Varför skyller man "alltid" på hästen?

Meggan

Trådstartare
Sålde en av mina hästar i somras en grundutbildad 6 åring ( reds in sent så bara riden dryga två år när jag sålde) Under vintern började han tydligen skicka av folk som popcorn mycket konstigt då han vart hur snäll som helst innan. Visst kan det vara unghäst fasoner och även mer och mer muskler som gör att de börjar skicka av men mitt råd var i alla fall att kolla rygg och utrustning när jag fick veta detta.

Detta gjordes inte fast en ny sadel provades ut i alla fall... Nu har han skadat två ryttare rätt rejält och ägaren har beslutat sälja för " han är ju farlig att rida". Gör mig så frustrerad det är inget psykiskt fel han är inte elak men han har sista halvåret ridits sporadiskt och av många oerfarna ryttare som inte klarat av en stor stark valack med mycket griller i huvudet han behöver aktiveras mentalt vid ridning så han inte hinner fokusera för mycket på prassel i buskarna och sånt. Jag har försökt påtala detta flera gånger ( han står kvar i samma stall som jag).

Har inte tid och råd att köpa tillbaka honom eftersom jag redan har två hästar men är djupt oroad över hans framtid. Det är svårt att hitta köpare idag och då till en som anses farlig och dum hur ska det gå? Varför tar ägare och ryttare så lite ansvar för hur deras hästar utvecklas? Varför tar man inte hjälp om man får problem? Varför i hela friden sätter man etiketten farlig/ dum på en häst? Det finns inga hästar som jävlas för sakens skull det finns alltid en orsak!


Åh var bara tvungen att ösa ur mig, kommer med hjärtknip följa hans försäljning och hoppas så innerligt att det kommer någon som ser denna fantastiska individ som bara behöver regelbunden motion hjärngympa och en fast hand samt mer utbildning.
 
För att det inte är hästmänniskor du sålt till. Du sålde till ridfolk som är dumma i huvudet.
Tyvärr är det fler ridfolk än hästmänniskor idag.
Ridfolk är klåpare som inte kan någonting, hästmänniskor tar reda på orsak och verkan och löser problemet.
 
Därför det är lättare att skylla på hästen än att erkänna att man inte har kunskap nog att reda ut situationen själv, stoltheten är det sista som lämnar idioter :)
 
@em-pirre jo absolut men dom skulle ju ha tagit tag i problemet innan det gick såhär långt så att 2 ryttare har skadat sig, dom skulle åkt och kollat igenom ryggen när TS påtalade att det här inte var normalt beteende för hästen ist för att bara byta sadel och hade ryggen varit ren skulle dom tagit hjälp av en mer erfaren ryttare med en gång. Nu har ju hästen fått fritt spelrum och det kommer ta 10 gånger längre tid att få ordning på problemet (som inte är hästen!).
 
Fast känner de att de inte klarar av hästen är det väl bara bra att de säljer?
Ja att de säljer är ju bra eftersom de inte klarar av honom men stör mig på att de inte tar något eget ansvar utan det är hästen det är fel på. Och att de inte kollat varför han börjar kasta av bara har attityden " dumma häst dig kan man inte rida på" de kände väl till hästen när de köpte eftersom vi känner till varandra och visste att han behöver en stadig trygg ryttare med erfarenhet och regelbunden ridning samt utbildning. Istället får han gå lite sporadiskt och med massor av olika ryttare med varierande riderfarenhet och när det blir fel ( oväntat?) då är det hästen som det är fel på?
 
Ja att de säljer är ju bra eftersom de inte klarar av honom men stör mig på att de inte tar något eget ansvar utan det är hästen det är fel på. Och att de inte kollat varför han börjar kasta av bara har attityden " dumma häst dig kan man inte rida på" de kände väl till hästen när de köpte eftersom vi känner till varandra och visste att han behöver en stadig trygg ryttare med erfarenhet och regelbunden ridning samt utbildning. Istället får han gå lite sporadiskt och med massor av olika ryttare med varierande riderfarenhet och när det blir fel ( oväntat?) då är det hästen som det är fel på?
Men inte för att måla fan på väggen, men vad har du som säljare för ansvar ??
När hästen skulle säljas förstår jag att hen var och tittade på hästen och även du som säljare såg hur de red och hanterade hästen i fråga ??
Redan där kanske det fanns ett tack men nej tack ??

Har du möjlighet att hjälpa nuvarande ägare att rida till hästen och vara behjälplig
 
Men inte för att måla fan på väggen, men vad har du som säljare för ansvar ??
När hästen skulle säljas förstår jag att hen var och tittade på hästen och även du som säljare såg hur de red och hanterade hästen i fråga ??
Redan där kanske det fanns ett tack men nej tack ??

Har du möjlighet att hjälpa nuvarande ägare att rida till hästen och vara behjälplig
Jag känner ju köparen och hade hon ridit hästen el någon som är lika bra och så mycket som det var tänkt så hade de aldrig haft den här situationen . Jag anser att mitt ansvar upphörde i samma stund som jag sålde hästen däremot har jag sagt vad jag tycker när problemen började komma men jag kan ju inte styra över hennes val med hennes häst. Trist bara att det blivit så här och mest synd om hästen.
 
Jag känner ju köparen och hade hon ridit hästen el någon som är lika bra och så mycket som det var tänkt så hade de aldrig haft den här situationen . Jag anser att mitt ansvar upphörde i samma stund som jag sålde hästen däremot har jag sagt vad jag tycker när problemen började komma men jag kan ju inte styra över hennes val med hennes häst. Trist bara att det blivit så här och mest synd om hästen.
Varför rider inte ägaren hästen utan låter andra göra det?
 
Som allmänt svar på frågan i rubriken:

Det är väl ganska standard att "folk" skyller ifrån sig när något inte funkar?
Är det mycket bråk hemma är det såklart make/maka som är dum, i trafiken är det alltid de andra trafikanterna, på jobbet är det alltid någon kollega som är orsaken till div problem.
Finns det "någon" att skylla på så gör man "gärna" det.
Särskilt när det ju faktiskt är så att tex hästen inte gör som man vill, då är det ju just hästen som "vägrar lyda" och får skulden.

Jag tror det är en generell mänsklig egenskap, det är alltid svårast att se sig själv och fundera på vad man själv gör fel.
Många gånger kan det ju vara så att man faktiskt inte tycker att man gör något fel, man har inte kunskapen, och då är det ännu svårare att inse att man själv är problemet.

Tråkigt läge för TS häst, förhoppningsvis blir det någon som är lite duktigare som vågar sig på att köpa en "farlig" häst och då kommer ju säkert allt styra upp sig.
Håller tummarna!
 
Jag har full förståelse för att nya ägaren vill sälja hästen i detta läge. Det är inte roligt att vara rädd när man åker till sin häst, och har det gått så långt att hon skadat sig illa kan känslan med just den hästen vara bestående. Helt rätt att sälja i det läget.

MEN däremot har jag jäkligt dålig förståelse för de folk som köper hästar och inte tänker till både innan och under en period då problem utvecklar sig. Helt obegripligt. En ny häst med ny ryttare är tillräckligt svårt, att dessutom köpa en ung häst med mkt energi och aktivera den för lite, speciellt under perioden då man ska hitta knapparna, är dömt att misslyckas. Man kan tycka att köparen borde vetat bättre, men man lär sig väl av sina misstag och med erfarenhet. De värsta människorna är dock de som aldrig lär av sina misstag, en i mitt förra stall avverkade 4 hästar på 2,5 år och varje gång var det hästens det var fel på... :crazy:
 

Liknande trådar

Ridning Först. En varning för risk för långt och kanske svamligt inlägg. Men nu undrar jag igen om det är dags att kasta in handduken, sälja...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 524
Senast: Sixten
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 159
Ridning Mina barn, 10 och 12 år har ridit 2 terminer på ridskola, och sporadiskt i några år innan det. Jag och deras pappa har båda ridit sedan...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 990
Senast: nickan1
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Tänkte att dagboken är ett bra ställe att ösa ur mig lite. Har sen jag var medryttare på en ponny varit totalt såld på honom, han stal...
Svar
19
· Visningar
2 017
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp