Ännu en som frågar om bett...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lintu
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 848
L

Lintu

Har en häst som trivs på kimblewick-bett. Typ den enda bettet han gillar att ha i sin mun. Pga av att det är rakt, och har tungfrihet.
(han har relativt låg gom, och vill därav helst ha raka bett, plus att han leker med tungan om han inte har tungfrihet).
Men... finns det någon variant av bett som är mildare fast med liknande mundel? Eller någon som har haft en häst med dyl mun och kan rekomendera något?
Dvs oledade bett med tungfrihet som är relativt milda?? Köpte ett mylers bett men där åker tungan ut på tre röda och obehaget syns långa vägar...
(tycker jag har kollat och letat överallt men hittar inget...)

Sv: Ännu en som frågar om bett...

Shires har ett med samma mundel och vanliga rörliga bettringar.
Kan beställas i din vanliga ridsportaffär.

Mitt kostade 149:-

Finns det att beställa på nätet nånstans tro? :) fan (ursäkta språket) vad lycklig jag blir om jag hittar ett milt bett han vill ha i sin mun!!!

jag har ett Nova bett till min häst, det är ett rakt siliconbett, och min häst som verkligen hatar bett gillar det:love:
Det är så mjukt, och snällt i munnen, att han vispar inte ett dugg med tungan då!
Jag har provat att byta tillbaka till vanliga bett, av många olika sorter, men... inget funkar!

* Jenny *

Då får man nog be dom ta hem det speciellt till dej....

Fråga på PonnyPrakt, dom brukar kunna lösa det mesta....

En kompis tog bort kindkedjan, funkade bra på hans häst... Men det har jag aldrig provat själv...

(Klickade fel, inte menat till Tigertofflan utan trådskaparen)

palle skrev:
Shires har ett med samma mundel och vanliga rörliga bettringar.
Kan beställas i din vanliga ridsportaffär.

Mitt kostade 149:-
Menar du *Magic Bit*? Jag kan varmt rekommendera det. Jag har använt det på flera hästar/ponny och har alltid funkat bra. ( en välkänd fälttävlansryttare lånade ett av mig och hennes kommentar var: Jösses, det är magiskt!) :banana: :banana: :banana:

Det är så vi gör, men skulle vilja ha då det som kallas "magic bit" av shires, eller den typen av bett, men det verkar inte finnas nånstans ... att det inte finns flera raka bett med tungfrihet, som inte har kedjor och är skarpa som attans... mysko tycker jag.
Vi har även prövad "happy mouths" raka bett, men även där åker tungan ut... *suckar djupt* och tungfelsbett tycker jag inte aktuellt eftersom allt han vill ha är tungfrihet...

Japp....Magic Brandoon heter bettet....

Och just det bettet tog min vanliga ridsportaffär hem åt mej, annars tycker jag ni kan höra om inte PonnyPrakt kan ta hem dom.

Mitt är i storlek 11.5 cm och använd av både ponnyn och Lippan då dom ponnyn har 10.7 cm och Lippan har 10.9 cm...trots det passar bettet bägge utan att dom tycker illa om det..tvärtom :love:

Liknande trådar

Utrustning Jag har kommit till en återvändsgränd känns det som, och har slut på idéer. Vänder mig därför hit och hoppas att ni kan hjälpa mig. Jag... 2
Svar
23
· Visningar
1 646
Senast: Beeboppe
·
Utrustning Efter att ha haft problem med hästens mungipor mer eller mindre sedan jag köpte honom så har jag kommit fram till att han är...
Svar
5
· Visningar
1 944
Senast: Ace
·
Utrustning Jag sitter här och försöker läsa runt lite. Ska skaffa ett nytt bett till hästen, som jag får tävla dressyr med. Har i dagsläget ett...
Svar
17
· Visningar
4 670
Senast: lil-sis
·
Utrustning Är på ständig jakt efter det perfekta bettet. Har provat de flesta: Rakt m fasta ringar, Nova, Rakt kimblewick m tungfrihet, tredelat... 2
Svar
33
· Visningar
5 943

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka