Ansiktsvård

Bukefalos 30 år!

Barbabelle

Trådstartare
Jag var på ansiktsbehandling i dag och fick höra att det vore bra om jag kunde få in en regelbunden rutin gällande att ta hand om ansiktet hemma.

Alltså smörja in på morgonen (bara smörja nu när det börjar bli kallt) och rengöra och smörja in på kvällen.

Och dricka mer vatten med celtic salt eftersom utan salt ger inte vattnet någon verkan.

Jag har hittills aldrig lyckas hålla i rutiner för ansiktet en längre tid men nu ska jag testa igen.

Och just ju! Det var viktigt att smörja in halsen oxå! Många glömmer det!

Hur ser era rutiner gällande ansiktet ut? Och vad har ni för produkter? Jag köpte lite nytt på apoteket i dag från Charlotte Kallas serie.

Jag var på ansiktsbehandling i dag och fick höra att det vore bra om jag kunde få in en regelbunden rutin gällande att ta hand om ansiktet hemma.

Alltså smörja in på morgonen (bara smörja nu när det börjar bli kallt) och rengöra och smörja in på kvällen.

Och dricka mer vatten med celtic salt eftersom utan salt ger inte vattnet någon verkan.

Jag har hittills aldrig lyckas hålla i rutiner för ansiktet en längre tid men nu ska jag testa igen.

Och just ju! Det var viktigt att smörja in halsen oxå! Många glömmer det!

Hur ser era rutiner gällande ansiktet ut? Och vad har ni för produkter? Jag köpte lite nytt på apoteket i dag från Charlotte Kallas serie.
Jag har rätt torr och känslig hud. Med den här rutinen märks det inte av.
Jag tvättar ansiktet morgon och kväll med Klairs Rich Moist Soothing Cleanser.
Sen har jag två serum från The Ordinary: hyaluronsyra och retinol. Efter det A-kräm från Hälsokosten. Sen punktvis där jag är torrare: Embriolyss Intense Moisturizing Mask och Klairs Rich Moist Soothing Cream.

Brukar exfoliera någon gång i veckan också.

Tvättar morgon och kväll med CeraVe's Oil Cleanser, på morgonen har jag hyaluronsyra, finacea (receptbelagt) och solskydd + Klairs Midnight blue cream. På kvällen är det typ samma men byter ut finacea mot acnatac eller retinol och inget solskydd såklart. Använder ibland la roche posay cicaplast på kvällen eller Dr Althea 345 också som ett andra lager av återfuktning.

Tvättar morgon och kväll med Bioline Hydra, rengöringsmjölk och ansiktsvatten, sen Kiehls Ultra som dagkräm och Comfort Zone Renight som nattkräm. Borde köra peeling en gång/vecka med men slarvar med det...

Jag är ökänt slarvig med min hud. Tacksam över att den är rätt okomplicerad ändå. Men jag har iaf blivit bättre på att ta på solskydd (spf50+) och iaf rengöra efter att jag haft solskydd.

Har Niveas ansiktsvatten som jag har på bomullspaddar och rengör med. Hatar att bli blöt i ansiktet.

Sen har jag mantles produkter. Funkar bra när jag kommer ihåg dem… The face jelly på sommaren och the barrier cream på vintern.

Och dricka mer vatten med celtic salt eftersom utan salt ger inte vattnet någon verkan..
Låter bluffigt… ingen verkan mot vad?

Simpel ”rutin”. Smörjer ansiktet på morgonen, men inte alltid. Smörjer på kvällen, men inte alltid. Samma smörj oavsett tid på dygnet. Rengör om jag haft smink. Solskydd under säsong. Ingen fast produkt på nåt, blir den sort jag får tag i som sjunker in supersnabbt och inte lämnar hinna eller klibb.

(är det någon skillnad på ansiktsvård och hudvård, förresten? Mvh clueless men vet att många här kan, är insatta och intresserade i detaljer 😄)

Låter bluffigt… ingen verkan mot vad?

Simpel ”rutin”. Smörjer ansiktet på morgonen, men inte alltid. Smörjer på kvällen, men inte alltid. Samma smörj oavsett tid på dygnet. Rengör om jag haft smink. Solskydd under säsong. Ingen fast produkt på nåt, blir den sort jag får tag i som sjunker in supersnabbt och inte lämnar hinna eller klibb.
Vattnet fuktar ansiktet bättre om man har i salt.

Just nu ser min rutin ut såhår:

Morgon:
Tvätt med vatten
Beauty of Joseon ginseng toner
BoJ propolis serum
Eucerin spf 50
Isadora CC-kräm

Kväll:
Tvätt med Eucerin tvättolja + eucerin antipigment cleansing gel
Tonern
Serumet
Några droppar squalane från Revox B77
Eucerin Ato-control calming facecream

En blandning av K-beauty och ett ruskigt stabilt europeiskt märke alltså :). Kommer kanske lägga till ett serum från Eucerin anti-pigment också, dom har den spännande aktiva ingrediensen thiamidol. Ansiktskrämen jag har från dom är extremt mild men återfuktar bra och har aktiva ingredienser som även är vanliga i K-beauty, såsom lakritsrotsextrakt.

Ibland använder jag syra eller retinol från Revox, men jag har väldigt känslig hud så kan max göra det 1 gång per vecka.

Alltså hur orkar folk? Eller är jag helt sjuk i huvudet som bara blir trött på allt ovanstående? :rofl:
Jag tvättar med tvål/rengöring på kvällen. Beroende på om smink eller ej.
Sover.
På morgonen tvättar jag bort sömnen med tvål.
Klart.

När jag duschat smörjer jag hela kroppen pga väldigt torr hy.

Jag tycker det är ett trevligt sätt att köra self-care.

Tvättar ansiktet med vatten på morgonen och använder Ceraves ansiktskräm med 30spf.
Tvättar ansiktet med vatten eller Ceraves hydrating cleanser, använder just nu ett retinal serum från skinome och apotek hjärtats egna propylenglykolkräm (self-care mjukgörande heter den).

Jag har inte bestämt mig helt vad jag tycker om retinal från skinome. Jag märker resultat men den är oljebaserad så känner mig oljig rätt lätt om man råkar ta det minsta för mycket.

Jag smörjer in ansiktet, hals och dekolletage. Det kan även vara en vits att dra över baksidan på händerna då de ofta tar mycket stryck av väder och vind.

Alltså hur orkar folk? Eller är jag helt sjuk i huvudet som bara blir trött på allt ovanstående? :rofl:
Sover.
Klart.

Jag tycker det är superjobbigt att känna mig torr eller ha finnar. Det gör ont och jag kan inte släppa det, det förstör min dag liksom.

Men jag älskar att känna mig blöt och fuktig 😅. Jag är väldigt noga med att smörja in mig efter dusch också, får panik av att känna huden strama, svida och klia när den blir torr.

Så jag gör det alltså för att jag tycker om hur det känns, det är en positiv del av min dag. Solkräm använder jag för att jag inte vill ha cancer, och då måste jag tvätta av den ordentligt också.

Jag duschar på kvällen. Tvättar därefter bort ev kvarsittande smink med tvål, vatten och ev avsminkningsservetter (Cien från Lidl helst). Sen gör jag inget mer förrän jag sköljer och torkar ansiktet på morgonen innan jag sminkar mig, Om jag går osminkad hoppar jag över allt utom duschen. Med andra ord är jag i @LenaH s liga. Helosan går att använda till allt. Har aldrig varit på ansiktsbehandling…

Jag är en torris året om så jag kör på massa fukt. Om jag inte smörjer in mig känner jag ungefär som @skiesabove beskriver här ovanför.

Morgon:
Ingen tvätt
Serum Dr. Ceuracle Royal Vita Propolis
Dr. Ceuracle Hyal Reyouth Toner
Dr. Ceuracle Cica Regen Vegan Sun spf 50

Kväll:
Tvätt med nån snäll ansiktstvätt, varierar lite. Ibland också micellärt vatten.
Samma serum och toner som på morgonen
Dr. Ceuracle Reyouth Night Cream (😍)

Ibland använder jag en syrapeeling också: By Wishtrend Peeling Mandelic Acid

Sover.
Klart.

Du å jag :)
Jag har haft fet hud och alltid tvättat med tvål. Dyra hårdtvålar är min vardagslyx.

Det enda jag smörjer är fötterna samt händerna på vintern

Vattnet fuktar ansiktet bättre om man har i salt.

Jag håller med @Frokennordberg , detta låter bluffigt, rent av humbug. Sedan är det alltid bra att dricka vatten men dessa råd från en "expert" ger jag inte mycket för. Drick du vanligt vatten, salt lär du få i dig via allt du äter om du inte äter någon avvikande kost.

Förut hade jag snustorr hy och rosacea-tendenser. Tvättade bara ansiktet på kvällen med en mild rengöring från avene och smörjde med salvor från samma märke. På morgonen tvättade jag inte alls men fyllde på med mer kräm. Sen slutade jag med mina p-piller och helt plötsligt blev min hy mer normal.

Nu är hyn mer åt det flottiga hållet och acnenenägen. Men jag tvättar mig i duschen på kvällen och beroende på så använder jag oftast bara något serum för att inte torka ut huden. På morgonen blaskar jag bara av ögonen och pannan med vatten, sen använder jag en salva för rosacea med solskyddsfaktor i. Vissa perioder använder jag produkter mot acne, då blir det ansiktsvatten med aha, bha och pha syror. Vill dock inte använda det för ofta.

Jag tycker nog inte att man behöver göra så mycket om man inte har några problem med hyn egentligen. Min son har exem så nu använder han min milda rengöring, men han smörjer ansiktet med miniderm efteråt, den lånar jag också ibland om jag känner mig torr.

Jag tvättar ansiktet när jag duschar, vilket till vardags är varje morgon. Har tidigare använt dermalogicas special cleansing whatever, men testar nu att köra med samma hårdtvål som jag har till kroppen och håret (från Humle. Just nu Torpalyckan). Smörjer sedan in med dermalogica active moist, men tänker testa ansiktsolja från Humle sedan istället om tvålen ändå funkar. Orka hålla på, liksom. Jag har slutat orka sminka mig också, så jag behöver inte tvätta bort något smink. Har aldrig haft så ofinnig och behaglig ansiktshud som nu! Sen har jag förvisso fått en massa pigmentförändringar, vilket jag gissningsvis skulle bry mig om om jag orkade. Men det gör jag inte. Stör det någon är det ju synd för dem. Jag ser det ju väldigt sällan själv :D

Precis som för @skiesabove förstör "fel känsla" hela min vakna tid, det är en jävla pina. Jag håller dock samtidigt med @Hippocampus, det är exakt noll nöje för mig utan enbart tidskrävande för att sedan stå ut 😅

Jag har kanske en del produkter i min rutin men den är ändå väldigt basic. Tvättar ansiktet när jag duschar (efter stallet) och smörjer in efteråt. På morgonen torkar jag av med en bomullsrondell med ansiktsvatten.

Höst/vinter/vår är huden för torr så då har jag en fetare rengöring när jag duschar och smörjer även på morgonen/innan stallet efter att jag torkat med ansiktsvattnet.

Använder enbart produkter från Maria Åkerberg förutom lypsyl där jag trivs bäst med Booming Bob.

Just för rutinens skull föredrar jag att göra "allt" när jag ändå duschar och sedan ev fler gånger vid behov när jag sätter i linserna på morgonen. Ägnar mig aldrig åt någon sorts hudvård eller liknande vid andra tillfällen.

Jag kör enormt basic...
Känslig hud som gör uppror vid fel produkter. Har slutat experimentera och kör det som funkar.
Morgon. Ingen tvätt eller liknande.
Bara primer och foundation, viktigt att det är rätt produkter det med.
Kväll, tvättar av sminket med mild tvål med teatreeolja samt Nivea tjockkräm vad den nu heter, den som man ser ut som ett spöke i 😄
Osminkad blir det ingen tvätt alls.

Liknande trådar

• Streaks
  • Inställning till hudvård
  • Fuktgivande produkter
  • Att städa sin diskmaskin (låter väl urspännande!)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka