ännu en om grönt kort...

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare Honey_Pai
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 3 179
Sv: ännu en om grönt kort...

Oj va tidit kursen börjar.

Den kursen jag ska gå har jag bara anmält mej till för 2 månader sen men den har inte börjar än.

Jag tog Gront kort i hostas. (2006) Och vi gick bara pa 3lekrioner (1tim/lektion) sen skrev vi provet. Vi red aldrig nagot. och inte lastade vi heller. Maste bara saga att jag klarade provt :P

Jag tycker också att hon bara ska läsa TR och sen göra provet. vet flera som har gjort så. den där kursen verkar ju vara hopplös, när provet väl är dax så kommer hon ju i a.f. inte komma ihåg någonting av första "lektionen".

Fast poängen är väl att man ska komma ihåg allting och inte bara stresslära in allting så att man klarar provet?

Men självklart ska det ju inte ta flera månader att ta kortet. Jag tog mitt för några år sen och då hade vi teori, muntlig redovisning om lastning (vi lastade även på riktigt nån dag före) sen lite praktiska saker som linda benen, sätta på transportskydd, benskydd osv

Tycker inte att man kan repetera sånt nog mycket, ser fortfarande vuxna och ungdomar och som är allvetare som lindar, sätter transportskydd eller sadlar helt åt skogen.

*kl*

Ridinstruktör, ridlärare, A,B och C tränare, överdomare eller domare och sen godkända provledare får ge ut grönakort.

man ska inte komma ihåg allting i TR, mening är att man ska lära sig att använda TR så att man kan ta reda på de regler som gäller en själv.

Var har jag påstått någonting om att man ska kunna TR? Jag har grönt kort så nog vet jag vad det går ut på. :smirk:

Jag tog mitt 2001 och då skrev jag oxå bara prov, visade att jag kunde visa upp en häst samt lasta. ( Ridprov behövdes inte då alla tränade på klubben.

Fast poängen är väl att man ska komma ihåg allting och inte bara stresslära in allting så att man klarar provet?
skrev du. jag tolkade det som att det var innehåll i TR du syftade på.
Eller gick ni igenom en massa annat åxå, typ lastning och sånt?

Vi lärde oss bara att använda TR på våran (obefintliga) kurs.

Om du läser mitt tidigare inlägg så har jag skrivit vad vi gjorde! :)

+ att vi hade ett ridprov där vi red upp ett dressyrprogram. Jag syftade mer på att dem saker som jag anser ska finnas i bakhuvudet på alla som ska iväg och tävla inte alltid finns där för orutinerade! Tycker att det mesta, speciellt det grundläggande ska sitta där och inte behöva slås upp och kollas hela tiden. Det tror jag man vinner mycket på, att pränta in det ordentligt från början. :)

Det är ju en sån bra chans att tidigt lära upp dem yngre som ska tävla hur det ska gå till och att man därför inte ska stressa igenom kursen. Det är nog inte många mindre på klubben som vet hur andra tävlingar förutom klubbisar går till och det är ju lite synd. Som tex lastning, startanmälan, veterinärbesiktning, hur det går till på en framridning osv osv

*KL*

en liten fråga angående grönt kort...
jag tog mitt för ååår och dar sedan, på den ridklubb jag då red på.
nu har jag ingen aning om vart det finns, men vet att jag har tagit det.
måste jag göra om det eller har Ridsportförbundet koll på mig? ;)

Jag tog mitt kort typ 1998... och nu hittade jag det inte. Du ringer till Ridsportförbundet i det län där du tog kortet. Du får ett nytt på posten för ca 100 kr.

Saint: Ah, då ska jag göra det! Tack tack!

Henchen: Skickade ett mail till dem, men har inte fått svar. Tål att undersökas ytterligare. ;)

japp, klubben tar oftast mindre än distriktet.

Jag ska gå på ett gröntkortläger i sommar :) Bra eftersom man går igenom allt under lägret och sen i slutet gör man provet :D

Kurs? Jag hade inget grönt kort, men på min första tävling råkade det finnas en överdomare på plats som hade rätt att ge ut kort. Gjorde provet på plats, det enda jag behövde använda var TR, hade endast ett fel och inte tränat ett dugg0...
I och med att jag var på tävling förutsåg man antagligen att jag naturligtvis kunde leda och lasta min häst. de kollade på mig på framhoppningen thow.

Senast ändrad av en moderator:

hon har pratat med sin tränare och h*n sak fixa fram ett prov till henne nästa träning.

tack så mycket för alla svar!

Vad länge det höll på :/ jag höll på i 2 veckor, varje tisdag och torsdag och ändå hann vi egentligen inte lära oss att lasta (fanns ingen transport eller häst vi kunde träna med)

Kolla runt på ridskolorna runt omkring, dom kanske har någon kurs?

du ska väl ändå inte LÄRA dig att lasta. du ska ha koll på säkerheten kring det, kring vad som kan hända osv. viktigaste är ju trots allt uppförandet på en tävling, och att kunna ta hand om hästen.

*kl*

När jag skrev för mitt gröna kort så gick inte jag på nån kurs innan iaf. Jag har heller inte ridit upp för något grönt kort.
Kan man bara slå i TR och vet var man kan hitta så är det ju inga problem. Var faktiskt mer nervös inför FT kortet...

Liknande trådar

Tävling Jag har en sexårig new forest som jag tävlar dressyr med mot stora hästar (jag är 26). Hästen ifråga ligger precis på gränsen mellan c-...
Svar
8
· Visningar
3 611
Senast: Miljon
·
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 311
Senast: TeamLundVer
·
Tävling Det här kanske står i den nålade tråden längst upp, men jag kan inte öppna länken om grönt kort i den. Jag är helt novis på det här att...
Svar
2
· Visningar
2 654
Senast: mamman
·
Tävling Hej! Jag har tills jag fyllde 14 tävlat på min mammas gröna kort, då jag tyckte det verkade så tråkigt att ta ett själv hehe :angel...
Svar
6
· Visningar
2 212
Senast: BlackiNova
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka