Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Pia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 202
  • Visningar Visningar 12 278
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Ja jag blir jättegynnad av den svenska statens gemensamma kassa, nästan så jag känner mig skyldig er en massa pengar nu.

Ska jag räkna in mina sjukhusbehandlingar samt mediciner i det hela så kan jag säga att jag rakt av har kostat staten minst 500 000 :- i bara medicinkostmader under 2011/2012.

Numera har jag dock blivit ekonomisk ;) och kostar bara runt 100 000:- i mediciner varje år ;)

( observera ironin )

Jag har så jag klarar mig precis ekonomiskt men precis som för din del så är det sonen som blir lidande och det skär i hjärtat.

Nu ska jag dock ( trots allt läkaren säger om det hela ) börja studera igen.

Ja jag blir jättegynnad av den svenska statens gemensamma kassa, nästan så jag känner mig skyldig er en massa pengar nu.

Ska jag räkna in mina sjukhusbehandlingar samt mediciner i det hela så kan jag säga att jag rakt av har kostat staten minst 500 000 :- i bara medicinkostmader under 2011/2012.

Numera har jag dock blivit ekonomisk ;) och kostar bara runt 100 000:- i mediciner varje år ;)

( observera ironin )

Bra, då har vi rett ut begreppen. Jag förstår inte varför du ska behöva ljuga och skriva felaktigheter för att få fram ditt budskap.

Hur många arbetsgivare finns det idag som ekonomiskt kan hantera anställda som kan jobba 8timmar ena dagen men sen är sängliggande i två veckor?

Insatsen för att mina djur ska vara friska och glada som de är idag är att fylla på vatten med hjälp av slang, ta in de till hovis var sjätte vecka och när det blir kallt ställa ut en bal hö i hagen med traktorn var tredje dag. Hur många jobb finns det idag som kan vara så "flexibla"?

Jag tror inte det är bra att gå hemma på heltid på lång sikt, jag tror det är oerhört tärande men när arbetsmarknaden ser ut som den gör idag förstår jag att det är svårt att få till det för de som har en ojämn arbetsförmåga.

(Och i övrigt anser jag att sjukpensionärer och långtidssjuka överlag inte ska behöva oroa sig så över ekonomin, det hjälper inte till att bli frisk.)

Jag känner mig varken skyldig eller gynnad av svenska staten.

Så är det med det...

Så är det med det...

Dina känslor är dina. Och fakta är fakta. Det viktiga är att hålla isär begreppen.

Dessutom tycker jag inte att någon ska känna sig skyldig för att de använder våra välfärdssystem efter behov och tar emot ersättningar man är berättigad till. Men det är inte heller någon anledning att därför påstå att man blir ekonomiskt straffad.

Hur många arbetsgivare finns det idag som ekonomiskt kan hantera anställda som kan jobba 8timmar ena dagen men sen är sängliggande i två veckor?

Insatsen för att mina djur ska vara friska och glada som de är idag är att fylla på vatten med hjälp av slang, ta in de till hovis var sjätte vecka och när det blir kallt ställa ut en bal hö i hagen med traktorn var tredje dag. Hur många jobb finns det idag som kan vara så "flexibla"?

Jag tror inte det är bra att gå hemma på heltid på lång sikt, jag tror det är oerhört tärande men när arbetsmarknaden ser ut som den gör idag förstår jag att det är svårt att få till det för de som har en ojämn arbetsförmåga.

(Och i övrigt anser jag att sjukpensionärer och långtidssjuka överlag inte ska behöva oroa sig så över ekonomin, det hjälper inte till att bli frisk.)

Det är där jag tycker att arbetsmarknaden måste utvecklas och kunna ta emot bidrag från fler.

Om dina djur är friska och glada kan säkert andras vara det också med samma omsorg. Det är liksom samma sak på någon nivå. Att påstå att man till 100% saknar arbetsförmåga när man klarar att sköta om både häst och hund är helt enkelt felaktigt.

Oroa sig behöver man inte göra. Nivån är oftast given på förhand, betydligt tryggare än inkomsten från många av de otrygga anställningar som finns med timvik och helvete.

men om du är ärlig, ska en bidragsmottagare ha det drägligare än en kille som slitit i 25 år, tar några felbeslut och tvingas , pga skulder leva på existensminimum. Jag anser det inte.

Om samma kille har jobbat i 45 år och gjort rätt för sig och råkar ut för en kronisk sjukdom så har han inte rätt att få ett drägligt liv efter det?
Hoppas det drabbar dig, översittare.

*kl*

Kära regering. Jag har fast anställning och ett eget hus. Kylen är full med mat, vi har både bil och råd med telefon, TV och internet.

Att ni satsar 12 MILJARDER kronor till ett femte jobbskatteavdrag för att jag ska få ett par hundralappar mer istället för att hjälpa dom utan arbete, social trygghet eller med speciella behov är vedervärdigt.

Ta istället mina pengar och lägg dom på arbetslösa, på sjukvård, äldreomsorg och skolan. På att anställa fler förskolelärare så att min dotter kan gå i en mindre klass. Ge pengar till statlig forskning. Att hjälpa alla dom som har det sämre än mig.

Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov. Min förmåga att hjälpa till är mycket större än mitt behov att få. Jag behöver inte lägre skatt, jag behöver ett bättre samhälle.

Som barn märkte knappast av hur din inkomst krympte!

nej, min inkomst fick jag fixa till själv efter det jag slutat skolan, då slutade jag vara bidragsberoende .
men frågan var om jag visste hur det var att vara sjuk, och det vet jag;)

Härligt att någon har lyckats med att få det betalt men tyvärr är det allt annat än normalt och förmodligen inte en händelse som är akutuell nu utan något som skett för några år sedan.

nej det sker inte så ofta, därför att det är inte ofta som bra tänder är livsavgörande.

Så är det med det...

Men du är skyldig, liksom vi andra att bidraga med skatter och du är gynnad liksom vi andra av att ha ett någorlunda fungerande välfärdssamhälle.

Om samma kille har jobbat i 45 år och gjort rätt för sig och råkar ut för en kronisk sjukdom så har han inte rätt att få ett drägligt liv efter det?
Hoppas det drabbar dig, översittare.

Har killen jobbat i 45 år så har han försäkring så han klarar sig de första åren till pension. Sedan är det ju upp till honom, vilken standard han får eftersom pensionen är avhängig av vad han betalt in, eller hur?;)

Bidrag ska inte skilja mellan olika orsaker till behov, de ska se till bidragsbehovet primärt.

En kvinna från Bosnien som erhållet uppehållstillstånd för 2 år sedan har och ska ha samma bedömning som killen som jobbat i 45 år

men jag förstår att alla inte gillar alla människors lika värde

Senast ändrad:

*kl*

Kära regering. Jag har fast anställning och ett eget hus. Kylen är full med mat, vi har både bil och råd med telefon, TV och internet.

Att ni satsar 12 MILJARDER kronor till ett femte jobbskatteavdrag för att jag ska få ett par hundralappar mer istället för att hjälpa dom utan arbete, social trygghet eller med speciella behov är vedervärdigt.

Ta istället mina pengar och lägg dom på arbetslösa, på sjukvård, äldreomsorg och skolan. På att anställa fler förskolelärare så att min dotter kan gå i en mindre klass. Ge pengar till statlig forskning. Att hjälpa alla dom som har det sämre än mig.

Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov. Min förmåga att hjälpa till är mycket större än mitt behov att få. Jag behöver inte lägre skatt, jag behöver ett bättre samhälle.

:)leta rätt på passande postgironummer så är den saken enkelt o frivilligt löst

Du har missförstått mig.
Jag opponerar mig att det skulle vara lika pengamässigt sätt att vara ålderspensionär som sjukpensionär.
Ge mig det barn som är tonåring och bara kostar 1050*10+800*12 och då i kost och logi samt helst hobby och kläder uppe på det. Kanske lite medicin och i vissa landsting tom kostnad för läkarbesök från 12 års ålder.
Så jag och min man får ta ur vår sjukersättning och bostadstillägg, något en ålderspensionär sällan behöver göra, för att kunna försörja mitt barn.
Det krävs inget mattegeni att inse att min familj rent praktiskt har mindre pengar över för oss vuxna än motsvarande ålderspensionär med två vuxna och samma ersättning i pension och sjukersättning trots samma hyra mm.
Kontentan är att om du verkligen står för att det skall vara rättvist så är det här du skall hojta för det är inte rättvist pengamässigt sätt.

JAG har inte klagat på hur dåligt det är för det beror på var man vill lägga ribban för välfärd. Själv hade jag gärna bytt/minskat mina narkotikaklassade läkemedel mot regebunden massage men eftersom välfärden inte är så bra så får jag fortsätta ta mina narkotikaklassade läkemedel och vara glad att det finns något jag kan göra för att lindra lindande. Några veckor i sommarsol skulle också lindra mycket men jag får snällt vara glad över att mina narkotikaklassade piller i alla fall lindrar och det går under soc-normen dessutom ;)
Annars är jag glad över hemhjälpen som kommer och städar varannan vecka och jag är glad över kontaktpersonen dottern har. Jag är glad över specialskolan dottern går på och att kommunen fixar taxi till och från trots det ligger i Halmstad och vi bor i Lerum. Vi sysselsätter många i vår kommun och hag är evigt tacksam för den hjälp vi får. I vissa länder hade jag inte överlevt.
Det förtar dock inte att jag kommer att ha mer pengar för mig som person den dagen min dotter är självförsörjande så därför är det inte samma ekonomiskt som ålderspensionär som sjukpensionär.
Jag vet många sjukpensionärer med barn men ytterst få ålderspensionärer som har den samma så de kan behålla sin pension och sjukersättning för sig själv.

Tycker du det låter rättvist eller att det är lika för alla?

Du har missförstått mig.
Jag opponerar mig att det skulle vara lika pengamässigt sätt att vara ålderspensionär som sjukpensionär.
Ge mig det barn som är tonåring och bara kostar 1050*10+800*12 och då i kost och logi samt helst hobby och kläder uppe på det. Kanske lite medicin och i vissa landsting tom kostnad för läkarbesök från 12 års ålder.
Så jag och min man får ta ur vår sjukersättning och bostadstillägg, något en ålderspensionär sällan behöver göra, för att kunna försörja mitt barn.
Det krävs inget mattegeni att inse att min familj rent praktiskt har mindre pengar över för oss vuxna än motsvarande ålderspensionär med två vuxna och samma ersättning i pension och sjukersättning trots samma hyra mm.
Kontentan är att om du verkligen står för att det skall vara rättvist så är det här du skall hojta för det är inte rättvist pengamässigt sätt.

JAG har inte klagat på hur dåligt det är för det beror på var man vill lägga ribban för välfärd. Själv hade jag gärna bytt/minskat mina narkotikaklassade läkemedel mot regebunden massage men eftersom välfärden inte är så bra så får jag fortsätta ta mina narkotikaklassade läkemedel och vara glad att det finns något jag kan göra för att lindra lindande. Några veckor i sommarsol skulle också lindra mycket men jag får snällt vara glad över att mina narkotikaklassade piller i alla fall lindrar och det går under soc-normen dessutom ;)
Annars är jag glad över hemhjälpen som kommer och städar varannan vecka och jag är glad över kontaktpersonen dottern har. Jag är glad över specialskolan dottern går på och att kommunen fixar taxi till och från trots det ligger i Halmstad och vi bor i Lerum. Vi sysselsätter många i vår kommun och hag är evigt tacksam för den hjälp vi får. I vissa länder hade jag inte överlevt.
Det förtar dock inte att jag kommer att ha mer pengar för mig som person den dagen min dotter är självförsörjande så därför är det inte samma ekonomiskt som ålderspensionär som sjukpensionär.
Jag vet många sjukpensionärer med barn men ytterst få ålderspensionärer som har den samma så de kan behålla sin pension och sjukersättning för sig själv.

Tycker du det låter rättvist eller att det är lika för alla?

Eftersom jag anser att bidragen ska vara lika för alla och du tar fram situationen ovan så måste jag ju klargöra att bidragen naturligtvis ska vara behovsanpassade också. 3 ungar, bara där får du ju nästan 4000 i barnbidrag + högre bostadsbidrag och faan vet om inte so-normen stiger också.

Men vad jag sa var (-Frågan kvarstår, ska du som förtidspensionär ha det bättre ställt en en fattigpensionär?)att standarden för en fattigpensionär och sjukpensionär inte ska skilja sig åt. har sjukpensionären barn så går det naturligtvis åt mer pengar för att upprätthålla status quo.

Och vem har betalt försäkringen.
Vi ska ha ett skyddsnät och det ska gälla lika för alla. ingen gräddfil för några
Jag och alla som jobbar/jobbat har betalat den tillsammans. Självklart ska det vara lika för alla, jag har inte påstått något annat.

Vad jag har sagt är att man självklart har värdighet och förtjänar respekt även om man inte har ett jobb, samt att man bör få leva på något mer än existensminimum om man är för funktionshindrad eller sjuk för att kunna arbeta.

Ditt sätt att tala om funktionshindrade och sjuka som om de hade någon typ av gräddfil säger mig att du inte vet mycket om livet.

Har killen jobbat i 45 år så har han försäkring så han klarar sig de första åren till pension. Sedan är det ju upp till honom, vilken standard han får eftersom pensionen är avhängig av vad han betalt in, eller hur?;)

Bidrag ska inte skilja mellan olika orsaker till behov, de ska se till bidragsbehovet primärt.

En kvinna från Bosnien som erhållet uppehållstillstånd för 2 år sedan har och ska ha samma bedömning som killen som jobbat i 45 år

men jag förstår att alla inte gillar alla människors lika värde

Nej det har du ju bevisat med all önskvärd tydlighet i detta inlägg.

:)leta rätt på passande postgironummer så är den saken enkelt o frivilligt löst

Du först eftersom du har mycket mer pengar än jag så ska jag matcha dina inbetalningar om säg 30% av vad du tjänar med 30% av vad jag tjänar.
Kommer såklart aldrig att hända för landsbygdsbo är bara snack och ingen verkstad.

Ditt sätt att tala om funktionshindrade och sjuka som om de hade någon typ av gräddfil säger mig att du inte vet mycket om livet.

Den är en ung tokstolle som lyckats hålla sig ifrån sjukdomar så här långt när bilan faller, som den oftast gör, så gnälls det över hur lite man får av alla systemen man minsann betalat in till staten i alla år. Egotrippad landsbygdsbo.

Empati = nolla

Liknande trådar

Samhälle Just nu så, med rätta, fokuserar de flesta länder akut på att stänga ner, men jag funderar mycket vad som kommer att hända efter covid... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 040
Senast: Jenka
·
Äldre Nu när julen närmar sig har jag börjat fundera. Vilket samhälle har vi skapat? Har funderat i flera dagar på det här med konsumtion... 8 9 10
Svar
195
· Visningar
11 389
Senast: MalinJ
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kan förstås inte låta bli att fundera en del över den våg av hat, oro och konflikter som blir allt mer tongivande i världen nu. Det...
Svar
0
· Visningar
998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka