ännu en rasfråga

mandaaa_

Trådstartare
Jag sitter här och funderar lite på ras till mig.
Jag har alltid gillat engelska staffen och även mailat många kennlar som tycker det verkar vara en ras för mig.
Men jag har även fallit för am.bull (dock ej Johnson modellen) och står nu i valet och kvalet.

Vad anser ni är negativt resp. positivt med dessa raser ?

Storlek på hund spelar mig ingen roll faktiskt. Ibland kan jag dock tycka det är behagligare med en liten då dom inte tar för stor plats.
Sen kommer jag bo i lgh också.

Det jag vill ha är en glad, aktiv hund som gärna följer med till stallet och på en och annan ridtur.
Jag kommer inte satsa på att tävla och ha mig men kommer vilja träna mkt lydnad.

Samtidigt vill jag ha en hund som mer än gärna ligger och myser i soffan/sängen på kvällen, alltså ingen överaktiv ras.

Att man aldrig kan bestämma sig !?

Sv: ännu en rasfråga

ambullen är väl inte godkänd av FCI? i så fall borde valet vara enkelt, med en staff står alla dörrar öppna.

Jaha, det har jag ingen aning om.
Hur kan man kolla upp det ?
tack för svaret :)

Am. Bulldogg registreras bara i den lilla "Svenska Hundklubben", deras rasklubb är däremot inte aktiv längre. Ska du köpa staff eller am.bulldogg så glöm inte att kolla HD+AD-statusen på föräldrarna.
När det gäller staff hittade jag följande statistik från SKK.
Höftröntgade hundar Jan-05 till Aug-07:
Grad A 37 st
Grad B 58 st
Grad C 68 st
Grad D 24 st
grad E 5 st
När det gäller armbågarna under samma period
Utan anmärkning 128
Lindrig artros 20
Måttlig artros 14
Kraftig artros 4

oj många som hade lindrig dysplasi (heter väl så?)
Tack för statistiken !
Visste faktiskt inte att det ändå var så många som hade Grad C

Det är ruskigt svårt att hitta en uppfödare som över huvudtaget röntgat båda avelsdjuren och det avlas rätt kraftig på C höfter eftersom
" man har ju inte problemet inom rasen " ( BULLSHIT)

Jag anser att man som valpköpare endast ska köpa en Staff från åtminstone en uppfödare som valt att röntga avelsdjuren och således har känd status.

Min uppfödare har två hanar till salu ur nuvarande kullen ;) ;)

Senast ändrad:

Jag tänker inte köpa valp efter föräldrar som inte är hd/ad röntgade.
Och ja, jag tänker ta valp från en mer "känd uppfödare" om man nu kan säga så.

Åh, synd att det var nu och inte om ett år, jag är så dum som går in och kollar valpsidor när jag ändå inte kan skaffa en nu.
Tänkte försöka ta en till nästa sommar när jag går på semester och dessutom så bor jag hemma just nu och har en mamma som absolut inte gillar djur :angel:

Det finns en massa matnyttigt på staffens hemsidan, sedan finns det en del andra bra sidor också som du kan läsa :)

Ja, jag har hemsidan på favoriter och brukar vara inne där ganska ofta.
sen är det jätte kul att leta upp alla kennelhemsidor på internet och läsa om, på så sätt får man ju ett hum om vilka som är lite större, nya, bor nära osv :D

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 831
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 946
Senast: Cissi_ma
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 677
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom... 2
Svar
21
· Visningar
3 951
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka