Medryttaravtal!

StrawberryRed

Trådstartare
Hej!
Har precis skaffat medryttare till min häst. Och nu har jag skrivit ihop ett avtal, som jag ska ha. Tänkte bar fråga om ni kunde hjälpa mig och se om jag har glömt något eller så? :)

Medryttaravtal

Genom detta avtal har idag, på nedstående villkor, avtal träffats om medryttare till häst.

Hästägare
Namn:
Personnummer:
Adress:
Telefon:

Medryttare
Namn:
Personnummer:
Adress:
Telefon:

Häst
Namn:
Födelseår:
Registreringsnummer:
Kön: Valack

Avtalets omfattning
Medryttaren kommer ta hand om Blackie 2-3 gånger per vecka, dagarna fastställs veckan innan och kan därmed variera. På dessa dagar skall boxen mockas, foder sättas (foderstat finns på plats), hästen ridas och tas in från hagen. Vid dåligt väder eller om tid ej finns, behöver hästen ej ridas, men ska ändå tas om hand.
Om så önskas får medryttaren träna för tränare och/eller tävla, dock måste detta diskuteras med hästägaren först.

Kostnader
Medryttaren betalar varje månad 1000kr till hästägaren. Dessa ska sättas in på kontonummer **************** den siste varje månad.
Om medryttaren väljer att träna och/eller tävla, skall denna stå för dessa kostnader själv, samt eventuella transportkostnader.
Hästägaren kommer stå för alla övriga kostnader.

Hästens skick
Hästägaren garanterar att;
Hästen är fullt frisk
Hästen under de 3 senaste veckorna inte visat upp några symptom på sjukdom
Hästen är vaccinerad mot hästinfluensa
Hästen har gällande veterinärförsäkring.

Skyldigheter och Rättigheter
Medryttaren ansvarar för hästen och människorna runt hästen under tiden denne är i stallet. Medryttaren är skyldig att sätta sig in i de regler som gäller i stallet och följa dessa. Hästen är en del av haggrupp, vilken medryttaren efter bästa förmåga skall hjälpa med in- och utsläpp.
Stallet har rullande schema på fodringar under helger och helgdagar. Det är ägarens skyldighet att avtala med medryttaren vem som skall utföra dessa. Har inget sagts, är det ägarens ansvar att utföra fodringen.
Vid städvecka i stallet skall medryttaren utföra dessa uppgifter på de dagar som denne ansvarar för hästen.

Ansvarsfrågor
Skulle skada uppkomma på stallets egendom skall ersättning ges enligt överenskommelse med stallets ägare. Vid skador på hästens egendom under skötsel eller ridning, skall ersättning ges enligt överenskommelse med hästägaren. Vid skador på hästen vid medryttarens hantering/ridning, står denne för självrisk om försäkring täcker skadan, i annat fall diskuteras ersättningen med hästägaren.
Vid skador på häst/utrustning/stall, enbart orsakade av hästen/annan häst står ägaren för.

Avtalets upphörande
Om hästägaren upplever att medryttaren ej sköter hästen enligt ovan, eller om medryttaren visar stor ovilja med att följa stallets regler, får hästägaren säga upp detta avtal med omedelbar verkan.
Avtalstid
Detta avtal löper tills vidare med två månaders ömsesidig uppsägning. Önskar hästägaren flytta hästen skall detta meddelas medryttaren senast två månader innan flytt skall ske.

Detta avtal har upprättats i två exemplar av vilket parterna tagit vars ett


Hoppas ni kan hjälpa miiiig :D
 
Sv: Medryttaravtal!

Lägg till en punkt om att medryttaren måste vara försäkrad som täcker för riding?

Alla försäkringar täcker inte riding om jag minns rätt, det bör medryttaren kolla upp. Utifall att någonting händer.
 
Sv: Medryttaravtal!

Skrivningen om att hästen inte behöver ridas vid dåligt väder eller om tid inte finns innebär ju att hästen kan stå oriden under en längre period för att det varannan dag enligt medryttaren varit för dåligt väder, och varannan dag har h-n inte haft tid ;)

Om jag vill att hästen ska motioneras de dagar medryttaren är där skulle jag inte ha med den raden. Är det sen så att medryttaren hör av sig med en undran om ifall.... så kan man ju diskutera det från gång till gång.

Lotta
 
Sv: Medryttaravtal!

Hästens skick
Hästägaren garanterar att;
Hästen är fullt frisk
Hästen under de 3 senaste veckorna inte visat upp några symptom på sjukdom
Hästen har gällande veterinärförsäkring.

Hur kan du garantera att hästen är fullt frisk, du bör nog begränsa dig till att den är fullt frisk när ni undertecknar avtalet? Fast det känns ganska onödigt att ha med över huvudtaget, har du tänkt ta ut en veterinär för att besiktiga för att kunna hålla din del av avtalet eller?

Det heter veterinärvårdsförsäkring

Medryttaren ansvarar för hästen och människorna runt hästen under tiden denne är i stallet.

Du menar nog "Medryttaren ansvarar för hästen och människorna runt hästen under tiden han/hon är i stallet." Denne syftar i din mening på hästen.

Sedan kan man ju fråga sig om medryttaren har rätt att köra bort folk från stallet, annars blir det vanskligt att upprätthålla

Stallet har rullande schema på fodringar under helger och helgdagar. Det är ägarens skyldighet att avtala med medryttaren vem som skall utföra dessa.

Mycket tydligare att avtala omfattningen i förväg, det kan slå fel i båda riktningarna.

Skulle skada uppkomma på stallets egendom skall ersättning ges enligt överenskommelse med stallets ägare.

Dels så är det orimligt att någon ska ersätta för skada som uppkommit, då kan det gälla allt från ett tak som blåst av till en 10 år gammal kvast som bara väntar på att gå sönder. Du bör lägga till något i still med "pga att medryttaren är vårdslös/oaktsam" eller grov dito.

Vid skador på hästens egendom under skötsel eller ridning, skall ersättning ges enligt överenskommelse med hästägaren. Vid skador på hästen vid medryttarens hantering/ridning, står denne för självrisk om försäkring täcker skadan, i annat fall diskuteras ersättningen med hästägaren.

Enligt överenskommelse är som gjort för oenighet och du som hästägare har inte en chans om medryttaren inte vill bidra.

Hästen kan lagligt sett inte ha egendom

Liksom när det gäller stallet så bör man specificera pga oaktsamhet/vårdslöshet eller grov dito, du menar väl inte att medryttaren ska betala om en sliten grimma går sönder eller hästen sparkar sönder en spann? Eller om hästen råkar trampa på en söm (hände mig en annan häst tappade skon).

Avtalets upphörande
Om hästägaren upplever att medryttaren ej sköter hästen enligt ovan, eller om medryttaren visar stor ovilja med att följa stallets regler, får hästägaren säga upp detta avtal med omedelbar verkan.

Och om hästägaren missköter sig? Har medryttaren inte rätt att säga upp avtalet? Lite ensidigt kanske.

Avtalstid
Detta avtal löper tills vidare med två månaders ömsesidig uppsägning. Önskar hästägaren flytta hästen skall detta meddelas medryttaren senast två månader innan flytt skall ske.

Uppsägningstid är ganska onödigt enligt mig, vem vill ha en medryttare som inte har lust längre? Eller vara medryttare om ägaren bara väntar på att bli av med en?
 
Sv: Medryttaravtal!

kl,

har haft medryttare nu i ca ett år utan avtal vilket lett till att medryttaren försvunnit i perioder, struntar i att att stallet m,m.

hon har nu efter vinterledigheten och den värsta leran kontaktat mig igen och vill åter igen rida min foderhäst. ok säger jag då men jag vill då ha ett avtal om åtminstone en fast dag i veckan då hästen är hennes ansvar och inte kan skicka ett sms på kvällen om att hon inte han rida.

vad tycks om detta avtalet?
(namn, nr och annat sånt viktigt ska såklart stå med)

* Medryttaren ska rida häst 1 gång i veckan(dag). Om Medryttaren inte kan ta hand om häst någon dag pga. olika skäl ska XXXXX (fodervärden) kontaktas i god tid.

* Om Medryttaren vill rida i ridhus får hon betala avgiften själv samt eventuell hyra av transport om det behövs skjuts till träning.

* Om ridning sker när det är mörkt ute skall häst minst ha reflexer på benen(ej ländtäcke), och även Medryttaren måste bära reflexer.

* Den dag Medryttaren tar hand om häst bär hon ansvaret för att häst box blir mockad, att alla hö påsarna är packade och att häst blir borstad och visiterad.

* Innan Medryttaren lämnar stallet ska hon skriva ner i en speciell bok hur länge hon red och vad ridpasset innehöll.

* Vid ev. skador som häst kan tänkas ha/ få tex. sår, hältor eller snuva ska XXXXX kontaktas omedelbart.

* Medryttaren får delta i privat träningar med häst under förutsättningen att XXXXX blir informerad/ tillfrågad om detta.

* Ingen av Medryttarens kompisar får rida på häst om inte XXXXX blivit tillfrågad före.

* stallet lämnas i städat skick, dvs sopad stallgång och krattad ramp.

* utrustningen(främst träns, sadelgjord och benskydd) tvättas och torkas av efter varje ridtur.



är detta ett ok avtal? är det ngt som ni tycker är konstigt eller orimligt att begära?

medryttaren rider gratis, får träna om hästen är i skick att göra det (dvs hon kan inte efter 3 veckors frånvaro komma och fråga om hon kan dra med hästen till ridskolan). hon får ha egen utrustning till hästen om hon vill dock inte bett och sadel. att hon inte ska ha ländtäcke är för att hästen tycker att det är skitläskigt när det fladdrar omkring. 22 år gammal dam= hon får som hon vill.

foderhästen är sällskapshäst till min egna, jag har inte ork eller tid att hålla igång henne samt så passar jag inte ihop med henne ridmässigt.
i fodervärds kontraktet så står det att hon ska användas till promenadridning / LC nivå på tävling. dvs hobby ridning.

stallet och utrustning är jag petig med, det ska vara städat när man går därifrån. ok att det är hö i gången om man kastat ner höpåsarna efter att man tagit in hästarna då man inte sopar när de är inne. eller att det är spår efter hästarna när man tagit ut dem på morgonen(gör det innan skolan så springer till bilen direkt efteråt) men det ska vara rent när man gjort stallet och ridit såklart.
 
Sv: Medryttaravtal!

I mina avtal med medryttare har jag att när dom börjar rida så betalar dom för två månader (den fösta månaden+ en månadshyra som dom har tillgodo så att dom då inte betelar nåt för uppsägningsmånaden) Detta har jag efter att man stått där den sista i månaden då det är tänkt att dom ska betala och dom istället för att betala, säger upp sig (pga att dom inte har tid eller råd att fortsätta rida) Och det är så gott som omöjligt att få dom att stanna kvar (och då även betala) trots att man påpekat att dom faktiskt har en månads uppsägning.
Det händer fortfarande ibland att dom gör så, men då förlorar ju medryttaren på det eftersom dom redan har betalat för den månaden.
 
Sv: Medryttaravtal!

Varför har medryttaren börjat före avtalet? Nåt att tänka på till nästa gång :)

Skriver ner lite frågetecken jag fick:

När ska skötseldagarna senast vara bestämda? Som medryttare hade jag inte velat få veta dagen före precis utan planering från båda hållen ska ju gälla

Varför ska du garantera att hästen är frisk? Oerhört dumt, jag hade tagit bort det helt. Det räcker m att upplysa om ev försäkring för allt annat är ju inte nåt medryttaren behöver veta genom avtalet

Ansvar häst/människa bör preciseras mer.. Väldigt luddigt. Vad gäller kring häst, personskada samt skada på tredje part och ev egendom? Försäkringar?

Stallpass bör klargöras mer vem som ansvarar och tar vilka pass.. Det är väldigt mycket "kanske" samt otydligt som det är utformat nu och planering även här

Samma för ersättning på stall och hästutrustning.. För mycket "komma överens om" men avtalets syfte är ju att klargöra detta från början? Det måste stå i klartext vem som är ersättningsskyldig och när det gäller

Avtalstid hade jag bara skrivit "tills vidare" och utan uppsägningstid.. Vem vill ha kvar en medryttare man misstrivs med?

Vad innefattar ridningen/vad får media göra resp inte? Hur långa pass, vad för pass, var får hästen ridas?


I övrigt kring Medryttaravtal tänker jag att det inte bara ska styras mot vad medryttaren ska göra på sin/a dagar.. Man måste tänka på att avtalet har fler parter och att man måste se till att vara överens innan något inträffar tex gällande saker som går sönder.
 
Senast ändrad:
Sv: Medryttaravtal!

delvis kl,

StrawberryRed startade tråden för 4 år sedan, jag återuppväckte tråden med en ny fråga :)
 
Sv: Medryttaravtal!

Läste tråden för snabbt och noterade inte fullt att det var en gammal tråd.

Men jag vidhåller gällande avtal att man måste tänka på mer parter än bara medryttaren/vad den ska göra utan det viktigaste tycker jag är att man täcker upp allt kring ansvarsfrågor, ersättningsfrågor, ev uppstallningsform, åtaganden, vad som får brukas och hur, när/om häst, egendom eller person skadas etc tydligt och tänker lite "vad händer om det inträffar" så ska det vara tydligt överenskommet där alla parter skyddas från ev otydligheter

Lättöverskådliga avtal är korta men täcker allt väsentligt..
Rutiner som rör sopning, mockning, rengörande av utrustning mm tycker jag egentligen är ganska överflödigt i ett avtal.. Det räcker m att skriva "rutiner som rör vardaglig skötsel av stall och häst ska följas och informeras av häst och/eller stallägare. Ordningsregler uppsatta för stallet ska följas " + konsekvenser om det inte efterlevs.. - sen kan man bifoga en lista till avtalet tex som rör allt sånt övrigt. Jag tycker nämligen att det är dumt att avtala direkt om rutiner för det innebär då också att alla i avtalet blir låsta till dem.. Ganska onödigt eftersom att rutiner ofta kan ändras m tiden
 
Senast ändrad:
Sv: Medryttaravtal!

har stallet hemma på gården endast 2 hästar och de rutiner som finns är de jag vill ha.
tidigare så har jag sagt att T ex; tränset och sadelgjord ska putsas (vatten och tvål) efter varje ridtur, vi har kommit överens om att hen ska ta stallet när hen varit här. men ändå så har jag sett att utrustningen varit skitig,(ordentligt skitig med tjockt stöv), och när hon varit här så har hon ändå inte tagit stallet(mer än ca 2 ggr då hon inte mockade bort skiten utan bara strödde över). men då har vi inte haft ngt avtal mer än muntligt vilket tydligen = behöver inte följas.

ridning sker på egen risk, och att hen tar stallet när hon är här är villkoret för att hen får rida.
 
Hej!
Tar upp tråden på nytt.
Vad tycker ni om detta avtal, det är min dotter som skall bli medryttare på en ponny. Jag kommer vara med varje gång eftersom dottern bara är sju år och jag är hästvan. Jag har aldrig haft ett avtal tidigare, tycker ni att detta är bra? Vågar jag skriva under ;-)

Avtal upprättat mellan ------ ägare till ponnyn ... och ------------------.
Avtalet avser för ------------- att vara medryttare på ponnyn ------

Medrattaren betalar i förskott den 28:e varje månad 1000 kr för 2 dag/ dagar i veckan som sätts in på konto: ----- och kontonummer: ----
Ägaren och medryttaren kommer överens om torsdag och fredag.

Medryttaren ansvarar för ponnyns skötsel, mockning och väga upp hö påsar. Det åligger medryttaren att sköta och träna ponnyn på ett sådant sätt att skador undviks och ponnyn välbefinnande, utveckling och kondition främjas samt att hålla ponnyns utrustning i gott skick.

Skadar sig ponnyn under tiden som medryttaren har ponnyn så ska den betala självrisk och transport till hästklink. Börja gälla fr.o.m. när medryttaren kommer till stallet.
Gäller inte om ponnyn skadat sig själv i hagen. Gäller om ponnyn skulle lämnas i gången och skadas, under ridning eller övrig hantering runt ponnyn.

Medryttaren äger ej rätt att låna ut ponnyn till en kompis eller dess utrustning utan ägarens tillstånd.

Om utrustning går sönder eller förstörs eller slarvas bort under medryttarens hantering är medryttaren skyldig att ersätta utrustningen.

Medryttaren får inte hoppa själv, men gärna ibland tillsamman med ägaren eller under lektion. (Godkännas av ägaren innan).

Medryttaren skal rida min. ? lektioner i månaden ved ------.

Om ponnyn ej är ridbar längre än en månad utgår ingen avgift därefter. Medryttaren skall dock sköta de dagliga stallsysslorna på de överenskomna dagarna.
Skulle ponnyn inte bli ridbar längre än två månader har medryttaren rätt att häva avtalet med omedelbar verkan.

Ägaren förbehåller sig rätten att vid kontraktsbrott häva avtalet med omedelbar verkan. Detta avtal gäller från avtalets datum och tillsvidare med 2 månads uppsägningstid.
Avtalet godkänns av ------------- och vi förbinder oss härmed till detta avtal.

Datum:

________________________________________________________________________
Ägaren:

_________________________________________________________________________
Medryttaren:
 
Avtal upprättat mellan ------ ägare till ponnyn ... och ------------------.
Avtalet avser för ------------- att vara medryttare på ponnyn ------

Medrattaren betalar i förskott den 28:e varje månad 1000 kr för 2 dag/ dagar i veckan som sätts in på konto: ----- och kontonummer: ----
Ägaren och medryttaren kommer överens om torsdag och fredag.
(Komma överens om vad?)

Medryttaren ansvarar för ponnyns skötsel, mockning och väga upp hö påsar. Det åligger medryttaren att sköta och träna ponnyn på ett sådant sätt att skador undviks och ponnyn välbefinnande, utveckling och kondition främjas samt att hålla ponnyns utrustning i gott skick.

Skadar sig ponnyn under tiden som medryttaren har ponnyn så ska den betala självrisk och transport till hästklink. Börja gälla fr.o.m. när medryttaren kommer till stallet.
Gäller inte om ponnyn skadat sig själv i hagen. Gäller om ponnyn skulle lämnas i gången och skadas, under ridning eller övrig hantering runt ponnyn.

Medryttaren äger ej rätt att låna ut ponnyn till en kompis eller dess utrustning utan ägarens tillstånd.

Om utrustning går sönder eller förstörs eller slarvas bort under medryttarens hantering är medryttaren skyldig att ersätta utrustningen.


Medryttaren får inte hoppa själv, men gärna ibland tillsamman med ägaren eller under lektion. (Godkännas av ägaren innan).

Medryttaren skal rida min. ? lektioner i månaden ved ------.
Måste man rida lektion? Vad menas?

Om ponnyn ej är ridbar längre än en månad utgår ingen avgift därefter. (Vad menas? Skada eller vadå?)
Medryttaren skall dock sköta de dagliga stallsysslorna på de överenskomna dagarna.
Skulle ponnyn inte bli ridbar längre än två månader har medryttaren rätt att häva avtalet med omedelbar verkan.

Ägaren förbehåller sig rätten att vid kontraktsbrott häva avtalet med omedelbar verkan. Detta avtal gäller från avtalets datum och tillsvidare med 2 månads uppsägningstid.
Avtalet godkänns av ------------- och vi förbinder oss härmed till detta avtal.

Datum:

________________________________________________________________________
Ägaren:

_________________________________________________________________________
Medryttaren:



------------------------

Lite luddiga förklaringar men annars rätt ok villkor tycker jag.
 
Torsdag och fredag är de dagar ägaren vill att vi tar hand om ponnyn. Vi behöver inte ta lektioner eftersom jag har arbetat som instruktör. Jag funderar lite på vad som räknas som skada på utrustningen, en reva till exempel kan väl inte innebära att man skall ersätta hela utrustningen? Dessutom tycker jag att punkten om hästen skadar sig under ridning är lite luddig. Vad sker om ponnyn skulle visa sig vara halt under ett ridpass? Räknas det då som att hästen har skadat sig och att vi blir skyldiga att betala självrisk samt transport till klinik? Ponnyn kan ju då rimligtvis ha skadat sig innan alternativt ha blivit halt p.g.a långvarig felridning.
 
"Skadar sig ponnyn under tiden som medryttaren har ponnyn så ska den betala självrisk och transport till hästklink. Börja gälla fr.o.m. när medryttaren kommer till stallet.
Gäller inte om ponnyn skadat sig själv i hagen. Gäller om ponnyn skulle lämnas i gången och skadas, under ridning eller övrig hantering runt ponnyn."

Detta hade jag aldrig gått med på.

För det första. Transport till vilken klinik då. När min förra häst skadade sig valde jag att köra ett antal resor till en klinik drygt 25 mil bort, eftersom de som låg närmre hade gett upp och ville dömma ut honom. Jag gjorde valet att det var värt de pengarna för mig, hade någon annan betalt resorna hade det valet varit ännu enklare.

För det andra. Hur länge skall man hålla på med en skadad häst. Är det min egen häst har jag valet att när som helst avbryta behandlingen och avliva för att det blir för dyrt. Du som medryttare kan inte göra det valet, utan måste snällt fortsätta betala, även när veterinärerna har gett upp.

För det tredje. Som du är inne på, vad händer om skadan inte alls är på grund av någonting ni gör trots att det är ni som hanterar hästen just då. Till exempel om en annan häst på ridbanan är olydig och slänger av sin ryttare och råkar sparka till hästen som ni är medryttare på. Skadan är ju knappast ert fel, men ni får ändå stå för alla kostnader.

Hade det stått att ni står för självrisken om skadorna uppstår på grund av er oaktsamhet eller något liknande så hade det varit en annan fråga.
 
Torsdag och fredag är de dagar ägaren vill att vi tar hand om ponnyn. Vi behöver inte ta lektioner eftersom jag har arbetat som instruktör. Jag funderar lite på vad som räknas som skada på utrustningen, en reva till exempel kan väl inte innebära att man skall ersätta hela utrustningen? Dessutom tycker jag att punkten om hästen skadar sig under ridning är lite luddig. Vad sker om ponnyn skulle visa sig vara halt under ett ridpass? Räknas det då som att hästen har skadat sig och att vi blir skyldiga att betala självrisk samt transport till klinik? Ponnyn kan ju då rimligtvis ha skadat sig innan alternativt ha blivit halt p.g.a långvarig felridning.

Jag tycker man bör klargöra vilken skada, uppkomst och så vidare.
Hade aldrig skrivit på ett så luddigt uttryck för det resulterar ju i diskussion senare om vilken klinik, vilken skada, uppkomst osv. Detta bör vara tydligt klargjort i förväg sas.

Samma sak gällande utrustning. Helvärde, reparation, begagnat..vilken skada, uppkomst..ja man måste tydligt tala om hur det ska ersättas isf
 
Bra tack för era synpunkter! Jag skall ta upp detta med ägaren innan jag skriver under. Super att ni tar er tid och hjälper till!:bow:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 135
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 873
Hästmänniskan Hej! Jag har aldrig ägt en häst, utan har varit (och är) medryttare på ett antal hästar. Jag planerar att hyra en häst när jag börjar...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 354
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 603
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp