Tyngd, storlek, höftproblem och cancer är det jag först tänker på, men det är givetvis olika för de olika raserna.
Visst är det skillnad, shiban blir ju fjorton i år och känns inte som en jättegammal hund. Det är en av anledningarna till att skottsk hjorthund och irländsk varghund gick bort för mig - jag vill inte förlora min kompis när vi precis börjat växa ihop.
De raserna gillar jag också, men har också förstått att de lever så himla kort tid. :( Men väldigt fina jättar tycker jag det är!
 
Bullmstiffer tycker jag är väldigt trevliga! En bra familjehund om man vill ha en stor hund.

Napolitanska har jag bara träffar otrevliga, och sjukt osunda.
Vad bra att höra, hon har barn. Han har varit med om mycket, men det är ju en omplaceringshund så inget konstigt med bagage. Hon beskriver honom lite som en stor närhetstörstande vänlig bebis, gillar att ligga på henne och nära henne, under täcket i sängen osv. en 50 kgs klump som tror han är knähund :D
 
När det gäller vuxna omplaceringshundar är det mer intressant att titta på individen än på rasen. Man vet ju redan vad man får.
 
När det gäller vuxna omplaceringshundar är det mer intressant att titta på individen än på rasen. Man vet ju redan vad man får.
Men nu var ju hunden inte min utan jag var mer nyfiken eftersom det är en grupp hundar jag inte tittat så mycket på själv. När jag dessutom läste, och hon också, att de räknas som kamphundar ville jag kolla här hur andra uppfattar dem.
 
När jag hör "mastiff" tänker jag inte på kamphund, utan snarare vänliga jättar med en del vakt i sig. Vi var länge sugna på en mastiff till gården men med hälsoläget i raserna så är det inte aktuellt. Smälter dock när jag ser bullmastiff eller douge de bordeaux!
 
När jag hör "mastiff" tänker jag inte på kamphund, utan snarare vänliga jättar med en del vakt i sig. Vi var länge sugna på en mastiff till gården men med hälsoläget i raserna så är det inte aktuellt. Smälter dock när jag ser bullmastiff eller douge de bordeaux!
Det är synd på hälsoläget tyvärr. Är de smarta hundar eller är de lika tröga som sävliga?

Är det en grupp jag kanske skulle kolla upp närmare i framtiden när jag inte har spionen längre, för mig själv? Jag vet faktiskt inte varför jag aldrig tänkt tanken på dem, har alltid varit fast vid dobermann och rottweiler själv. Nu har jag spionen och han är en handfull så någon mer hund än honom blir det inte, och som tur är lever han säkert i många år till också. Huskysar är ju i jämförelsen väldigt friska.
 
Det är synd på hälsoläget tyvärr. Är de smarta hundar eller är de lika tröga som sävliga?

Är det en grupp jag kanske skulle kolla upp närmare i framtiden när jag inte har spionen längre, för mig själv? Jag vet faktiskt inte varför jag aldrig tänkt tanken på dem, har alltid varit fast vid dobermann och rottweiler själv. Nu har jag spionen och han är en handfull så någon mer hund än honom blir det inte, och som tur är lever han säkert i många år till också. Huskysar är ju i jämförelsen väldigt friska.

Vad är det du vill ha i en hund i framtiden?
 
Det är synd på hälsoläget tyvärr. Är de smarta hundar eller är de lika tröga som sävliga?

Är det en grupp jag kanske skulle kolla upp närmare i framtiden när jag inte har spionen längre, för mig själv? Jag vet faktiskt inte varför jag aldrig tänkt tanken på dem, har alltid varit fast vid dobermann och rottweiler själv. Nu har jag spionen och han är en handfull så någon mer hund än honom blir det inte, och som tur är lever han säkert i många år till också. Huskysar är ju i jämförelsen väldigt friska.

Alltså, smarta är de väl, men de är ju inte avlade för en massa will to please som t ex en schäfer. För mig finns det inte "tröga hundar", det finns bara hundar avlade för olika saker vilket också ger dem olika egenskaper.

Svårt att svara på frågan om det skulle vara en lämplig hund, jag vet inte vad du vill ha ut av ditt hundliv. Det man får komma ihåg är att det är stora hundar som både kräver mycket plats och en ordentlig plånbok.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 775
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
2 932
Senast: Fibusen
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 179
Senast: Cattis_E
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp