Sv: ansvar vid ridning?
Att enkelt säga vad som gäller går inte. Alla situationer är olika och en bedöming av av skadeståndsansvar sker i domstol i efterhand där man väger in omständigheterna kring vad som skett ....
Finns inget avtal eller överenskommelse som reglerar vad som gäller i ansvarsfrågan och det inte är fråga om en anställning har man att utgå ifrån Skadeståndslagen.
För att man ska kunna bli skadeståndsslydlig enligt denna lag ska man ha vållat personskada genom att ha handlat "uppsåtligen eller av vårdslöshet".
Om du lånar ut din häst till en kompis som du vet kan rida, ger sann info om hästen och rediga instruktioner kring hur kompisen får rida så behöver du knappast vara rädd för att bli skadeståndsskydlig om ngt händer. Om du däremot t ex sätter en kompis som du vet aldrig har ridit på din häst, säger att hästen är jättesnäll fast den är en nyss inriden unghäst och sedan med vilja jagar hästen med långpisk för att få den galopp så att hästen sätter av och bockar av din kompis så ligger du nog lite sämre till i en ev rättegång avseende skadeståndsanspråk....
Mellan dessa två scenarier finns givetvis en rad varianter där det kan vara oerhört svårt att bedöma om ngn handlat med uppsåt eller av vårdslöshet. "Visst min kompis hade ju bara ridit ett år på ridskolan , och hästen var ju bara fyra år och lite pigg ibland , och visst jag schasade med pisken och sa galopp när hon ville trava för att skoja lite .... Men jag trodde ju inte att den skull fara iväg på det viset ....."
Så, som så ofta skrivs i detta forum: Kom överens om vad som gäller innan ngt händer!
När det gäller katter och hundar regleras ansvarsfrågorna för dessa djur - sk strikt ansvar gäller - i en sk lag som heter "lagen om tillsyn över hundar och katter"