Ännu en BOMLÖS tråd!

Ireland

Trådstartare
Jag har sökt lite på bomlös men inte blivit mycket klokare. Det är såhär att jag ska köpa en bomlös till min unghäst. Hon har kissing spines men går att rida. Har testat en annan bomlös och jämfört med hur hon kändes med den och en bomsadel. Himmla stor skillnad! Men jag vet inte vad jag ska ha för någon. Jag vill ha en sadel som är bra att rida ut i, men även att träna i (jag ska börja rida akademiskt). Finns det någon som man kan hoppa i? Hästen är ganska kort i ryggen. Funderar på freeform (shortback?) eller Torsion (kanske standard eller extra light) eller en barefoot. Någon som vill hjälpa mig?

Sv: Ännu en BOMLÖS tråd!

Man bör ju inte hoppa i nån av dem. Dock har jag hoppat småhinder i en freeform.
Nu har jag en barefoot av varje modell och rider ute mycket och en del barockinspirerat. Jag är nöjd med dem men alla trivs med olika. Det lättaste är ju att prova sig fram...

Ok. Är en Barefoot Cheyenne ungefär samma som Knights Barefoot? Dom ser ju nästan likadana ut och är i samma pris..

Jag tycker att Barefooten är alldeles för mjuk och ger inte lika bra tryckfördelning som ex Torsion eller ST.
Min pålle (isis med kort rygg) byggde motmuskler bakom sadeln inom ett år efter jag började rida i Barefoot.

Knights vet jag ingenting om.

Varför inte skaffa en ST Espaniola på en gång om du vill rida akademiskt? :idea:
Man måste ju självklart inte ha en sån sadel men när du ändå ska köpa ny menar jag...;)

Småhinder ska man kunna hoppa även i bomlösa.

har du någon bild på din isis med barefoten på? skulle va kul att se eftersom jag funderar på att köpa en sån te min kortryggade islandshäst....vad menar du med motmuskler?

Hmmm jag vet inte.. Vill ändå ha en sadel som är så pass lik en engelsk sadel som möjligt. Man vet ju aldrig om jag kommer tycka om akademiskt! ;)
Funderar ju med på Torsion. Kanske extra Light? Den eller standard då.. Någon som har sådan?
Undrar också på detta med motmuskler!

Om hon har KS hade jag hellre valt en FF då den är såpass stabil. Men FF ska man inte hoppa i...

PS. har ägt en FF, och har nu en Torsion. Bytte endast FF mot Torsion då FF var sned, och det var lång lev tid. Har även provat en Barefoot, men tyckte den var för bred.

Jag tror att det kommer bli en knights barefoot eller en freeform. Freeformen tilltalar mig mest. Men den har jag inte provridit i.

Har hittat en begagnad Knight barefoot. Någon som gillar den?

Knights bareback heter den väl. Barefoot är ett eget märke. Men de liknar ju varann. Tryckfördelningen man får beror ju på vilken sorts padd man har under inte bara på sadeln.
Skillnaden mellan knight o barefoot är väl inte nämnvärt stor.

Jag tycker att Knight`s är rätt ostabil, och svår att få en bra sits i. Helt ok att rida ut i skogen med dock om man inte ska träna så seriöst. Däremot har jag en ST Espaniola :love:

sadel4.jpg

som jag trivs jättebra i, den är stabil och ger en bra lodrät sits.

Här ser man att det är gott om utrymme mellan manke och framvalv. Sadeln ser ut att ligga i bakvikt här, men det är bara hästen som står ojämnt..
sadel5.jpg

Ryggen efter ridning, jag tycker det ser ut att vara ett jämnt tryck :) , ingen uppruggad päls.

sadel6.jpg

Så jag rekomenderar en ST, Espaniolan är i.o.f.s. den enda jag provat av dem.

är det en bomlös du har?
vart kan man köpa den och vad kostade den?
vad behöver man ha för padd och så?
vad är det för ras du rider den med?

Sadeln Luna har finns på Kaupre och är en bomlös från Star-trekk och kostar 10.950 kr. Verkar vara en del islandsryttarna som använder den då den även passar kortare ryggar.

Det är en Startrekk Espaniola som kan ses på www.kaupre.se. De kostar runt 10 000. Man behöver ingen pad, den har bossor undertill. Man köper ett framvalv i rätt storlek som sen kan bytas ut.

Tyvärr så har jag inga bilder på honom med Barefooten - han fastnade liksom inte på bild :angel:
Med motmuskler menar jag att han blev muskulärt "bullig" precis bakom sadeln - byggde på sig muskler extra där liksom. (eller oxå var det väl det att han inte byggde muskler under sadeln men bakom den...)

Bork har ca 46cm att lägga sadel på och Barefooten var för lång(den korta varianten). Och padden var ännu längre - så är din pålle kortryggad rekommenderar jag inte den.

Den kortaste bomlösa ska vara ST Espaniola med 45cm, när jag pratad med Kaupre sist så mätte hon panelerna till 43cm när jag var kvar i telefonen, så tydligen är sadeln (anläggningsytan) ännu kortare än de skriver på hemsidan.

Har du läst Klas Hemplflings bok? Dansa med hästar. Där står det beskrivet om denna muskel. Den är önskvärd av en häst i form. Och fler än Klas anser väl detta...

Hm. Jag är skeptisk. Extra stora muskler precis bakom bakvalvet= önskvärt? I mina ögon tyder dessa "motmuskler" på att hästens muskler spjärnar mot ett tryck från sadeln.

Optimalt vore väl en jämnt musklad rygg?

Fast å tredje sidan, en såpass mjuk sadel som barefoot borde verkligen inte kunna ge ett skadligt tryck mot länden och ge upphov till "extra" muskler av den anledningen.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 313
Senast: iNHALE
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som... 2
Svar
39
· Visningar
11 364
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej alla! Ska försöka förklara så tydligt jag kan! x) Jag har en 15 årig häst som för ett par veckor sedan fick konstaterat att han...
Svar
0
· Visningar
831
Senast: Hästanna
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 353
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka