Ännu en BOMLÖS tråd!

Sv: Ännu en BOMLÖS tråd!

Hejsan!

jag har haft en torsion trekking ( tror det är den du menar med standard?) till min häst i nästan ett år, och är mkt nöjd med den änsålänge. Ligger jättebra på min hästs rygg, kan användas på flera hästar, jättebekväm att rida i osv, och den har verkliogen gjort under för min killes rygg. Så jag rekommenderar den gärna! Hoppar gör jag inte i den, med undantag för ngn liten stock i skogen ngn enstaka gång, eftersom de bomlösa ju egentligen inte är anpassade för detta. Det är inga problem alls att rida långa turer osv, den är hur bekväm som helst.

Dock kan jag tycka att det finns nackdelar också, man får ingen hjälp till rätt sits av sadeln.För mig har det varit så att underskänkeln lätt hamnar bakåt, + att hästen blir betydligt bredare att rida, kan vara jobbigare att liksom "komma åt" när det handlar om att arbeta hästen.

Jag har inte haft ngt som helst problem med balans och så som endel tycker kommer med bomlösa sadlar, men det kanske är individuellt.

Lycka till!

Dock kan jag tycka att det finns nackdelar också, man får ingen hjälp till rätt sits av sadeln.För mig har det varit så att underskänkeln lätt hamnar bakåt, + att hästen blir betydligt bredare att rida, kan vara jobbigare att liksom "komma åt" när det handlar om att arbeta hästen.

Det var lika med Diddi special förutom jag har en förmåga (då jag kan vara stel i höfterna) att hamna i stolsits. Fast fördelarna var fler än nackdelarna

Det andra har du ju fått svar på redan, men hästen på bilden är en kallblodstravare av den grövre typen. Men som sagt framvalvet går att byta ut så det passar alla modeller av hästar. Denna sadel kan jag också använda på mitt halvblod genom att flytta lite på "bossorna".

Det finns 2 uppsättningar ryggmuskler.Dom långa som går hela vägen fram till kotpelaren och kortare som går från svansroten till ländryggen. När den kortare än vältränad ser det ut som en bula på ryggen.

okej men hur kommer det sig att den kortare kan vara vältränad utan att den långa är det? är det den långa som är svårare att träna upp=de måste gå i rätt form med hela kroppen?

Varför är den "korta" muskeln önskvärd? Jag förstår ju att hästen ska vara musklad jämnt överallt, men.. du förstår nog vad jag menar.

Samtidigt har han haft en 70kg tung ryttare på sig oxå med en sladdrig barefoot som inte fördelar trycket.
Det är i alla fall så jag tänker.:idea:

Mig går det inte att övertyga om att dessa muskler skulle vara bra! Varför vill man ha en ojämt musklad rygg?:confused:

Jag skulle vilja veta vilka muskler det är du pratar om - är det M. longissimus, multifiderna, gluteusmuskulaturen? Eller vilka?
Jag förstår inte hur du menar med att den korta muskeln ska vara önskvärd?

Eller så beror de mer i de flesta fall på att sadeln trycker bak och skjuter muskulaturen bakåt = muskelbullar på länden ofta hårda och stumma. Min häst har alltid haft såna tills jag köpte min ST Comfort och nu är de borta och han har muskler över HELA ryggen istället.

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 238
Senast: iNHALE
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som... 2
Svar
39
· Visningar
11 253
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej alla! Ska försöka förklara så tydligt jag kan! x) Jag har en 15 årig häst som för ett par veckor sedan fick konstaterat att han...
Svar
0
· Visningar
824
Senast: Hästanna
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 283
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka