Bukefalos 28 år!

Anonym på hotmail adress?

S

shampiz

Hej,
Om jag lägger upp t ex en hotmail adress, och vill vara helt anonym på den, kan då mottagaren av mina mail som jag skickar mail till på något sätt gå in och se från vilken dator (ip-adress, tror jag det heter) mailet är skickat från? Vore jätte tacksam om någon visste något om detta.
 
Aj, då :crazy:. Jag tänkte nämligen skicka ett Valentines kort till en av mina bästa kompisar, men jag vill inte att han ska veta vem som sickat det. Han jobbar nämligen som data tekniker, så om det går, så kan han säkert göra det.
 
Jodå det ser man, men gå in på t.ex ett internetcafe och skicka, så lär han få svårt att lista ut vem det är!
 
Hej Shampiz,
Du behöver inte oroa dig. Det är tydligen inte lätt att ta reda på det om du skickar via en hotmail adress. Jag mailade våran dataansvarig på jobbet, och detta var det svar jag fick:
Den som får mailet kan inte se var det är skickat från. Men administratören för hotmail kan ta reda på det om han vill.. Fast det är inte så änkelt. I regel så får han bara veta till vilken leverantör som mailet kommit ifrån. Sen måste den leverantören tala om från vilken av hans kunder som det kommit ifrån. Sen om du sitter på ett företag så måste den datoransvarige kolla i sina loggar vilken dator det kommit ifårn. Så risken att nån ska göra sig allt deta besvär är ganska liten.
Så du kan lugnt skicka kortet därifrån. Lycka till. Är det D....? du ska skicka det till.
Vi ses i stallet.
 
Nu vet jag inte hur mycket din dataansvarig kan om mailsystem, men det han säger stämmer inte.

Visst kan man kontakta hotmail för att få reda på viss info, men mail inehåller mycket mer än bara texten som du ser.

Och från hotmail ser man ip-adressen från vilken maskin/proxy man har kört ifrån.

Ip-adressen från vilken maskin man skickar ifrån står i Headern på mailet!
Denna (headern) ser man dock inte normalt eftersom den innehåller en massa info som är ointressant för användaren.

Jag har själv praktiserat det!
Jag fick ett skumt skämtmail, kollade ip-adressen som pekade på ett speciellt företag, där jobbade en föredetta kollega, och det var han som hade skickat det hela!

Nu var ju detta harmlöst, men det går.

Av erfarenhet vet jag att det är mycket svårt att få reda på vem som har använt en speicik ip-adress hos någon isp.

Dom brukar lösa det internt?

Jag har skickat logg-filer mm. och förklarat att vi har blivit utsatta för angreppsförsök ett flertal tillfällen, men man hör aldrig något ifrån dom.

Troligtvis har dom spärrat eller varnat vederbörande, men det är inget dom har talat om!
 
några i min gamlaklass använde sig av en hemlig hotmail för å skriva elaka saker till min mail, jag kund ehur lätt som helst ta reda på ip nummret å sen jämförde jag bara med dom som jag hade ip nummrerna till, och fick reda på vilka de va.

Annars kanske du kan låna en kompis data, elelr använda ett kort från en "vykorts-hemsida"
 
Sv: Anonym på hotmail adress?

en sak jag undrat över. Om man snackar med någon på msn, inte skickar mejl el något kan man se personens ip-adress på något sätt?
e nån som larvar sig med min kompis msn.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 596
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 623
Senast: Jeps
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 813
Senast: zassoo
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 724

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp