Ännu en sadeltråd

emjowe

Trådstartare
Hej! Jag vet att det finns x antal trådar om sadlar. Men jag vill höra era åsikter om min häst/sadel.
Jag är av naturen väldigt nojig och tror egentligen inte att sadeln ligger dåligt dock har hästen tappat en del i vikt. När jag lägger på sadeln ligger den fint, i balans, kan inte känna några tryckpunkter eller liknande. Får in en 3-4 fingrar runt om manken.
Kan tilläggas att hästen alltid börjar gäspa när sadeln kommer, ngt som jag ser som ett gott tecken 😉 han surar aldrig vid sadling heller.
Vid ridning inga problem heller, jag sitter bra och i balans. Sadeln sjunker ngt, normalt? Får fortfarande in ett par fingrar runt om manken (stillastående och i rörelse).
Sadeln är helomstoppad för ett par månader sedan. Hästen har jag på foder, kommer att köpa honom och då ska jag ha ny sadel (behöver spara ihop till sadeln först) men har inte lust/möjlighet att lägga massa pengar på honom innan han är helt min.
Vad tror ni, sadeln verkar väl ligga ok? Det jag funderar på är att den sjunker vid ridning men som sagt, det kanske är helt normalt? Ligger ju inte an. Han har inga bekymmer med ryggen eller liknande heller, equiterapeut kollade för ett par månader sedan och hade inget att anmärka på 😊
Rider för tillfället med memory foam pad då jag är rädd att den blir ngt för vid utan. Är det bättre med fårskinnspad? Helt utan?
 
Är du osäker så ta ut en renommerad sadelutprovare, På det du skrivit så verkar den ju ligga bra.
Efter ett pass när du lyfter av sadel kan du även kika på hur pälsen ser ut under. Är den tillrufsad rör sig sadeln en del.

Alltid svårt att bedöma genom skriven text :)
 
Självklart är det bästa att ta ut sadelutprovare. :) Kommer att göra det när det är dags för ny sadel till våren men slipper helst det fram tills dess.
Var nog mest frågan kring att den sjunker vid ridning som jag ville ha svar på tror jag :) Även vilken typ av pad/ingen pad.
Pälsen är slät och fin när jag sadlar av.
 
Det är klart att sadeln sjunker lite när den pressas ner av så mycket vikt som en ryttare ändå är. Sålänge det fortfarande finns gott om plats för manken är det ingen fara :) Hur sadeln ligger i övrigt är svårt att säga men av det du skriver att döma så låter det inte katastrofalt iallafall.
 
TS: tänk på att kolla hur sadeln ligger i manken även när du har hästen på tygeln, för manken höjs rätt rejält då, inkl blir bredare.
 
Alltså den sjunker kanske nån cm? Nej vet inte typ av bom.
Jag har känt efter i ridning, i form (så gott det gick) och fick plats med ett par fingrar då med. Dock inte mkt mer än så. Men det ska väl inte behövas?
Anledningen till att jag längre fram ska köpa ny sadel är att detta är en allround och jag vill ha en dressyrsadel med. Ska alltså inte byta ut denna mot annan utan ha en till 😊 kommer då att passa på att kolla denna med sadelutprovare för säkerhets skull.
Han har haft denna sadeln i ca 4-5 år (enligt ägaren) och inte visat tecken på obehag el liknande. Så jag kanske bara nojar alldeles i onödan 😊
 
Efter en helomstoppning är det inte ovanligt att man kan behöva efterkorrigera efter några månader när stoppningen satt sig. Det kanske behövs några tussar ull på rätt ställe för att enkelt lösa ert problem utan varken pad eller sadelbyte. Ta ut en sadelmakare.
 
Fast har vi ens ett problem är ju egentligen frågan? Jag sitter bra, den ligger bra när man sadlar osv men sjunker någon cm vid ridning. Padden har jag fortsatt använda även efter omstoppningen av ren vana typ. 😊
 
Fast har vi ens ett problem är ju egentligen frågan? Jag sitter bra, den ligger bra när man sadlar osv men sjunker någon cm vid ridning. Padden har jag fortsatt använda även efter omstoppningen av ren vana typ. 😊
Om ni har ett problem eller inte kan ju ingen som inte sett ert sadelproblem säga på ett forum? Du frågar och får svar- ta hjälp av nån kunnig som ser er live. Så vet du hur ni ska gå vidare och ifall det behövs ändras något.
 
Jag förstår att det inte går att säga om sadeln är ett problem utan att se den (som jag skrivit tror jag inte det) men det jag funderar över är att den sjunker ngt. Så jag omformulerar;
Sjunker era sadlar ner lite över rygg/manke när ni rider?
Kanske inte skulle skrivit så långt inlägg innan ;) Ovanstående går ju att svara på :D
 
Jag förstår att det inte går att säga om sadeln är ett problem utan att se den (som jag skrivit tror jag inte det) men det jag funderar över är att den sjunker ngt. Så jag omformulerar;
Sjunker era sadlar ner lite över rygg/manke när ni rider?
Kanske inte skulle skrivit så långt inlägg innan ;) Ovanstående går ju att svara på :D
Nej min sadel sjunker inte 2 cm efter att den är slutspänd i gjorden, när jag sätter mig ned. Men jag väger inte så mycket så jag tynger inte ned min sadel.
Sadeln skall bäras upp av en långbent triangel (det visade min sadelutprovare) på varje sida nedanför ryggraden och manken. Där ligger muskler som bär upp sadeln. Där skall sadelns tygnd fördelas. Det är ju tokigt om sadeln hamnar nedanför denna triangel.
 
Alltså den sjunker kanske nån cm? Nej vet inte typ av bom.
Jag har känt efter i ridning, i form (så gott det gick) och fick plats med ett par fingrar då med. Dock inte mkt mer än så. Men det ska väl inte behövas?
Anledningen till att jag längre fram ska köpa ny sadel är att detta är en allround och jag vill ha en dressyrsadel med. Ska alltså inte byta ut denna mot annan utan ha en till 😊 kommer då att passa på att kolla denna med sadelutprovare för säkerhets skull.
Han har haft denna sadeln i ca 4-5 år (enligt ägaren) och inte visat tecken på obehag el liknande. Så jag kanske bara nojar alldeles i onödan 😊

Det du ska kolla är inte vid manken, utan BAKOM manken där man inte får in några fingrar. Det är där sadeln går ner och riskerar att skada ryggen. Rid utan schabrak/vojlock och försök att få hjälp att kolla efter en kvarts ridning, när du fortfarande sitter i sadeln och hästen jobbat på. Kompisen på marken ska då se luft genom hela kanalen.
 
Ska kolla längre bak med, tack!
Kom på att eftersom jag använder memory foam pad är det ju inte konstigt att sadeln sjunker ner när jag rider (när padden pressas ihop). :idea:
Ska rida utan och se då istället.
 
Nej min sadel sjunker inte 2 cm efter att den är slutspänd i gjorden, när jag sätter mig ned. Men jag väger inte så mycket så jag tynger inte ned min sadel.
Sadeln skall bäras upp av en långbent triangel (det visade min sadelutprovare) på varje sida nedanför ryggraden och manken. Där ligger muskler som bär upp sadeln. Där skall sadelns tygnd fördelas. Det är ju tokigt om sadeln hamnar nedanför denna triangel.

Fast jo - alla sadlar sjunker ner några cm vid arbete och beter sig annorlunda vid arbete jmf med hur sadeln ligger i vila - oavsett ryttarens tyngd osv.

Om de inte gjorde det hade typ vem som kunnat hitta en sadel som funkar 👍

Det är för den skull inte samma som att sadeln är för vid - det är det du beskriver ang ”lägestriangeln”.
En för vid sadel passar inte - precis som du säger .

TS: om du är osäker så ta ut någon kunnig som kan hjälpa dig kika på hur sadeln ligger på hästen ?

Bättre svar kan du ju liksom inte få här annat än generella råd och reflektioner .
 
Senast ändrad:
Jag är väl ovanligt tung då för jag tynger ner sadlar. Aldrig reflekterat över att jag gör det förrän jag började kolla. Man tänker ju inte på det förrän man börjar måtta runt manken.

Även eleverna kan ju typ alltid spänna mer när de kommit i sadeln, även barnen som sannolikt väger under 30 kg.
 
Jag är som sagt egentligen inte osäker på om sadeln passar, han har haft den i flera år och är väl tillfreds med den och visar absolut inget obehag eller tecken på att ngt är fel.
Som jag skrivit nojar jag nog lite för mkt bara över att sadeln skulle vara ngt för vid med tanke på att jag märkt att den sjunker ngt och jag har bara aldrig tidigare reflekterat över att sadlarna gör det som flera ändå beskriver att de faktiskt gör. Vilket egentligen är rätt logiskt med tanke på ryttarens vikt. Min sadel ligger ju fortfarande i samma balans som innan :)
 
Jag är som sagt egentligen inte osäker på om sadeln passar, han har haft den i flera år och är väl tillfreds med den och visar absolut inget obehag eller tecken på att ngt är fel.
Som jag skrivit nojar jag nog lite för mkt bara över att sadeln skulle vara ngt för vid med tanke på att jag märkt att den sjunker ngt och jag har bara aldrig tidigare reflekterat över att sadlarna gör det som flera ändå beskriver att de faktiskt gör. Vilket egentligen är rätt logiskt med tanke på ryttarens vikt. Min sadel ligger ju fortfarande i samma balans som innan :)

Haha alltså vad är det du vill fråga om/undrar utifrån din tråd ? 😅
 
Haha alltså vad är det du vill fråga om/undrar utifrån din tråd ? 😅

Fast det har jag ju skrivit massor med gånger nu 😂


Jag förstår att det inte går att säga om sadeln är ett problem utan att se den (som jag skrivit tror jag inte det) men det jag funderar över är att den sjunker ngt. Så jag omformulerar;
Sjunker era sadlar ner lite över rygg/manke när ni rider?
Kanske inte skulle skrivit så långt inlägg innan ;) Ovanstående går ju att svara på :D
 

Liknande trådar

Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 579
Senast: caballus
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 298
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 264
Hästvård Min häst får ibland små bulor på ryggraden efter ridning. Inte alltid. Bara ibland. Precis nedanför manken. Dom ömmar inte och...
Svar
11
· Visningar
1 472
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Kön kattungar
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp