i.

Jag kollar också efter sadlar fortfarande... Det går inte att sluta ;)

Vision kunde INTE ha M&N i 33.. Det var ponnymodellen iofs då..

Skulle nog kunnat ha 35, men bomeländet var alldeles för böjd iaf så det var liksom kört oavsett..

Vet dock inte om det skiljer mellan storhästmodellen och ponnymodellen.

Himla trevlig sadel annars dock, men som sagt det var ingen ide ens att provrida den, det syntes lång väg att bommen var helt fel modell bara jag la på den =/

Storhästmodellen är rak. Dock är dressyrmodellerna för långa för Nasse, annars hade jag gärna köpt en sån till mig själv :D
Den här M&N som det är tal om (jag köper ingen ny för 17 000) är 4 år gammal och välanvänd och regelbundet omstoppad, så den är nog lite tillplattad i stoppningen och förmodligen ganska mjuk stoppning, så då blir den ju lite vidare.

Har provat M&N på han tidigare, men då har något alltid varit fel, så jag har inte provat beg sadlar, då jag isf måste köra en bra bit med hästen, och jag har bara haft körkort i en vecka, så jag tror inte hästen blir så glad om jag ska köra honom ;) Och farsan är så trött på allt vad sadlar heter så honom kan jag inte få med mig...

Kom ju på att jag kan ringa till Flädie idag och kolla vad dom har inne... Ska dit snart och hämta Eskadron transportskydd så jag kan ju lika gärna hämta en sadel då också :angel:

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
898
Senast: Tilly_85
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 732
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 629
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 498

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Fjärilar!

Hästrelaterat

Tillbaka