Ännu en till sadeltråd...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare majabergman
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 075
M

majabergman

Är på jakt efter en ny dressyrsadel och tänkte lägga ut en bild och se vilken sadel ni skulle lägga på den här ryggen, vilka sadlar som är värda att testa? :)

18175772.jpg

Bilden gör så att han ser mer svängd ut än vad han är. Kommer upp något mer under arbete också.

Sv: Ännu en till sadeltråd...

Har du ingen bild som är lite längre ifrån? Och kanske mer uppifrån så man ser ungefär hur bred hästen är.

Näe men kan ta imorgon. Kan säga att han har normal bomvidd och han kan ha 145, små 155 täcken så han är väl normalt lång.

Ja han är ju en ganska klen häst så det borde väl finnas. Men hur är det med vidderna på prestigen?

De är ju inte vidare än 97 grader och det tycker jag är smalt (har en 126 gradare...). Det är bara att prova.

Lättast är väl att försöka prova flera olika sadlar så märks det ganska fort ungefär vad som passar. Vad har den haft för sadel innan? Vad ska det vara för prisklass? Inte bara att "välja" ett märke man tror passar för det är nästan omöjligt att säga även om man såklart kan utgå från rak/svängd bom osv.
Men låna från kompisar om du inte har någon säljare i närheten!

Här är det fler bilder. Inte för att ni kanske blir klokare av dom, men har en till fårn sidan och en från uppifrån.

Uppifrån-bilden blev lite sne och vind, inte lätt när hästen inte är sammarbetsvillig :p Men ni ser väl ungefär hur bred han är.
18204372.jpg

Nya sidbilden blev inte bättre den, får skylla på att det är trångt i stallet.
18204370.jpg

Och en till från sidan
18204371.jpg

Misan: Han har en PR Oxford CC som hoppsadel, förra dressyrsadeln var en hubertus som inte låg bra, den var för vid framme vid manken, så hade han förliten manke för den också. Plus att jag inte kan rida i den för den har en för bred midja.
Det är ju det att alla mina kompisar har nordisar eller islänningar :p har en som har ett varmblod men dom har helt olika ryggar. Sen finns det en som har två halvblod där ena har en Devoucoux (stavning?) och den andra en Kieffer.

Kan han ha Oxford så prova Crown! Jag har oxford hoppsadlar på mina hästar och de har varsin Crown dressyrsadel! :)

Okej! Hur är dessa att sitta i? Hur bred är midjan på dom och hur mycket stöd får man av dom?

Jag tycker de är underbara, men alla människor är ju olika så det är ju svårt att säga vad DU trivs med. Jag tycker inte de är så breda och jag tycker det är perfekt med stöd.
Jag skulle prova om jag var du så du får en egen uppfattning.

Bild på min ena sadel, Crown Jessica:
Photo-0005.jpg

Okej, vad har du för bom på din oxford och vilken bom på din crown? Tänkte förhållandevis vilken skillnad det var på dom, har normal på Oxforden på min pålle.

Jag vet faktiskt inte vad min Oxford har för bomvidd men skulle tro att det är en vid.

Min Crown är 31" och det räknas som normal mot vid på Crown men de räknas som lite vidare än en del andra märken så den är säkert som en vid.

Okej, så min skulle haft en 30" eller 31", vill gärna ha plats för en fårskinnspad under också...

jo nu var jag här igen. Vad skulle ni kalla den här ryggen? Är han takformad eller platt, jag tycker han verkar vara mittemellen?

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
420
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
619
Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken... 2
Svar
23
· Visningar
1 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Smitare - hur gör ni?
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

Tillbaka