Ännu mer om kamphundar..

Sv: Ännu mer om kamphundar..

Tycker SKK skriver ganska bra.

"Kamphund är ett begrepp som tyvärr används med stor vårdslöshet. I ordet kamphund kan man innefatta
alla de olika hundtyper och hundraser som över hela världen och i alla tider har använts till olika slags
kamper, som till exempel hund- björn- och tjurhetsningar. Kamphund kan alltså betyda en hund som i
historiskt perspektiv har använts för detta ändamål men som i dag används som familjehund. En aggressiv
blandrashund som saknar denna rashistoria är enligt vår uppfattning ingen kamphund i ordets rätta
bemärkelse. Däremot kan det vara en hund som har stora förutsättningar att bli farlig."

Från kamphundslexikonet, http://www.skk.se/pdf/fragebank/lex_kamphund_tryck.pdf

Liknande trådar

Hundavel & Ras På tal om det här med kamphundar. Min syster tog emot en omplacering för lite mer än ett halvår sedan, en 6 årig mastiffhane. En... 2
Svar
27
· Visningar
2 406
Senast: Fruentimber
·
Övr. Hund Vilka tuggben är era hundars (och era) favoriter? Det finns ju rätt många märken numera som har svensk- eller nordisktillverkade ben av... 2
Svar
22
· Visningar
1 386
Senast: Capybara
·
Övr. Hund Har en bekant som äger en hund. Men när jag söker på ägarens namn på tex mr koll så står det att personen inte äger ngn hund? Kan man... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 112
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 040
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka