Skador på häst, alltid hästägarens ansvar?

Horse_power

Trådstartare
Har lite frågor angående vad som gäller om man hyr in sin häst i ett stall. Är det alltid jag som hästägare som är ansvarig om min häst skadar sig?
Tänker om hästen skadar sig pga. en dålig hage (ex. om det blåst ner massor med träd i hagen som INTE har tagits bort=stor skaderisk, hagen blir vattenfylld och blir en stor isfläck på vintern för det inte är dränerat/urdikat ordentligt etc.) är det då mitt fel som hästägare eller är det stallägaren som är ansvarig?
Eller om man har vissa "pass" att sköta som inhyrd, om jag exempelvis tappar en häst så den springer och skadar sig, vems ansvar och räkning går det på? Min/hästägaren/stallägaren?
Det står inget reglerat angående i detta i något kontrakt men stallet med uthyrning av boxar drivs som ett företag. Vet någon vad som gäller i sådana här situationer? Det kan ju bli väldigt dyrt även om man har försäkring på hästen och i värsta fal kan den ju skada sig och bli obrukbar/avlivas...... :confused:

(Visste inte vilket prefix detta skulle ligga under men hoppas det blev rätt :) )
 
Jag har haft en häst som blivit skadad pga stallägarens beslut och då betalade hen hela självrisken.
 
Tycker inte att hästägaren borde straffas för is i hagen eller ett nedfällt träd. Hade varit en annan sak om det rört sig om vasst skräp i hagen exempelvis. Skulle det ske något som är uppenbart stallägarens fel och pga slarv från dennes sida så kanske det skulle kunna vara så att hen får ta på sig det. Men i övrigt så finns det mycket otur och mänskliga faktorn som man inte kan skuldbelägga någon för.

Inte skuldbela jag min stallägare i somras när hon hade jagat ut min häst + en annan från lösdriften för att de höll på att bråka. Tydligen gjorde det att de sprang en hel del och till följd halkade min häst och fick ett djupt sticksår och en fraktur på bakknät. Jag kan varken klandra henne för leran i hagen eller att hon motade ut hästarna. Hade de stått inne och bråkat kunde de lika gärna skadat varandra då.
 
Får man fråga vad det gällde denna gång? Kom nu överens om det med betalningen själva eller sa lagen detta i det här fallet?
Jag vet inte vad lagen skulle sagt om vi inte varit överens men hen tog på sig ansvaret från allra första stund och erbjöd sig genast att betala självrisken. Flera månader senare efter flera veterinärbesök fick jag tillbaka de pengarna.
 
Tycker inte att hästägaren borde straffas för is i hagen eller ett nedfällt träd. Hade varit en annan sak om det rört sig om vasst skräp i hagen exempelvis. Skulle det ske något som är uppenbart stallägarens fel och pga slarv från dennes sida så kanske det skulle kunna vara så att hen får ta på sig det. Men i övrigt så finns det mycket otur och mänskliga faktorn som man inte kan skuldbelägga någon för.

Inte skuldbela jag min stallägare i somras när hon hade jagat ut min häst + en annan från lösdriften för att de höll på att bråka. Tydligen gjorde det att de sprang en hel del och till följd halkade min häst och fick ett djupt sticksår och en fraktur på bakknät. Jag kan varken klandra henne för leran i hagen eller att hon motade ut hästarna. Hade de stått inne och bråkat kunde de lika gärna skadat varandra då.

Jag menar uppåt 20 nerfallna träd med tillhörande rotvältor med en halv meter djupa hålor pga dessa, vilket gör att nästan hela hagen är ett stort plockepinn. Och blankis i 80% av hagen. Saker som kunnat åtgärdas enl vad jag skrev i första inlägget :)
 
Jag menar uppåt 20 nerfallna träd med tillhörande rotvältor med en halv meter djupa hålor pga dessa, vilket gör att nästan hela hagen är ett stort plockepinn. Och blankis i 80% av hagen. Saker som kunnat åtgärdas enl vad jag skrev i första inlägget :)
Ojdå! Där vågar väl ingen släppa sina hästar? finns det ingen annan tillfällig hage? Förstår att kanske stallägaren inte kan fixa detta på en dag, men någon plan måste väl finnas?
 
Jag menar uppåt 20 nerfallna träd med tillhörande rotvältor med en halv meter djupa hålor pga dessa, vilket gör att nästan hela hagen är ett stort plockepinn. Och blankis i 80% av hagen. Saker som kunnat åtgärdas enl vad jag skrev i första inlägget :)
Jag tycker man har ett eget val där. Jag hade troligen flyttat min häst om hagen varit så pass undermålig. Däremot vet jag inte om fallna träd med rotvältor och hål är tillåtet ur djurskyddssynpunkt, men det är en fråga för Länsstyrelsen. När vi hade eget snall fick vi påbackning pga för höga stubbar i hagen, så rotvältor känns inte helt ok.

Men i fråga om skuld skulle jag inte kräva ersättning om hästen skadade sig under sådana förhållanden. Du har valt att stå där, och stallägaren har inte gjort något speciellt för att hästen skulle skada sig. Inte heller gjort något förebyggande, men det är ju svårt att kräva såhär i efterhand.
 
Beror ju lite på situationen. Som hästägare ser jag till att skadebegränsa, d v s förbjuder att min häst går i uppenbart farliga hagar. Känner jag till omständigheterna och stillatigande accepterar känner jag mig medansvarig vid en ev. skada.

Grunden är att man är ersättningsskydlig om man av uppsåt eller oaktsamhet skadar andras egendom. Sedan handlar det om vad man kan förvänta sig när man köper en tjänst (förvaring av häst). Det är nog inte ett helt svart/vitt område.

Känner man till förutsättningarna och godkänner dessa (uttryckligen eller genom tyst accept) anser jag inte att man kan komma och kräva ersättning p g a kända omständigheter (man turas om att ta pass, hagarna är knöliga etc)
 
Har lite frågor angående vad som gäller om man hyr in sin häst i ett stall. Är det alltid jag som hästägare som är ansvarig om min häst skadar sig?
Tänker om hästen skadar sig pga. en dålig hage (ex. om det blåst ner massor med träd i hagen som INTE har tagits bort=stor skaderisk, hagen blir vattenfylld och blir en stor isfläck på vintern för det inte är dränerat/urdikat ordentligt etc.) är det då mitt fel som hästägare eller är det stallägaren som är ansvarig?
Eller om man har vissa "pass" att sköta som inhyrd, om jag exempelvis tappar en häst så den springer och skadar sig, vems ansvar och räkning går det på? Min/hästägaren/stallägaren?
Det står inget reglerat angående i detta i något kontrakt men stallet med uthyrning av boxar drivs som ett företag. Vet någon vad som gäller i sådana här situationer? Det kan ju bli väldigt dyrt även om man har försäkring på hästen och i värsta fal kan den ju skada sig och bli obrukbar/avlivas...... :confused:

(Visste inte vilket prefix detta skulle ligga under men hoppas det blev rätt :) )

I alla stall jag stått i har detta reglerats i kontraktet.
Jag har för mig att det sagts nästan samma i det. Att om stallägare inte agerat oaktsamt kan de inte lastas för skada på häst eller utrustning.
Det verkar vara rätt standard här omkring tycker jag.
Sen är väl det lite en tolkningsfråga vad som är försumligt..
 
Jag vet inte alls vad som gäller rent juridiskt, men jag tänker lite att om jag som hästägare inte protesterar och säger tvärt nej till att min häst ska gå i den hagen, så har jag ju någonstans ändå gett ett tyst medgivande, eller vad jag ska säga. Om min häst halkar på en isfläck i hagen så är det ju inte mitt fel, men det är heller inte stallägarens. Jag stod i ett stall där det inte fanns el i stängslet. Jag försökte själv laga detta vid flertalet tillfällen för att mina hästar rymde ut ur hagen och kom ut på vägen, men skadorna satt på ett sätt så att det hade krävts en väldigt omfattad och dyr reparation, som man kanske inte vill eller ens kan göra när det inte är ens eget stall. Jag flyttade mina hästar därifrån. Förr eller senare hade hästarna kommit ut ordentligt i trafiken, och kunnat orsaka skador på både sig själva och andra. Även om jag kan tycka att det är upp till stallägaren att se till att det finns fungerande hagar när man har någon form av inackordering (inte ren kallhyra möjligen), så vill jag inte står där med ansvaret om det skulle hända något, antingen om skadan händer på mina egna hästar, eller om något/någon annan blir skadad p.g.a. att hästarna kom lösa.
 
Tack för era åsikter! :) Mina hästar tillåter jag inte att gå i hagar som ser ut så, var bara nyfiken och intresserad av hur det fungerar ifall inga alternativ finns och det är de enda hagarna som är tillgängliga...

Läste lite och det står i djurskyddsförordningen tror jag det var att marker som belastas hårt (av djur) ska dräneras ordentligt... Vilket i fallet med isen inte gjorts eftersom vattnet inte rinner undan? (det är dränerat med diken runt men de är inte underhålla och nu igentäppta)
 
Senast ändrad:
Rent juridiskt så är hästägaren alltid ansvarig om man inte förhandlat bort det tex till en fodervärd eller tränare som då sköter hästen till 100%.
Om man då som hästägare inte säger något utan låter hästen gå i en hage där det är uppenbar skaderisk är det ägaren ytters som har ansvaret. Om stallägaren släpper ut hästen i den dåliga hagen trots att hästägaren sagt att hästen inte får gå där, blir det stallägaren som får ta på sig ansvaret. Men det gäller ju att man är tydlig med vad som gäller och inte bara går och tittar på hagen och tycker den är dålig.
 
Jag tycker det är självklart att hästägaren får betala om hästen skadar sig i hagen. Det är alltid hästägarens beslut att släppa ut hästen i hagen, det är helt omöjligt att få bort all is i hagen tex. Tycker inte man kan skylla på dåliga staket osv för som ägare bör man ha koll på det där och antingen acceptera det eller inte låta hästen gå ut dit.

Däremot om någon tar ens häst och släpper den i en hage utan tillåtelse eller liknande och hästen skadar sig på trasigt staket eller något vasst i hagen osv så tycker jag att den personen rent moraliskt bör stå för självrisken.

Eftersom jag vet hur lätt det blir missförstånd i stall så har jag alltid varit extremt noga med att säga att ingen oavsett får ta och flytta min häst utan att ha meddelat mig först. Enbart till och från hagen som jag vet att han går i då.
 
Tack för era åsikter! :) Mina hästar tillåter jag inte att gå i hagar som ser ut så, var bara nyfiken och intresserad av hur det fungerar ifall inga alternativ finns och det är de enda hagarna som är tillgängliga...

Läste lite och det står i djurskyddsförordningen tror jag det var att marker som belastas hårt (av djur) ska dräneras ordentligt... Vilket i fallet med isen inte gjorts eftersom vattnet inte rinner undan? (det är dränerat med diken runt men de är inte underhålla och nu igentäppta)
Fast jag tror inte jag har sett ett enda stall helt utan is i hagen, allt vatten kan omöjligt försvinna så det inte blir is. Isåfall får du ha värmeslingor i hagen som gör att det aldrig fryser på. Sen är det ju också så att hästägaren har alltid möjlighet att flytta om det inte passar.

Låga isbroddar är det bästa, då kan hästarna vara ute oavsett och skaderisken är väldigt liten.
 
Fast jag tror inte jag har sett ett enda stall helt utan is i hagen, allt vatten kan omöjligt försvinna så det inte blir is. Isåfall får du ha värmeslingor i hagen som gör att det aldrig fryser på. Sen är det ju också så att hästägaren har alltid möjlighet att flytta om det inte passar.

Låga isbroddar är det bästa, då kan hästarna vara ute oavsett och skaderisken är väldigt liten.

Självklart går inte all is att få bort, men om hagen består till 80% av slät blankis som på en sjö kanske det är dumt att ha hästar i en sån hage även om de har brodd :) men jag undrade bara om annat gällde när det som i det här fallet isen kunde ha undvikits om vattnet haft möjlighet att rinna bort.
 
Med hänsyn till rådande extrema väderlek tror jag det blir svårt att rättsligt få igenom att allt vatten vid alla tider ska dräneras bort. Det går inte med tanke på hur det sett ut i alla fall här under december och januari. Även väldränerade ytor har varit helt sjösatta.

Vet man om förutsättningarna men ändå väljer att låta sin häst släppas ut på detta, då är man som hästägare solklart ansvarig enligt min mening.
 
Självklart går inte all is att få bort, men om hagen består till 80% av slät blankis som på en sjö kanske det är dumt att ha hästar i en sån hage även om de har brodd :) men jag undrade bara om annat gällde när det som i det här fallet isen kunde ha undvikits om vattnet haft möjlighet att rinna bort.
Näe, brodd är perfekta att ha på i sådana förhållanden. Jag har alltid haft brodd på min häst och det har aldrig varit problem.

Is går aldrig att undvika helt i hagarna om man bor i sverige, det går inte att få bort all fukt och allt blött i hagen inte ens som i våran som lutade gick det. Som sagt, om ni inte skaffar värmeslingor i marken då. Skaffa brodd så slipper du fundera på underlaget i den bemärkelsen.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Först och främst: jag undrar inte på grund av att en risksituation uppstått, utan "bara" på grund av att det är en hel del hundar i...
Svar
5
· Visningar
2 011
Senast: Happimess
·
Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig...
2
Svar
28
· Visningar
4 892
Senast: Polibek
·
Anläggning Räcker det att det finns en box som är tillgänglig till att använda som sjukbox? Eller måste det finnas en box på anläggningen till...
2
Svar
20
· Visningar
6 441
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag hoppas att någon här inne kan hjälpa mig. Jag bor nära ett stuteri med många fina hästar. För ett par dagar sedan gick jag...
Svar
8
· Visningar
2 107
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp