Ännu en transport-tråd.

Remix

Trådstartare
Jag behöver en transport. Kommer åka max 1 gång i veckan för träning/tävling.. knappt det.

Hästen är en c ponny, har åkt enaxlat och äldre vv tidigare utan problem. Lättlastad och står snällt i transporten.
Vill Helst inte lägga mer än 20-25 000 på en transport så vad kan passa oss?
Så låg totalvikt som möjligt.

Sv: Ännu en transport-tråd.

hittade 2 intressanta, Brenderup -88 och vv -00 båda dubbelaxlade.
Vilken av dom 2 är att rekomendera?

hittade 2 intressanta, Brenderup -88 och vv -00 båda dubbelaxlade.
Vilken av dom 2 är att rekomendera?

Ingen av dem....
Mkt dålig erfarenhet av VV (se tidigare trådar) och Brenderup-88 är gammalt!
Titta hellre efter Dala,Trane,Reko mfl.Tycker man får bättre valuta för pengarna med dessa lågbudgetsläp!

hittar bara enaxlade då och det känns väl inte heller så säkert..

Jag hyrde ett vv,tror det var en -02,eller -03,jag tycker faktist att transporten var helt ok faktist. Hästarna gick då snällt på gång efter gång,och vi var ut på en längre tur (ca 20 mil) och det enda då var att det var lite "kvalmigt" i transporten,men inte så pass att hästen var svettig,stannade två gånger tror jag för att vädra ur medans jag rökte,men då var det rätt så varm ute också,men om du bara ska åka kortare streckor så duger den säkert alldeles utmärkt. Sen tycker jag även att den lät mycket,rasslade,men hästarna vänjer sig väll med det också,och spec om din redan är van att åka vv. Jag var helnöjd med min vv vagn,fram tills det att jag köpte en boj,då insåg jag att vv hade sina små brister,men som sagt,en endå ok transport. Speciellt om du bara åker kortare streckor. Om du ska ut på längre resor så tycker jag vällkanske däremot att du ska satsa på något annat.

Jag tycker absolut att du ska kolla på brendrupen mer... Kompisen har en 87:a brendrup som e as fin å super bra. De beror på hur mkt använd den e å hur väl skkött... VV tycker jag personligen inte alls om.. jag själv hade innan en böckman 89:a å den va super på alla sätt.. tyvärr va den för tung..

men jag menar en brendrup å att man snyggar till den om den nu e sliten så e de väldigt bra släp...

som någon skrev innan dala, trane och reko.. hade jag aldrig velat ha...
dom e offta små, mörka å bulliga.. sen tex reko har ingen som hällst säkerhet på bommarna.. dala å trane vet jag ej nått om bommarna men hade ej velat ha dom ändå.. har bara dålig erfarenhet av dom...

jo han har åkt äldre vv ett par gånger utan problem, han går in lika fint fortfarande. Vi åker somsagt inga längre streckor.

Vi behöver en transport med låg totalvikt. :)

Om hästen är så okomplicerad så skulle jag inte tveka att titta efter ett typ trane/reko/eller dylikt som sagt i tråden redan. Jag har ett trane -91 enkelaxlat som är mycket stabilt och okomplicerat och har aldrig krånglat. De är billiga att köpa och äga och håller säkerligen många år till, och har en bra totalvikt som du ville ha. Runt 1200-1300 kilo.
Har också en ursnäll häst som hellre åker i det än i kompisarnas fina nya breda ljusa boggisläp...

1440 är vad det max får väga, gärna mindre.

Edit: Känns lite osäkert med enaxlat :( är det inte bättre med en vv boogie då? Har inte vart med om nått som hänt med en vv..

Jag har sett skador efter att hästen åkt VV och redan innan tyckte jag lösningarna var dåliga på släpet, så för mig blir det aldrig någon hästtur i ett VV.

Efter att ha ägt ett Brenderup måste jag faktiskt avråda även från det märket, där är många "sjukdomar" på släpet som de genom åren inte fått bukt med och som t ex leder in vatten i konstruktionen med ruttnande väggar och golv som följd. Att släpet sedan är tillverkat för gigantiska hästar (höjd på bommar etc) är också svårt om man har en mindre häst, de riskerar att komma under t ex bakbommen vilket ju är en gigantisk säkerhetsmiss.

Har du nått tips på vad som kan passa eller vad man ska kolla på?:)

Har också kört(lånat) vv endel och tycker de är helt okej. Lösningarna för släpet är väl kanske inte optimala alla gånger, skulle jag få välj mellan ett boggivv och ett traneenexlat så skulle det nog trots allt bli det senaste då de känns mer rejäla och välgjorda. Vv kan tyckas vara lite skramligt. Vilket iofs min häst aldrig brytt sej det minsta om isf...
Jag har aldrig kört boggi förän på senare år när jag lånat några gångar, hästen trivs ypperligt med enaxlat men visst är det säkrare med boggi. Men i mitt fall är det inte en avgörande faktor vid köp.

Om jag var du skulle jag kolla runt lite där de säljer släp och har många olika så man får se hur de ser ut och vad man själv gillar.

Boj, Boj och åter Boj!!!
Föredrar classic/stabilo-modellerna då dom är av aluminium. Finns äldre i bra skick för mycket rimliga priser :)

Har själv ett boj-släp som är från 76 som är hur fint som hällst fortfarande!!
Dubbelaxlat och ligger kalasfint efter bilen.

Du kan hitta en del släp på 1400 och under. Vad får bilen dra? Om man bara har B-kort tycker jag att man skall lägga släpets totalvikt så nära eller helst på max vad bilen får dra på B-kort. Detta för att få större lastkapacitet. Tänk på att det du minskar i totalvikt tar du av lastkapaciteten eftersom släpets egenvikt är fast. Vad gäller låga tjänstevikter är väl Boj bra har jag för mig?

Senast ändrad:

Har precis total renoverat ett Brenderup från 88 med sadelkammare.
Enkelaxlat trodde det skulle vara skramligt och hoppigt bakom bilen.

Men det går till och med bättre än Boj Boggien har har.
Märker knappt att den är påkopplad.

Stort och rymligt och underbart med sadelkammare.

Angående vatten i väggarna så har vi siliconat runt alla väggarna.
Skraven mellan stålet o väggskivan.
Och det har jag även behövt göra på min nästan nya boj.
Så det gäller nog fler transporter....

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem... 2
Svar
21
· Visningar
2 942
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 953
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 783
Senast: Hedinn
·
Utrustning Insåg att mitt behov av en transport var lite mer "akut" än jag tidigare trott. Eller akut, men jag hade tänkt köpa en typ nästa år... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 067
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka