Ansvar och försäkring vid ridning av andras hästar?!

lollo_ok

Trådstartare
Hej!

Jag hoppas att någon här inne kan hjälpa mig. Jag bor nära ett stuteri med många fina hästar. För ett par dagar sedan gick jag över och erbjöd mig att hjälpa dem att rida deras hästar. Jag har mångårig erfarenhet av att jobba med hästar samt av egna hästar. De var mycket intresserade och erbjöd mig jobb, jag tackade nej eftersom jag redan har ett bra heltidsjobb och erbjöd mig att rida gratis. Nu uppstår problemet, vad gäller angående ansvar och försäkring när jag hjälper till som privatperson?

Ansvarsfrågan angående om hästen skadar mig är enkel (ägaren är enbart ansvarig om hen har orsakat skadan genom oaksamhet etc och jag skriver gärna under på att jag rider på egen risk)... men vad gäller om skada uppkommer på hästen när jag rider? Stuteriet har merparten av sina hästar ofärsäkrade då de skulle kosta för mycket att ha så många hästar fullt försäkrade. Så om en häst skadas skulle detta kunna innebära stora kostnader för stuteriet (och mig?!). Jag har aldrig funderat över den asspekten på att rida andras hästar.
- Vad gäller om jag skulle orsaka en skada (på nagon annans häst)?
- Hur skilljer det sig om jag (som privatperson) orsakar skadan vs. om en anstäld orsakar skadan på samma sätt?
- Är stuteri ägaren mer skyddad (ur ett försäkrings perspektiv) om skadan orsakas av en anställd? Om ja, finns det försäkringar jag skulle kunna täckna för att väga upp detta?
 
Vilka regler som gäller vet jag inte, men man skulle kunna gissa på att du inte är ansvarig annat än om du gjort något korkat.

Jag red en (bra) travhäst för några år sedan. Hade ett samtal med tränaren, som var den som lånade ut hästen till mig (ägaren var inte inblandade; ett företag). Jag ställde frågan om jag fick rida i skog och mark och fick svaret "rid som du vill". Och när jag frågade "men tänk om han skadar sig" blev svaret trevliga
"då hade han gjort det på travbanan också".
Detta handlade om en häst som trots skador sprungit in bortemot en miljon redan vid sju års ålder.

Så det handlar väl en hel del om vad man kommer överens om.
 
@kryddelydd : Ja, jag är van vid liknande överränskommelser med de hästar som jag ridit tidigare, samt när jag har haft andra som ridit mina hästar. MEN i detta fall var det stuteri ägaren som tog upp det. Lät pa dem som om de skulle vara betydligt mer skyddade (ur ett försäkrings prespektiv) om jag jobbade för dem. De har haft lite bekymmer tidigare med personer som hjälpt dem och genom klantighet/okunskap/olyckliga omständigheter skadat hästar. Eftersom hästarna varit oförsäkrade har det blivit ett hart slag för stuteriet... men jag vet inte om det hade varit annorlunda om personen som orakade skadan hade varit anställd?!
 
Det kan vara någon underlig formulering i någon företagsförsäkring. Vi upptäckte t ex att vi inte har något skadeskydd för datorer PÅ kontoret. Hade datorn gått sönder vid kundbesök eller ute på jobb, då hade vi fått full ersättning för reparation (9800 kr), men eftersom det hände inte på kontoret fick vi ingen ersättning alls.

Ja, jag stod som en fullständig fågelholk. Med det lite OT inlägget menar jag att det kan finnas någon försäkring som täcker det anställda ställer till med, men inte privatpersoner som är där i annat ärende. Men det är å andra sidan bara näringsidkaren själv som känner till det.
 
Stuteriet har merparten av sina hästar ofärsäkrade då de skulle kosta för mycket att ha så många hästar fullt försäkrade. Så om en häst skadas skulle detta kunna innebära stora kostnader för stuteriet (och mig?!).
Men dom har väl ändå en veterinärvårdsförsäkring på hästarna? Om inte annat så är det deras problem tycker jag. Om jag hade hjälpt till/varit medryttare på en häst så hade jag inte betalat olyckshändelser för hästarna. Är man uppenbart vårdslös däremot är det ju en annan sak.

Om det är så att den som för tillfället hanterar hästen när olyckan/skadan sker får betala allting, då hade jag aldrig hanterat hästarna där. Kan ju verkligen bli hur dyra stora summor som helst.
 
@Grazing : Vet inte exakt hur de har eller inte har sina hästar försäkrade... men det är ett etablerat och framgangsrikt stuteri sa jag är säker pa att de har hittat ett sätt som fungerar.

Tror inte att de är ute efter att göra mig ansvarig för alla skador/olyckor som kan uppsta när jag hanterar hästen. Om jag förstod det hela rätt sa är det snarare sa att de är oroliga för att hästarna ska vara sämmre skyddade (ur försäkrings synpunkt) när jag rider dem än när en anställd rider dem... vet dock inte om detta stämmer och om det stämmer, om det finns nagon försäkring jag/de kan täckna sa att samma försäkrings skydd finns när jag rider som när en anställd rider... Har ingen koll pa det här med företagsförsäkringar (som @Lovisaleonora nämnde i sitt inlägg verkar det aningen knivit med exakt vilka regler som gäller... misstänker att det är ännu knepigare när det kommer till hästar och företagsförsäkringar).

Samtidigt gav det mig en tankeställare... om de (vilket jag inte tror) skulle försöka göra mig ansvarig för allt som kan tänkas hända hästen medan jag rider kan det ju verkligen bli jätte dyrt (precis som du papekar)... har dock kollat upp detta och enligt lag är jag bara ansvarig om jag orsakat skadan pa grund av grov oaktsamhet och att skadan kan ses som en möjlig följd av min oaksamhet.
 
Men om en anställning ger ett bättre skydd, låt dem anställa dig en timme/dag för "slavlön", för formalians skull...
 
@ameo : Ja det skulle ju kunna vara ett alternativ. Men skulle gärna vilja veta vad som gäller innan jag gar tillbaka och pratar med dem... vore ju dumt om de anställde mig om det inte behövs :) (visserligen deras problem, men ända... skulle gärna vilja veta hur stor skillnaden är i försäkringskyddet...)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Först och främst: jag undrar inte på grund av att en risksituation uppstått, utan "bara" på grund av att det är en hel del hundar i...
Svar
5
· Visningar
2 010
Senast: Happimess
·
Ekonomi & Juridik Har lite frågor angående vad som gäller om man hyr in sin häst i ett stall. Är det alltid jag som hästägare som är ansvarig om min häst...
Svar
17
· Visningar
3 581
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Sålde en av mina hästar i somras en grundutbildad 6 åring ( reds in sent så bara riden dryga två år när jag sålde) Under vintern började...
Svar
14
· Visningar
1 570
Ekonomi & Juridik Hej! Har precis skaffat medryttare till min häst. Och nu har jag skrivit ihop ett avtal, som jag ska ha. Tänkte bar fråga om ni kunde...
Svar
17
· Visningar
10 447
Senast: Linnea F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp