ansvar vid ridning?

ameo

Trådstartare
Moderator
Vem är ansvarig om det händer något, om jag låter någon rida på mina hästar?
Kan jag säga att "all ridning sker på egen risk" eller är jag alltid ansvarig?
Vad gäller? Någon som vet?

Frågan har kommit upp på ett annat forum och där har en medlem svarat att:
Generellt kan man säga att hästägaren har strikt ansvar om något händer när någon annan rider ens häst.
Är det verkligen så?

Sv: ansvar vid ridning?

Nej det tror jag inte, men det beror väl på vad som händer. Som ägare har du ju inte ens strikt ansvar som för hund tex. Sparkar en häst en bil under ridning så är du ju inte ansvarig=ersättningsskyldig.

Det skulle jag gärna vilja se; var det regleras att man skulle vara ansvarig för andra ryttare när de sitter på ens häst.

Jag hade skriftligen meddelat att allt umgänge med hästarna inkl. ridning sker på egen risk och rekommenderat en olycksfallsförsäkring. Att sätta upp en lapp i stallet (på stalldörren) är kanske ingen dum idé.

Det skulle jag gärna vilja se; var det regleras att man skulle vara ansvarig för andra ryttare när de sitter på ens häst.
jag skulle också vilja se detta... Eller framförallt få veta vad som gäller.
Hittills är det ju bara gissningar och "sunt förnuft" som svarat i tråden och det är inte alltid det blir rätt då.

Att enkelt säga vad som gäller går inte. Alla situationer är olika och en bedöming av av skadeståndsansvar sker i domstol i efterhand där man väger in omständigheterna kring vad som skett ....

Finns inget avtal eller överenskommelse som reglerar vad som gäller i ansvarsfrågan och det inte är fråga om en anställning har man att utgå ifrån Skadeståndslagen.

För att man ska kunna bli skadeståndsslydlig enligt denna lag ska man ha vållat personskada genom att ha handlat "uppsåtligen eller av vårdslöshet".

Om du lånar ut din häst till en kompis som du vet kan rida, ger sann info om hästen och rediga instruktioner kring hur kompisen får rida så behöver du knappast vara rädd för att bli skadeståndsskydlig om ngt händer. Om du däremot t ex sätter en kompis som du vet aldrig har ridit på din häst, säger att hästen är jättesnäll fast den är en nyss inriden unghäst och sedan med vilja jagar hästen med långpisk för att få den galopp så att hästen sätter av och bockar av din kompis så ligger du nog lite sämre till i en ev rättegång avseende skadeståndsanspråk....

Mellan dessa två scenarier finns givetvis en rad varianter där det kan vara oerhört svårt att bedöma om ngn handlat med uppsåt eller av vårdslöshet. "Visst min kompis hade ju bara ridit ett år på ridskolan , och hästen var ju bara fyra år och lite pigg ibland , och visst jag schasade med pisken och sa galopp när hon ville trava för att skoja lite .... Men jag trodde ju inte att den skull fara iväg på det viset ....."

Så, som så ofta skrivs i detta forum: Kom överens om vad som gäller innan ngt händer!

När det gäller katter och hundar regleras ansvarsfrågorna för dessa djur - sk strikt ansvar gäller - i en sk lag som heter "lagen om tillsyn över hundar och katter"

Om man verkligen handlar med uppsåt, t ex med vilje skrämmer hästen för att man "tycker det vore kul" om ryttaren ramlar av eller är uppenbart vårdslös, t ex råkar glömma att tala om viktiga uppgifter som att hästen är livrädd för bilar när man vet att någon ska rida ut på en livligt trafikerad väg, så kan man nog riskera att bli skadeståndsskyldig även om ryttaren är över 18 år och har sagt att han/hon "rider på egen risk"

Som jag ser det måsten man 1) förvissa sig om att den man låter rida sin häst är lämplig som ryttare av den hästen 2) ge ärlig info om hästen samt tydliga instruktioner kring hur den ska ridas och hanteras 3) Göra en tydig ök om att den som rider gör detta på egen risk ( inhämta målsmans medgivande om ngn är under 18 år ) samt att han / hon har en olycksfallsförsäkring och - givetvis - själv uppföra sig ordentligt! Då kan man nog känna sig tämligen trygg utifrån ansvarsfrågorna.

jag skulle också vilja se detta... Eller framförallt få veta vad som gäller.
Hittills är det ju bara gissningar och "sunt förnuft" som svarat i tråden och det är inte alltid det blir rätt då.

Strikt ansvar som hästägare eller ägare av hagmark har du endast enligt ägofredslagen och då bara om skada uppstår på mark eller fastighetstillbehör.

I alla andra fall gäller vanligt culpaansvar (ansvar för vårdslöshet eller uppsåt) enligt Skadeståndslagen.

Skadeståndslagen är dock en så kallad dispositiv lagstiftning, den gäller om inte annat avtalats. Så har man avtalat något med den som till exempel skall rida hästen så gäller det före lagen.

Strikt ansvar som hästägare eller ägare av hagmark har du endast enligt ägofredslagen och då bara om skada uppstår på mark eller fastighetstillbehör.

I den lagen talas det mycket om hållandet av stängsel och även betesrätt för hemdjur, är det helt oproblematiskt att den strikta ansvarsskyldighet för skador på andras ägor som ges i lagen även gäller för en häst under ryttare eller en lös häst som kastat av sin ryttare?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 932
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 327
Senast: Edla
·
Skola & Jobb Hur hade ni hanterat denna situationen? En manlig kollega till mig skickar denna bilden i vårt grupp teamchat och skriver "kanske något... 2
Svar
24
· Visningar
2 337
Senast: Enya
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får... 6 7 8
Svar
148
· Visningar
10 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Husky från USA, tips och råd m.m
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka