Bukefalos 28 år!

Anridningssitsen?

J

Joannabaanana

:)Hej!
Jag har börjat träna hoppning med min foderhäst som inte har hoppat så mkt förut. Han är 152 cm och arab. (Polsk) Men han utvecklas snabbt och häromdagen hoppade vi ett hinder på 70 cm och jag ska kanske börja hoppträna för tränare och inte bara själv om det går snart.

Har en fråga om sitsen och anrdiningen. När man rider mot hindret, ska man stå i lätt sits eller sitta djupt ner? Jag märker han han blir piggare och får bättre fart när jag står upp, men han kan ibland hoppa av för tidigt då, men bara ibland. När jag sitter ner blir han segare och inte lika säker mot hindret men hoppar oftast av lagom då. Vet att det är lite olika p g a vad för slags hinder det är oxå men tkr oftast jag ser ryttare sitta ner men hopphästar är ju oftast heta. Om man ska sitta ner- ska man resa sig när hästen hoppar av (reser frambenen) så att man inte hoppar före eller precis samtidigt som hästen? om man nu vet när den ska hoppa av.
Mkt tacksam för alla svar :smirk:
 
Sv: Anridningssitsen?

Alltså, sitsen innan anridningen finns det inte några regler, om hästen hoppar bättre om man sitter i en lätt sits så är det klart att man ska göra det, hoppar hästen bättre om man sitter mot hindret så gör man ju så. Det bästa är ju att fråga tränaren, han ser ju både dig och hästen.

Det här med eftergiften, ger du ju när hästen hoppar av, inte tidigare för då släpper du stödet och då kan hästen bli osäker och stanna.

Usch, luddigt det blev nu, är skittrött. Hoppas du förstår hur jag menar.
 
Sv: Anridningssitsen?

om du tränar för en tränare kan du få hjälp med det, det är svårt för någon som inte sett er som ekipage att ge ordentliga tips via internet :idea:

vilken sits man bör välja är individuellt beroende på hästen. och ryttaren. det krävs en hel del balans för att verkligen kunna rida hästen bra på hinder i lätt sits, så sitta ner (ja, det är ju oxå lätt sits eg) är lättare för både häst och ryttare.
ett tips är att arbeta hästens galopp på marken först, så du känner att du har en bärig galopp med tryck i som du kan påverka både framåt och tillbaks.

hitta en bra tränare du trivs med! :)
 
Sv: Anridningssitsen?

Det är så individuellt från häst till häst. Finns inga klara regler för hur man skall göra. Det bästa är att du ser till dig själv! I vilken sits känner DU att DU har bäst balans?

En lätt sits innan hinder kan vara bra om ryttaren har bra balans och inte hamnar i framåtläge. Då stör man hästen och det är lätt hänt om man har en het häst att man blir lite låst i handen och bara står upp och drar. Likaså krävs en god balans för att kunna parera hästen om den tvekar eller tittar till på hindret, du har lättare kontroll över en oerfaren häst om du sitter ner innan hindret.

Personligen sitter jag alltid ner innan hindret. Jag får då större kontroll på mitt överliv och hamnar inte på pållens hals när hon hoppar upp sig. Min häst är het och nervig och kräver jämn ridning fram till hindret så därför passar det bäst att sitta ner innan. Jag har då mer kontroll över henne!

Vid båda sitsarna är det viktigaste av allt att man är mjuk och följsam och kan anpassa sig till hästen man rider, lycka till och testa dig fram vad som passar just din häst och dig själv:)
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 430
Senast: zarmino
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
783
Senast: Nova123
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 079
Senast: Farao
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 073
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp