Bett - rakt vs rakt med tungfrihet

TheRedLightning

Trådstartare
Jag sitter här och försöker läsa runt lite. Ska skaffa ett nytt bett till hästen, som jag får tävla dressyr med.
Har i dagsläget ett novabett. Tanken är att köpa ett rakt bett, då hästen i fråga alltid försöker lägga tungan över bettet och verkar trivas bäst på rakt bett.

Jag red en period med ett tredelat bett, men sen jag bytte till novabettet har det blivit en markant skillnad mot det bättre, hästen försöker inte längre lägga tungan över hela tiden, dock får jag inte tävla dressyr med det bettet än.

Jag och hästtandläkare har konstaterat att hästen lägger tungan över pga en gammal vargtand, som drogs ut när hästen var 13 år. Hästen försökte skydda vargtanden från att göra ont och la då tungan över bettet, samt ställde huvudet åt det hållet vargtanden satt, för att ytterligare skydda den.
Nu är vargtanden borta, men beteendet sitter kvar, har successivt blivit lite bättre.

Det jag funderar på när jag ska skaffa nytt bett är om det är bättre med ett rakt med eller utan tungfriheten. Läste någonstans att det är mildare utan tungfrihet?
Är tungfrihet bra för hästar som försöker lägga tungan över bettet? Tänker om det kan vara bra att de får röra på tungan?
Någon som sitter på några erfarenheter?
 
Det beror ju på hur hög gom din häst har. Det finns ju generellt ingen plats för tungfrihetsbågen i munhålan, den plasten är upptagen av tungan, som skjuts undan av bettet. Så hur nån kan påstå att det är mildare förstår jag inte.
 
Det beror ju på hur hög gom din häst har. Det finns ju generellt ingen plats för tungfrihetsbågen i munhålan, den plasten är upptagen av tungan, som skjuts undan av bettet. Så hur nån kan påstå att det är mildare förstår jag inte.
Nu tror jag du missförstod. Det jag läste var att ett rakt bett var mildare än tungfrihets bettet, skrev ovan att jag läste någonstans att det är mildare utan tungfrihet, ställt som en fråga då jag själv inte kan avgöra om det är sant eller inte då jag saknar kunskapen.
 
Det beror helt på var hästen föredrar att ha tryck. Min förra häst gillade inte tryck mot lanerna, men var helt ok med tryck mot tungan, han gillade helt rakt bett för då kunde han helt enkelt lyfta upp bettet med tungan och slippa trycket mot lanerna. En häst som ogillar tryck mot tungan gillar ju ett bett med port (tungfrihet) bättre, eftersom det blir mindre tryck mot tungan, men desto mer mot lanerna då. Vissa hästar avskyr verkligen tryck på tungan och då är ju ett bett med tungfrihet bra. Det är svårare för hästen att lägga tungan över bettet om det är port. Det finns risk att porten slår i gommen, det beror på hur hästen ser ut i munnen.
 
Det beror helt på var hästen föredrar att ha tryck. Min förra häst gillade inte tryck mot lanerna, men var helt ok med tryck mot tungan, han gillade helt rakt bett för då kunde han helt enkelt lyfta upp bettet med tungan och slippa trycket mot lanerna. En häst som ogillar tryck mot tungan gillar ju ett bett med port (tungfrihet) bättre, eftersom det blir mindre tryck mot tungan, men desto mer mot lanerna då. Vissa hästar avskyr verkligen tryck på tungan och då är ju ett bett med tungfrihet bra. Det är svårare för hästen att lägga tungan över bettet om det är port. Det finns risk att porten slår i gommen, det beror på hur hästen ser ut i munnen.
Låter vettigt. Frågan är hur man tar reda på vad hästen gillar och inte gillar. Jag vet åtminstone att min häst inte gillar tvådelat, då åkte tungan över fort.
Jag vet att tandläkaren sa att hästen har liten mun, hon är 174 i manken och har 10,5 i bettstorlek, kanske säger lite om munnen.
 
Det säger ju att hon har smal mun, men det säger inget om hur hög gom hon har. Kolla om någon du känner har ett bett med tungfrihet som du kan få låna och prova. Eller vänd dig till någon butik som har en bett-bank, där man kan få hyra olika bett för att testa.
 
Det säger ju att hon har smal mun, men det säger inget om hur hög gom hon har. Kolla om någon du känner har ett bett med tungfrihet som du kan få låna och prova. Eller vänd dig till någon butik som har en bett-bank, där man kan få hyra olika bett för att testa.
Ska kolla med ridskolan, de brukar ha massa bett liggandes, har jag tur kanske jag kan låna ett och om det fungerar bra kanske köpa loss det?
Brukar vara smart att prova först och se, har faktiskt inte hört talas om "bett-bank" innan, det lät väldigt intressant.
 
Jag är inte svag för tungfrihet. Jag tycker porten alltid går upp i gommen. Värre om hästen har flat gom, och mindre om hästen har hög gom. Men att den alltid irriterar. Sedan är frågan om vad hästen föredrar, så klart.

Men generellt undviker jag tungfrihet, inte för tungan men för gomtaket.
 
Jag vet åtminstone att min häst inte gillar tvådelat, då åkte tungan över fort.
Då kan du ju fundera lite på varför hon inte gillade det tvådelade och sedan testa något annat utefter det.

Jag red min på tredelat, när jag köpte honom fladdrade hans tunga och tidvis lade han den över bettet. Såhär i efterhand gissar jag på att det berodde till del på hans egen psykiska stress och till del på min ridning samt ev. dålig Sadel som gjorde att han inte kunde jobba korrekt.

Det blev i alla fall bättre utan bettbyte men aldrig helt bra, han fortsatte ta dåligt stöd och reagerade även starkt ibland med huvudkast. Jag kom fram till hypotesen att de kraftiga reaktionerna kom när det delade bettets leder hamnade över tungans kanter /lanerna. Jag testade ett vanligt rakt (tungfrihet har jag aldrig trott på, det ser inte ut att ligga skönt i en hästmun) det gav bra ridkänsla men han ville inte riktigt stänga läpparna, det blev liksom för rakt.

Jag köpte ett Bombers barrel på vilket han är både lydig och till freds. Fungerar lite som ett rakt men är ändå rörligt och har inga knöliga leder :)
 
Då kan du ju fundera lite på varför hon inte gillade det tvådelade och sedan testa något annat utefter det.

Jag red min på tredelat, när jag köpte honom fladdrade hans tunga och tidvis lade han den över bettet. Såhär i efterhand gissar jag på att det berodde till del på hans egen psykiska stress och till del på min ridning samt ev. dålig Sadel som gjorde att han inte kunde jobba korrekt.

Det blev i alla fall bättre utan bettbyte men aldrig helt bra, han fortsatte ta dåligt stöd och reagerade även starkt ibland med huvudkast. Jag kom fram till hypotesen att de kraftiga reaktionerna kom när det delade bettets leder hamnade över tungans kanter /lanerna. Jag testade ett vanligt rakt (tungfrihet har jag aldrig trott på, det ser inte ut att ligga skönt i en hästmun) det gav bra ridkänsla men han ville inte riktigt stänga läpparna, det blev liksom för rakt.

Jag köpte ett Bombers barrel på vilket han är både lydig och till freds. Fungerar lite som ett rakt men är ändå rörligt och har inga knöliga leder :)
När det inte funkade med det tvådelade red jag bettlöst tills jag kunde ta ut tandläkaren, då konstaterades det att det två-delade hade varit alldeles för långt. Med största sannolikhet vek sig bettet och blev som ett A inne i munnen, så blev rekommenderat att testa tre-delat och rakt, samt variera mellan dom.
I nuläget varierar jag mellan novabettet och bettlöst, börjar luta åt att fortsätta på raka bett, då hon fungerar riktigt bra på novabettet.
 
Min häst är inget fan av tryck mot tungan och gillar sitt nathe med port väldigt mycket. Han är dessutom känslig och vill att bettet ska ligga riktigt still så hans favorit nu är ett baucher soft.
 
Den enda följdfrågan jag får nu, hur vet man helt säkert att hästen är nöjd med bettet? Är det olika från häst till häst? Vad är vanligast? :)
 
Den enda följdfrågan jag får nu, hur vet man helt säkert att hästen är nöjd med bettet? Är det olika från häst till häst? Vad är vanligast? :)

På min märks det tydligt, han blir spänd, lägger tungan över, lägger huvudet på sne osv, det även utan kontakt.
Är han nöjd är han just nöjd. Grejar inte, tar ett jämt, mjukt stöd, blir avspänd och lätt att rida. Följer tygeltagen och fokuserar på arbetet.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Den enda följdfrågan jag får nu, hur vet man helt säkert att hästen är nöjd med bettet? Är det olika från häst till häst? Vad är vanligast? :)

Min beter sig som Bisons. Är det ett bett som inte passar damen spänner hon sig, tar inte stöd, blir allmänt stökig i munnen. Är det ett acceptabelt bett får jag kontakt med henne, hon tar stöd och är mer stilla med huvudet. Hennes favorit är ett tredelat eggbett.
 
Min beter sig som Bisons. Är det ett bett som inte passar damen spänner hon sig, tar inte stöd, blir allmänt stökig i munnen. Är det ett acceptabelt bett får jag kontakt med henne, hon tar stöd och är mer stilla med huvudet. Hennes favorit är ett tredelat eggbett.
Intressant, får ta och prova detta och så.

Förresten, var inne i en butik idag tittade samt kände på lite bett då jag läst lite. Baby/vanligt Pelham vs jaktkandar, vilket som är mildast av dom två om man t ex har rakt bett igenom. Kunde inte riktigt avgöra själv i butiken. Vet jag läste någon som påstod att jaktkandar var mildare, sen var den nån annan som sa att pelham var mildare.
 
Baby/vanligt Pelham vs jaktkandar, vilket som är mildast av dom två om man t ex har rakt bett igenom.

Inget av dem är väl ett särskilt milt bett. Om pelhamet används som var tänkt från början, med två tyglar, så är ju den ena tygeln snarlik vanligt tränsbett dvs milt. Används det med delta får du hävstång. Även jaktkandaret går ju att välja, hävstång eller ej men där har du inte alternativet två tyglar. För att veta vad som är mildast får du jämföra stångens längd nedanför mundelen.
 
Inget av dem är väl ett särskilt milt bett. Om pelhamet används som var tänkt från början, med två tyglar, så är ju den ena tygeln snarlik vanligt tränsbett dvs milt. Används det med delta får du hävstång. Även jaktkandaret går ju att välja, hävstång eller ej men där har du inte alternativet två tyglar. För att veta vad som är mildast får du jämföra stångens längd nedanför mundelen.
Jag vet att ingen av dom bettet är "milda" ur den bemärkelsen, men ville mest bara veta om någon visste vilket av just dom två bettet som är mildare än det andra.
Funderar även på hur jaktkandaret blir om man sätter tygeln i ringen och inte i hålen, se bild:
3702895.jpg


Hörde något om att då åker tygeln upp å ner på nått sätt, är inte helt med på hur det fungerar.
 
Den enda följdfrågan jag får nu, hur vet man helt säkert att hästen är nöjd med bettet? Är det olika från häst till häst? Vad är vanligast? :)

Jag tycker man tydligt känner skillnad. Min går mest på rakt "mullen mouth" men varierar med ett med port och ibland tredelade med lock-up.

Min gillar tunga bett bäst.

Men ska du tävla dressyr är det lite kinkigt med vad man får stoppa i munnen, så konsultera TR. Kimblewick/jaktkandar är t ex inte tillåter.
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 072
Senast: Fazeem
·
Utrustning Behöver hjälp och nya idéer angående min ponny som är orolig i munnen och gärna lägger tungan över bettet. Han är en irländsk import och...
Svar
8
· Visningar
988
Senast: Efwa
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 951
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 864
Senast: Aconite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp